Viser opslag med etiketten tingene ophober sig. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten tingene ophober sig. Vis alle opslag

onsdag den 11. januar 2012

16 baljer fulde


Jeg overvejer, om de her små spermskud ud i bloggen er besværet værd. Eller om jeg burde samle det til en stor spandfuld og så hælde det ud på én gang. Det er et mirakel, jeg overhovedet får lavet noget. Det er ikke nemt at kvæles i sin egen ambition.



onsdag den 30. november 2011

Spar mig for dine barnagtigheder


Jeg troede egentlig, det var et indianerordsprog, men i Bibelen står:

When I was a child, I spake as a child, I understood as a child, I thought as a child: but when I became a man, I put away childish things.*) (1 Corinthians 13:11).

Det har jeg aldrig gjort.

Her er min football:



Min basketball:



Min softball:



Mit plastbryst:



Jeg nænner ikke at smide noget af det ud, da det er så rigt på historie.

onsdag den 8. juni 2011

Kunstnerdrømme


– Kender du den drøm, sagde min hebridiske kunstnerveninde til mig, – hvor man får lort på fingrene og bliver ved med at tørre, men der er hele tiden mere?

– Kender du den drøm, hvor man sidder på toilettet, og så er det midt på Rådhuspladsen?

– Jaja, sagde jeg.



fredag den 13. maj 2011

Borte. Forklaring


Der har været teknisk uheld på Blogger. Derfor er indlæg og kommentater for de sidste to dage gået tabt, og det er jo ærgerligt. Se bare de to sidste kommentarer f.eks.:
  • "Du er jo genial." (Tjek.)
  • "Bryster bryster bryster." (Tjek.)
Jeg udgiver indlæggene i den rækkefølge, de har hobet sig op.



mandag den 18. april 2011

Sort


Jeg rørte lige ved mit maleri. Det er dækket af stort støv.



tirsdag den 12. april 2011

Før noget andet


Hun trak hovedet væk.
– Du skal ikke gøre nar ad mig og bagefter stå og ae mig.
Det gjorde jeg ikke. Jeg stod bare og prøvede at se hendes ansigt bag rynkerne og det bistre udtryk.
– Jeg valgte bare at … slå en munter tone an.
– Du skal ikke gøre nar.

Det var en kommentar på de fire nye hans & hendes kulørte plasticvasketøjskurve, hun har stillet op på rad i soveværelset. Jeg kunne også have sagt: – Det skulle bare have været mig, der satte noget op i den størrelsesorden.

– Nej, hvis det stod til dig, skulle det hele jo stå i poser.
– Man kan selv vælge den tone, man taler i.
– Du har ikke begreb om, hvordan du selv lyder. Du skal lære at gribe i egen barm.
– Gribe i egen barm?
– Ja, gribe i din egen barm.
(…)
(Pause.)
– Jeg er færdig med at tale med dig i dag.



lørdag den 19. marts 2011

Jeg har altid mere ret end du har


Min kone sagde lige til mig: – Det er fuldstændig ligesom på [vores gamle adresse]. Jeg har fuldstændig ret.


Nu er det noteret. Jeg beundrer hendes komplette mangel på tvivl. Selv er jeg mere som Hamlet, så naget og pint.


Udstoppet Hamlet-mus kun $89!
Note til udstopperen: Det havde været bedre, hvis musen havde kigget over på kraniet, eller kraniet havde været i den anden pote.


mandag den 14. marts 2011

Lad være med at være dum


Under min nye gurus udefrakommende blik pakkede jeg min nye laptop ud, der havde stået to måneder ovre ved siden af kasserne med min mors billeder og breve og andre ting, jeg ikke gider kigge på.

To måneder er en evighed i computertid. Den er allerede forældet.



onsdag den 9. marts 2011

Uhørt


Jeg smed to malerier ud i går. De er så grimme, at jeg ikke engang selv kunne holde dem ud.



søndag den 2. januar 2011

Decideret uciviliseret


En jeg kender, der er fra Frankrig, siger, at han ind imellem har følt sig helt "transparent" i Danmark, og jeg kan godt forstå hvorfor. Der er ingen, der siger goddag til hinanden f.eks. Det var det første, jeg lagde mærke til, da jeg kom hjem fra Sydfrankrig forrige sommer: lige så snart man kommer til Danmark, holder folk op med at hilse på hinanden. Og det er en skam. Når man hilser på hinanden, anerkender man den anden persons eksistens som menneske. Nogen gange er det alt, man behøver. Hvis der står en og sælger Hus Forbi, behøver man ikke at købe det ulæselige blad, men det er okay at sige davs. Hvis folk føler sig usynlige, bliver de sindssyge. Det er umenneskeligt andet.

Jeg har engang oplevet at stå med min daværende og hendes mor og hendes lillesøster ved bredden af en svensk skovsø og se en plet blive større og større, indtil den viser sig at være en kanofuld danskere, der går i land, uden at nogen siger et ord til hinanden. Det er kunstigt, som svenskerne siger. Det kræver mere energi at lade som om, at nogen ikke er der.

Danskerne er et bondsk og uhøvisk folkefærd. Der er ikke engang et ord for "please" eller "excuse me" på dansk. Hvis nogen støder ind i hinanden i Netto, siger de ikke undskyld. Sådanne ord tjener til at afventilere irritation, før den ophobes (halvdelen af alle blogindlæg handler om, at folk bliver irriteret, når de står i kø i Netto), og det er en nyttig ting, hvor folk bor tæt sammen.
Tak og hej kan ikke alt.
Tak.
Hej.



onsdag den 29. december 2010

Til min store overraskelse – en kilde til selvindsigt


Jeg ryddede op og opdagede, at jeg ejer fem forskellige hæftepistoler. Her er de på rad (fra den slappeste til den stærkeste):


Den ældste (anden fra højre) ved jeg ikke engang, hvordan man åbner.

Jeg opdagede også, at jeg i årevis har hamstret limpistolstifter. Her er et udvalg:


Tændstikæsken angiver målestok.

Jeg har tydeligvis et uudfyldt behov for at få tingene til at hænge sammen.

fredag den 6. august 2010

Rester, mand


Jeg har lidt af min mors aske tilovers nede i bunden af en dåse, og nu kan jeg ikke finde ud af at smide det ud.



I mellemtiden har jeg gemt det ude over døren i skralderummet.

tirsdag den 29. juni 2010

X


Jeg havde det egentlig meget godt, indtil vi skulle ud at rydde min mors lejlighed. Nu står der ting her og lugter af hende.

torsdag den 24. juni 2010

Rummet omkring hende uden hende i


Vi har ryddet min mors lejlighed færdig i dag. Skønt at få det overstået. Jeg kunne ikke holde ud, at den bare stod dér med 10.000 tegn på hende, alle de bevægelser hun har lavet, bare sådan en ting som at sætte elastikker rundt om krydderiposerne, sting i broderier, masker i strikketøjet, alle de spor af hende som strøg i et maleri.



Hvor holder en person op og rummet omkring dem begynder? Hendes lugt var der endnu, DNA i børsten. Alle hendes ting. Ingen kan leve uden ting, personligt værktøj. Homo habilis og alt hans habengut.



mandag den 14. juni 2010

Jeg har ikke overskud til, at der går noget galt


Min cykelnøgle brækkede af i låsen.


Den ligner et omvendt kranium.

Faktisk nåede den ikke engang ind i låsen, jeg kunne bøje den af mellem fingrene som Uri Geller. Hvem finder på at sælge sådan noget lort?

Og jeg har ikke overskud til at gennemgå 30 flyttekasser for at finde min reservenøgle.

Prøv lige at se, hvordan pedalerne ser ud:



Jeg vidste, jeg aldrig skulle have købt den cykel. Fra første prøvetur.*) Men så havde jeg lagt depositum. Jeg hader at tage en dårlig beslutning, og jeg kan ikke lægge noget bag mig.


*) Fodbremse?!


onsdag den 24. februar 2010

Det bliver enden på mig


Min kone vil have mig med på det her projekt – jeg prøver at tænke på det som et eventyr – der bliver helt vildt besværligt og helt vildt dyrt. Jeg lå vågen i morges og bekymrede mig over, at jeg snart skal til at pakke alle mine ting. Og alle udgifterne. Så jeg forsøgte at se mig selv gå med ret ryg ind i lyset og gribe problemerne an med køligt overblik, mens alting hvirvlede omkring mig:
– Jeg kan gøre det her.

Jeg har hele tiden håbet på, at det ville gå væk af sig selv, at der ville komme et jordskælv og umuliggøre flytningen, men nu er det snart.*) Jeg tror ikke, jeg kan krybe udenom længere. Hvad har jeg rodet mig ud i? Jeg ønsker blot, at min kone skal føle sig socialt bedre stillet, og det bliver også rart med mere plads, men nu kan jeg aldrig holde fri igen resten af mine dage.


*) Jeg tror aldrig, fremtiden kommer.




LITTERÆRT NEDSLAG: David Sedaris: "Most of our customers were moving into places they couldn't quite afford. Their new, higher rents meant that they'd have to cut back on their spending, to work longer hours, or try to wean themselves off their costly psychiatrists" (fra Me Talk Pretty One Day, "The Great Leap Forward", p. 111).

mandag den 22. februar 2010

Guld- og også umbergrube


Jeg elsker, når kunstnere skiller sig af med farver. Her er min sidste score fra skraldet. Se lige:


En skatkiste af kunstartikler. Bemærk, at der er Rembrandts iblandt.

Nu kan jeg smide dem over i mine enorme samlinger kunstartikler, jeg aldrig får brugt.

onsdag den 23. september 2009

fredag den 26. juni 2009

Daglig påmindelse

***
Her er en bakke med ting jeg tabte på gulvet i december, som jeg ikke har gidet samle op endnu.


***

mandag den 20. april 2009

Det samme om og om igen

***
Hvad har du brug for mig til? Udover at støvsuge og passe børn og reparere kolonihavehuset eller andre ting, du ikke kan finde ud af? Hvad om du fandt ud af at klare dig uden mig til det også? Hvad dur jeg ellers til, andet end at irritere dig og stå i vejen og fylde i hjemmet?

Det er ikke det, vi er sammen for, det er ikke det, jeg er her for, at være en ubetalt barne- og stuepige.

Hvor er kærligheden henne i alt det her? Må man overhovedet bruge det ord? Kærligheden. Det lyder obskønt eller sentimentalt.

Jeg er nået til et punkt i mit liv, hvor kærligheden er tilsidesat og begravet under bunker af gammelt lort, ingen orker at flytte.

Hvor sørgeligt er det ikke? Og jeg kan ikke sige de her ting eller noget til dig, fordi jeg ikke orker at slås mere og jeg ikke orker at sige de samme ting om og om igen, fordi jeg bliver mindre hver gang, og der er så lidt af mig tilbage.


Badet


Mine øjne strejfer
spørgende
det nøgne
Spejlet siler
nedad
fra mine fødder
ned
i den rustne rist

(Inger Christensen, fra Lys, 1963)

***