Viser opslag med etiketten kvindeløshed. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten kvindeløshed. Vis alle opslag

søndag den 29. juni 2008

Tom seng

***
Jeg gider aldrig at gå i seng, når min kone ikke er her. Det er kedeligt. Jeg ender altid med at sidde og se dårlig fjernsyn eller skrive intim lyrik.



Jeg har ikke engang fået tændt for fjernsynet endnu. Jeg gider ikke. Hvad er det hele værd? Når min kone ikke er her, er jeg som et skib uden ror.
Det går som regel over efter et par dage.
Nu når jeg ikke engang at vænne mig til, hun er væk, før hun kommer hjem igen.

Græsenkemand er intet mod at være rigtig enkemand.

Græsenkemand: "Græsenke" kommer oprindelig af tysk Graswitwe som betød 'en forført og forladt pige' (jf. Ordbog over det danske Sprog). Det skulle have noget at gøre med "en pige der var forført ude i det fri", altså ude i naturen, deraf "græsset" i ordet (eller simpelthen en seng af græs eller hø) – og efter at hun var blevet forført, blev hun forladt, deraf "enke" i ordet. (Berl. Tid.)

Heraf "græsenkemand".

Med tiden er betydningen af "græs" skiftet til at betyde "ude på græs", "ude at græsse” – mao. midlertidigt fraværende. (Bartleby.)
***

fredag den 27. juni 2008

Græsenkemandsstanden

***
Min kone er taget med børnene over til sin søster i Aarhus, så nu vil jeg tage på bøssebar.



Det er tilfældigt. Det er tilfældigt!


Tilføjet efter redaktionens slutning: Jeg forestillede mig det som på billedet foroven (der matcher studenterbilledet forneden godt), men det var faktisk mere sådan her:


Eller sådan her:

***

tirsdag den 11. marts 2008

Påskedrømme – det lysner, det lysner forude

Min kone planlægger en rejse til sin søster i Aarhus med børnene. Åh gud i det høje, bevis din eksistens og lad dem rejse!
Hun synes det ville være rart, hvis jeg tog med. Haha. Så vi kunne lave noget sammen som en familie – for en gangs skyld!

Jeg ser en svimlende stak dvd’er og et øllager forude.

onsdag den 7. februar 2007

Det bedste jeg lavede var ingenting

Det bedste jeg lavede i min sommerferie var at være helt alene, da min kone tog til Roskilde-festival og mine børn tog med deres bedsteforældre i sommerhuset. Tre dage helt for mig selv. Jeg lavede ingenting andet end at se VM i fodbold og ligge i liggestolen i min kolonihave, gerne i kombinationer når jeg slæbte fjernsynet ud på terrassen. Jeg gik ikke på druk, jeg gik ingen steder. Det var skønt.
Det kan ikke beskrives.

Det mest dramatiske, der skete, var den eftermiddag, jeg lå og kiggede op i himlen og så en due lande på naboens antenne. Hvor var mit videokamera? Jeg så duens røvhul palpitere og gabe og en lort ploppe ud. Det var et perfekt øjeblik.

tirsdag den 16. januar 2007

Kompendium af guldkorn



Jeg har mange kloge venner, der siger mange kloge ting, den ene klogere end den anden.
Nu vil jeg tillige kreditere dem.
Her er en mindre formue i gangbare, nyslåede fyndord med forankring i aktuelle Mandejammer-emner, jeg kan gå og slynge om mig med i grams.

Det mandeundertrykkelsesprojekt der hedder danskheden.
Dr. T.B.

Julen er jernhandskens fest. Jeg har ikke fået et ben til jorden.
2mason

Hvis der ingen kvinder var i verden, ville alle mænd bære imponerende skæg.
J. Olander