Viser opslag med etiketten racisme i DK. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten racisme i DK. Vis alle opslag

lørdag den 3. september 2011

Snorkeren - en udvidet analyse


Hvordan kan det være, at "niggerdreng" i Elefantens vuggevise af forståelige grunde er blevet ændret til "kokosnød" (jf. her og her), men "tigeren brøler sin aftensang" ikke er blevet ændret til "løven brøler sin aftensang"? Sangen er jo hensat til Afrika, ikke Asien*), med mindre der i sidste vers springes til Asien.**) Er politisk korrekthed vigtigere end videnskabelig korrekthed? Er det okay, at forurene små børns åbne, modtagelige hjerner, bare fordi det er noget "pjat"? Ikke hvis du spørger mig. Jeg ser frem til, at linien bliver korrigeret i fremtidige udgaver af Åh abe. Og glæd jer til de kommende måneder, hvor jeg vil tage fat på vores kønne, gamle julesange.


*) Jf. struds, næsehorn, gnu og zebra, hhv. vers I, II og III.
**) Sorte pantere henfører i virkeligheden til sorte leoparder (Panthera pardus), der lever i både Afrika og Asien.



Hvorfor min fiksering på denne "uskyldige" gamle sang? Nu har jeg sunget den for min yngste datter omtrent hver aften de sidste mindst fem år, dvs. min. 1.500 forestillinger i alt. Det er for meget. Og det var ikke mig, der fandt på det, jeg har aldrig kunnet fordrage den sang. Men den luller hende lige i søvn hver gang.
Fucking gamle lortesang.

Da mine børn endnu delte værelse. gjorde hendes storesøster indvendinger:
– Helt ærligt, kan du ikke synge noget andet?
– Men hun kan godt lide den.
– Jeg hader den sang.
Shh! Sov sødt lille Jumbo og…
– Lalalala!
Hold mund!
– Lalala!
– Du får ingen julegaver, hvis du ikke holder mund!
– Lalalala!
Hold op! Stop!
Vrææl!
Min kone fra det andet værelse: – Hvad sker der?
(Frit efter hukommelsen.)

Overforklaring: Her ligger humoren i, at jeg til det ene barn synger blidt, skiftevis med at jeg skælder det andet ud i deres modsatte køjer.



Note: Om løver og tigre i Afrika og Asien, se også arkivet her og her (for hengivne læsere).



fredag den 18. september 2009

Husmodersorgen?!?

***
Nu har jeg hver dag i syv år – mindst, eller sådan føles det – sunget Elefantens Vuggevise for min datter, når hun skal sove, og jeg ved stadig ikke, hvad "husmodersorgen" betyder.


Nej, jeg kender den heller ej.

Jeg spurgte min mor. Hun vidste det ikke.

Jeg spurgte en førende dansk kulturpersonlighed og forfatter af historiebøger, og han vidste det heller ikke.

Jeg har spurgt bibliotekaren og tjekket hele web’et: intet tilbundsgående og fyldestgørende svar er at finde. Nu har jeg tænkt over det på baggrund af de indsamlede data, og jeg vil formode, husmodersorgen blot betyder, at husmoderen er bekymret for, om hun kan få maden til at slå til. Sådan var det jo engang – i de knappe år efter krigen – at der ikke altid var mad nok. Men det lyder som en fast vending. Og hvad har knaphed at gøre med plantagen med alle rørene? Er husmodersorgen også al hendes mas?


"555 sange", en sangbog vi havde i musiklokalet på min skole. Versene her er fra min kones udgave af bogen.

Elefantens vuggevise er selvfølgelig kendt for sit racistiske vers: "i morgen får du en niggerdreng / og ham kan du bruge som rangle", der nu er blevet modificeret til "kokosnød". Forståeligt nok, selvom det oprindelige er sjovere.



Kim Larsen vælger det mærkelige kompromis "negerdukkedreng" på (Åh abe-pladen). Ingen er så vild som Kim Larsen med at synge "neger", dette trælse, utidssvarende ord. Han har sunget det i tre forskellige sange iflg. mine beregninger:
  • Haveje (fra Midt om natten): "... inde midt i et negerdistrikt"
  • Sømand ombord (fra 7-9-13): "... bappe på en negercigar"
  • og altså Vuggevisen.
Hvem ved, hvad der ellers skulle gemme sig i hans sangskat? Jeg har ikke tænkt mig at lytte det hele igennem og finde ud af det.

Det er interessant, at "negersangeren" Nat Russell, som han hedder i Vangede Billeder, i sin indspilning af Elefantens Vuggevise helt udelader det kontroversielle andet vers og går direkte til "hoos-moe-thur-sore-yen" (fonetisk Danglish). Jeg tror simpelthen, han nægtede.

Samme Nat Russell fik i øvrigt slået sit ene øje blindt af en racist på et toilet i Kolding (måske fordi han havde kigget på en pige, forestiller jeg mig).

Jeg husker det som om, jeg har set en tegning af situationen fra sangen engang. Noget i den stil:


Kan det passe? Eller er det bare noget, jeg bilder mig ind?


Konklusion: Elefantens vuggevise er en dybt forældet sang, men den bliver hængende.


FORSLAG TIL VIDERE LÆSNING I DETTE VELTRÅDTE EMNE:
– Her er en video, hvor Kim Larsen fortæller om, hvorfor han synger "negerdukkedreng" og racisme i det hele taget
Fan-diskussion om emnet

– Fornuftige ord om politisk korrekt sprog her og her


*) "Og negersangeren Nat Russel (sic!) boede i Vangede og han kom engang (1960) på forsiden af aviserne, fordi han havde røget marijuanna (sic!) og politiet havde fundet noget hjemme hos ham ..." (netkilde)


***Dette er endnu et i rækken af kulturkritiske indlæg, jeg skal have liret af, før jeg lukker denne blog og finder på noget fornuftigt at foretage mig.***
***

onsdag den 14. november 2007

Om og om igen

Herlev Hospital er som bekendt udsmykket af i muntre Tivoli-farver af Poul Gernes, ham der også er ansvarlig for Palads og det kendte skydeskivemotiv, han stjal fra Jasper Johns.



En del af udsmykningen er en væg med alverdens flag. Et eneste af flagene er blevet hærget. Det er selvfølgelig det israelske.



Jeg bemærkede det første gang i 2001, men denne gang havde jeg kamera med.
Jeg kontakter hospitalsledelsen og afventer svar – vil der blive gjort noget? Følg med her på siden!

fredag den 28. september 2007

Dress vækker harme


Jeg talte med en kvinde, hvis datter er konverteret til islam. Hvad hun ikke skal høre på, når hun går ned ad gaden i sit tørklæde eller fuldere udstyr, og hvor det ikke piner hendes mor, når hun følges med hende.

Hvornår holder man op med at gå så højt op i, hvordan folk ser ud? Engang gjorde man nar af folk, fordi de havde fregner og rødt hår. Det sker ikke rigtig mere, så verden er blevet et bedre sted.

Var det ikke engang sådan, at folk ikke ville vise sig på gaden uden hat?*)

*) Svaret er ja: Etiketten ved århundredskiftet foreskrev, at det var usømmeligt for en dame at vove sig uden for huset uden hat eller sågar handsker. Kan det passe, at en kvinde kunne få en alvorlig reprimande for at gå ud til postkassen uden hat på, selvom postkassen kun stod få meter uden for lågen? Det står i hvert fald her.


Note 1: Om at have fregner og blive drillet for det og prøve at rense dem af kan man læse her.
Eks.: – Haha, er du blevet solbrændt gennem en si?!



Emiliana Torrini har fregner

mandag den 23. april 2007

Morgenrapport

Jeg er så træt, at jeg hverken kan sanse eller samle. Men jeg er ikke dårligt humør eller noget. Jeg gider bare ikke arbejde.
- C’est normal, som mekanikeren synger om den kolde motor i starten af Paraplyerne i Cherbourg.
Det er tid til kaffe. Også dette er ganske i sin orden.

Jeg så et afsnit af den sidste sæson af Six Feet Under i går aftes, men man kan selvfølgelig ikke kun se ét, og så blev det lidt sent. (Det var i stedet for fodbold: Afvænningen fra tv-sport skrider fremad, men det er en lang og drøj proces.)

Jeg stod og kiggede ind af døren til min datters børnehaveklasse i morges og beundrede lærerindens undervisningsteknik. Så kom den her anden far hen og sagde: - Hun er skrap, hva? Kan du forestille dig hende i sort læder og med pisk?
Det kan jeg godt. Det ville hun sikkert også være god til.

Jeg har over weekenden klunset en blå emalje buddingform, tre tresserskåle, fire møbelhjul med bremse, en golftaske min bror ikke ville have alligevel da han så den, en video med Muldvarpen, en Aristocats-video, Strudsen Rasmus (pga. bogens racistiske, kulturantropologisk interessante indhold), et fotoalbum, der hensatte mig i en bølgegang af følelser om livets forgængelighed og alle folks enshed, og et saltkar med trælåg, der er for småborgerligt og ryger ud.
Og min kone blev ikke engang sur. Jeg fik ros og ikke ris. I hvert fald for de to første fund.

Jeg har lavet en ufattelig god kaffe, jeg slubrer i mig med velbehag. Det hjælper.
Jeg savner den gode gamle firdobbelte espresso, det er klart, men den nye enkeltdobbelte ER bedre, selvom man må flere gange frem og tilbage og brygge. Som f.eks. nu.

torsdag den 22. februar 2007

Vidste du, at Elvis Presley var jøde? (Niels Bohr med)

Jep, hans tipoldemor var jødisk, og ifølge jødisk slægtsføring, der regner i lige linie gennem mødrene (for så er der ingen tvivl om ægtheden af slægtskabet, skulle der have været slethed i ægteskabet), gør det også ham til jøde.

En amerikansk instruktør lavede for nogle år siden dokumentarfilmen Elvis Schmelvis, hvor han rejste gennem sydstaterne og fortalte folk om Elvis' jødiske rødder for at lodde deres reaktioner, men det viste sig at de fleste var ret ligeglade.

Det er måske også skide ligegyldigt. Men jeg finder det interessant, hvem der er jøde, for jeg er en ven af det jødiske folk (det er ikke det samme som at støtte alt hvad staten Israel gør, okay? Det er ikke den debat.) Jeg snakker om folk, der har drevet det til noget i kunst, litteratur, musik og videnskab. Hvem vidste f.eks., at Niels Bohr var jøde? Ikke jeg, før jeg slog ”kendte danske jøder” op på nettet og via en paranoid side blev ført til listen her, der virker noget kortfattet.

Og Niels Bohr er trods alt at finde på en dansk pengeseddel. Er der noget andet kristent eller europæisk land, der afbilder en jøde på deres møntfod? Det er værd at undersøge (stay tuned). Jeg tænker nogen gange på, at det måske havde været anderledes, hvis folk i Danmark under besættelsen havde vidst, hvem der egentlig var jøder. Det er jo ikke, fordi det skorter på antisemitisme her i landet og slet ikke dengang. Jøderne har måske været så integrerede, at andre danskere bare har tænkt på dem som deres naboer, ikke som "den anden". Men jeg ved det ikke... Hey, det her ligner et separat indlæg!

Se Elvis Schmelvis for et stamtræ og andre sjove fakta om Kongen.

Plovmanden med Niels Bohr, der babber pibe, er copyright Den Danske Nationalbank, hvis nogen skulle være i tvivl.

tirsdag den 23. januar 2007

Danskerne har ikke fattet at der er folk der er anderledes end dem selv

I dagens URBAN på side 2 stod denne notits under overskriften "Kloge studerende dropper Danmark":
Der bliver længere mellem de gule, brune og sorte på universiteterne, der skal være med til at gøre Danmark til et konkurrencedygtigt videnssamfund...osv.
Det kunne jo være, udlændinge vælger Danmark fra, fordi danskerne er racister. Se bare omgangstonen. Hvornår holdt man ikke op med at kalde folk "gule, brune og sorte"?
Danskerne har simpelthen ikke fattet det endnu.