Viser opslag med etiketten sandheder om sport. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten sandheder om sport. Vis alle opslag

mandag den 3. oktober 2011

Fløjen


Jeg skulle med min bror ud at se min nevø spille fodbold (1.hold), men han havde tabt sin iPhone i havnen, så jeg kunne ikke få fat på ham, og min nevø skulle ikke spille alligevel, fordi han havde været "ude".


Dagens sportshelt af i går:



Heine Fernandez, topscorereren, der kunne genkendes på tværs af stadion, der kunne genkendes på én pixel på skærmen, for sit røde hoved (se også Harry Redknapp).



Pff!

fredag den 28. januar 2011

Fra jeres lokalradiovært, der bor under en sten og ikke kan lide noget af det, han ser


Her er noget mere gammelt, grotesk uaktuelt brok.

Okay. Ved I, hvad jeg var træt af? Alt det pis, Kenneth Carlsen skulle lytte til, fordi han aldrig blev mere end nr. 125 på verdensranglisten. At være verdens 125. bedste tennisspiller er faktisk ret godt. Hvis han havde været verdens 125. bedste fodboldspiller, havde pressen slikket ham op og ned mellem røvballerne, til han var funklende ren. Er Nicklas Bendtner verdens 125. bedste fodboldspiller? Jeg tvivler. Bare at være Danmarks 125. bedste fodboldspiller i øvrigt er ret godt. (Det kan også være, fordi Kenneth Carlsen altid så så sur ud, at han skulle lytte til alt det pis.) Er Kim Larsen verdens 125. bedste rocksanger? Er det eksempler nok?

Der blev lavet en liste for et par år siden, hvor en af mine venner var Danmarks 132. mest omdiskuterede kunstner. Det grinte jeg lidt af. Jeg var selvfølgelig slet ikke med på listen.

Jeg er et nul og en fiasko. Jeg skammer mig på mine børns vegne over mig selv.



Jeres lokalradiovært bag mic'en.

Jeg får nu at vide, at Kenneth Carlsen højeste rangering var som nr. 41 i verden, men det ændrer intet ved ovenstående pointer. I øvrigt er dette et radioprogram, og man kan ikke gå tilbage og ændre. Pas på, en dag udsender jeg et rigtigt radioprogram her på stedet. Så er I advaret. Og hvis I er rigtig heldige, giver jeg mig til at synge noget mere. Der er så sandelig noget at se frem til. Nu vil jeg fylde tiden ud med tom snak, indtil musikken begynder...


Det er hittet, der holder.

PS I går var jeg nr. 145 på The New York Times crossword puzzle-løselisten (kl. 23.45). Det er også ret godt. Torsdagskrydsen er rimelig svær. Jeg har aldrig været højere end 122 (mandag).

mandag den 24. januar 2011

Hånbold


Jeg tror, hemmeligheden ved håndbold er at finde en sport, som ingen andre lande spiller, og så glæde sig over den.



Siger min kone: – Men de spiller da håndbold i andre lande, gør de ikke?
– Du ved, hvad jeg mener.
Betydningen er den samme.

Hvis det ikke var for spisesedlerne, ville jeg ikke vide, at håndbold eksisterede. Det er en rar fornemmelse.

Der er mange ting, jeg på samme måde ikke ville vide fandtes.

– Følger du ikke ned i nyhederne? spurgte en far fra klassen.
– Nej da.
– De siger, Acacieparken er en "ghetto" [med luftgåseøjne], men det er det ikke.

Og det er kun ét eksempel.

Der er mange ting, man bliver klogere af, hvis man ikke følger med i nyhederne.

onsdag den 17. februar 2010

Ingen grund til at uddybe


Jeg sad og så kunstskøjteløbpræmieoverrækkelse med min datter (13) over morgenmaden med ham der kommentatoren, der lyder som en Magasin-ekspedient.
– Kunstskøjteløb er ikke så mandigt, sagde jeg.
– Hvad mener du? sagde hun.
– De har pailetter på.

Hun er heldigvis moderne og har ingen fordomme. Og så lærte jeg hende om, hvor godt sport er for at lære om stereotyper*). Jeg kan læse sporten i avisen på tysk. Det er altid det samme, der står.


*) Kinesere er en mængde, østeuropæere var robotter, afrikanere er ren fysik, europæere har overblikket etc. etc. etc. Digt selv videre.



Slap Shot (1977).

mandag den 30. november 2009

Degenereret neanderthaler

***
Når man er ude at se sit barn spille kamp, kan man meget let komme til at hade det andet holds forældre, navnlig når ens eget hold er bagud. Navnlig når det er meget bagud, og de andre forældre bliver ved med at klappe som mekaniske fascister. Det hjælper heller ikke, når de er fra Amager, nogen grove og vulgære typer.



"The gallery is barely applauding (...) anymore; at a certain point it becomes like Romans applauding the lions."
Fra John Foster Wallace: Infinite Jest.

***

tirsdag den 13. oktober 2009

Hvorfor kun forbyde én kropsvæske? Det virker ulogisk

***
Der er en regel i fodbold (og anden sport) om, at en spiller ikke må bløde eller have åbne sår på banen. Men der er ingen lov mod at snotte. Man må ikke spytte på modstanderen selvfølgelig, men man må gerne have snotten løbende ud af næsen. (Og der ligger vel en smittefare i at tørre sig om næsen og senere skubbe en modstander i ansigtet med hånden f.eks.) Jeg forestiller mig en fremtid, hvor dommeren peger ud mod sidelinien, så spilleren kan løbe ud og få pudset næse, eller bedre endnu selv går over og pudser spillerens næse i sine gule og røde (engangs-)lommetørklæder.
– Kom her, min dreng.
– PSCXRCHTZZZSCCHHH!





Manglende billedmateriale: Her skal man forestille sig en slowmotion-optagelse af en norsk langrender nærme sig målstregen med snotten dinglende som en metronom fra næsen.
***

mandag den 26. maj 2008

Maskespil

Jeg kan ikke klare presset ved at være mig, så det er rart at være en anden.

John Starks spillede bedre med maske (end før han brækkede næsen). Petr Cech ved jeg ikke noget om.

Jeg er ligesom ham der er mere liv i til kostumeballet.

Men bag min klovnemaske græder jeg.

Jeg vil have en sej mexicansk brydermaske, og i den vil jeg optræde for publikken og flyve gennem luften – og triumfere over den største af alle skurke: mig selv.



Okay?



torsdag den 22. maj 2008

Posttraumatisk sparkerefleks

Min kone sagde noget klogt i går (da hun var færdig med at kommentere Ronaldos nuttethed og hår). Hun sagde: – Det er utroligt hårdt med straffesparkskonkurrence, for pludselig er fokus ikke længere på ham der kan (score mål), men på ham der ikke kan (score mål).

– Bortset fra målmanden, sagde jeg. – Han kan jo (redde mål -red.).

Jeg tænkte over det igen i morges, da jeg vågnede: Hvor er hun dog klog.

Og så undskyldte jeg for at have sparket hende i røven med låret i nat i søvne, fordi jeg drømte jeg spillede fodbold. Jeg vågnede af det, det gjorde hun ikke. Til gengæld vågnede hun af den albue jeg gav hende i hovedet (det husker jeg ikke noget om).

tirsdag den 16. oktober 2007

I den forblindelse

Ikke så underligt er det alle de afdankede landsholdsspillere, der støtter op om Morten Olsen. I et tidligere indlæg beskrev jeg Morten Olsens virkelighedsbenægtelse, der nærmer sig George W. Bush-agtige højder.

Se, hvad Rommedahl siger i dag: "Vi er gode nok til at være med til EM. Den måde, vi spiller fodbold på, bør gøre os selvskrevne." Og her kommer det gode: "Det er ikke altid, det lykkes på banen, men i tankerne spiller vi fremadrettet fodbold". I tankerne! Ja, i dine drømme! Virkeligheden figurerer ikke for disse stakkels forblindede mennesker.

Jeg forestiller mig altid Rommedahl nede på knæ for at servicere Morten Olsen og ser hans enorme, våde øjne for mig bevæge sig op og ned i vidvinkel p.o.v. Hvordan kan han ellers altid blive udtaget? Ham og Grønkjær.

torsdag den 13. september 2007

Meget kylling

Sportsfolk er overtroiske.Wade Boggs, den amerikanske baseballspiller, spiste kylling (som hans kone tilberedte) før hver kamp i sin aktive karriere, der varede i 18 år. Der er 162 kampe i en sæson. Det er meget kylling.

tirsdag den 31. juli 2007

Sammensværgelsesteori

Overhørt på grillbar

Her er min teori, og jeg sværger den er rigtig: Bjarne Riis tilstod, fordi han vidste Michael Rasmussen ville blive grebet. Det får ham til at se bedre ud. Og så trak han sig væk fra løbet (og medierne) for ikke at blive ramt af lortestormen.
Det er strategisk overblik.
Hans eget hold CSC vil nu fremstå i et bedre lys: De har de her selvinstituerede tests og smed Basso ud sidste år.




(Nedfældet d. 27/7. Jeg er langt fra al net disse dage.)

onsdag den 2. maj 2007

Kontrastens kraft - en medieanalyse

Dennis Rodman var en ualmindelig basketballspiller. Han farvede sit hår på måder ingen havde gjort før (og dannede skole) og bar makeup på banen. Han spassede modstanderen ud med sin tvekønslighed og provokerede ved at tage modspillerne på pikken og den slags.

Ikke bare det, ved sin tilstedeværelse trak han opmærksomhed væk fra Michael Jordan*), der kom til at fremstå endnu mere som den gode og retskafne.

Jeg tror det samme lidt gør sig gældende med Bush og Cheney, Ved siden af Cheney ser Bush helt menneskelig ud. Ditto Poul Nyrup og Lykketoft. Ved siden af Lykketoft så Nyrup mere normal ud. Fipskægget tiltrak sig en del opmærksomhed (og han skulle selvfølgelig aldrig have raget det af, det fjols, da hans ego tog overhånd og han ville være "kalif i stedet for kaliffen"). Det var umuligt at høre efter, hvad han sagde, det eneste man så var skægget der gik op og ned.

Tryllekunstnere kalder det "misdirection": Bevidst afledning af publikums opmærksomhed med den ene hånd, mens den anden hånd tryller. En perceptionens good cop-bad cop.



*) der på det tidspunkt (ca. 1997) døjede med en gamblingskandale og personlige kriser.


onsdag den 7. marts 2007

Fodbold - det avantgardistiske synspunkt

Den gamle floskel om, at fodbold bare er "22 voksne mænd, der løber rundt efter en bold", er selvfølgelig sand. Når man skærer ind til benet, er det dét, det handler om. Det er det avantgardistiske synspunkt. Ligesom med teater. Hvad er dét, når man trækker alt andet fra? Nogle mennesker, der stiller deres kroppe op foran én. Det er derfor, der er så meget avantgardistisk teater, hvor de smider tøjet (Dødens triumf, Hair). Det er essensen af teater.
Det kan en film ikke give. Film er projiceret lys på et lærred, men det er et medie i forandring, det skrider ud i video. Maleri er mærker på et lærred eller et andet underlag (gerne i lag i modsætning til tegning). Musik er organiseret lyd.

Er avantgardisme ikke herligt?

Sandheder om sport


Pkt. 1: Det gode ved sport er, at det ikke betyder noget.

Derfor er det mindre anstrengende end resten af avisen at følge med i.

(Der er selvfølgelig mange, der går op i det, men det er noget andet. Det er hvad, man lægger i det. I sig selv betyder det ingenting.)


Pkt. 2: Stereotyperne er altid lettere at få øje på i sporten.

Ex: Afrikanske spiller er "farverige".

tirsdag den 20. februar 2007

Det er ikke småting, hvad jeg har at sige om fodbold

Jeg har prøvet at vænne mig fra at se fodbold-tv*), og det er også gået meget godt, men jeg tror, det hænger sammen med, at der ikke har været noget på. Da jeg nævnte det for min kone i lørdags, sagde hun: Ja, og du glæder dig allerede. Det er sandt, for Champions League vender retur denne uge. Til gengæld bliver jeg som regel så udbrændt hen på sæsonen, at jeg ikke gider se finalen. Forklar dén!

Sagen er den, at de indledende kampe tit er bedst, og alting strammer til i finalen og klemmer det gode spil ud, så kun spændingen om udfaldet er tilbage. Men når man groft sagt er ligeglad med hvem, der vinder, navnlig når Madrid eller Barcelona (eller Manchester U. for den sags skyld) er røget ud, eller omvendt at man højst håber nogen taber, som f.eks. Bayern, hvad så?

Det er ligesom med Danmarks landskampe. De spiller så ringe, at det kun er resultatet, det handler om, foruden en stor portion national stolthed selvfølgelig.

Mine loyaliteter glider. Jeg er ikke rigtig fan af nogen klub længere. Jeg kan godt lide dem, der spiller god bold, men det sidste års tid har været pauvert (VM**) med), efter Ronaldinho begyndte at spille dårligt sidste forår.

Det var en rapport fra min lænestol. Over.

*) Se dette tidlige aproposløse indlæg her.
**) Var der nogen, der bemærkede, at der overhovedet ikke var nogen nye stjerner ved det VM? Slapt! (Selvfølgelig så jeg næsten hver eneste kamp alligevel.) (Her et eksempel på hvordan.)