Viser opslag med etiketten Jørgen Mogensen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Jørgen Mogensen. Vis alle opslag

torsdag den 13. marts 2008

Banale betragtninger omkring Anders And

(Dette er ikke obligatorisk læsning og må godt springes over, selvom der er noget meget godt inde i midten. Jeg skulle nok have delt det op i 3-4 indlæg.)

Det mest sigende ved Anders And er også det mest åbenlyse: Han har ingen bukser på*). Det svarer i bemærkelsesværdig høj grad til Kejserens nye klæder: "Men han har jo ikke noget på."

Det er den ting ved Anders And, man ikke skal tænke på, og som børnene hader at høre om.

Bukseløsheden er et element i den store fortrængning, der er nødvendig for overhovedet at kunne tolerere Disneys kønsløse, numsefikserede univers, på samme måde som de voksnes fortrængning i Kejserens, bare omvendt, fordi det er børnene, der fortrænger, og de voksne, der ødelægger illusionen.

Der er ting, man ikke skal tænke for nøje efter.

*) En observation der er så almindelig, at den var med i den første udgave af Bølle-Bob, før de fik et vredt brev velsagtens.




Note 1

Det er lidt ligesom den her nyklassiske konvention med at figurerne i malerierne ikke har tøj på. Sært! Forklar den for børnene!



Jacques-Louis David: Leonidas ved Thermopylæ (1814)


William-Adolphe Bouguereau: Dante og Virgil i helvede (1850), den dårligste undskyldning for et bøssebillede, jeg endnu har set.

Note 2
Det er også ligesom den klassiske drøm med at man pludselig står inde på Rådhuspladsen uden bukser på.




NB! Anders And tager bukser på, når han skal bade!


• • •

SPØRGSMÅL TIL EFTERTANKE:
Hvad hvis andre tegneseriefigurer gik rundt uden bukser på?

Eks. 1: Poeten og Lillemor


Eks. 2: Tintin


PS Selv Morgenthaler er begyndt at give sine figurer tøj på, er han ikke? Striben herunder er fra 2004, hvor alle figurerne af en eller anden grund stadigvæk var nøgne.


Bilag 1

Vittig tegneserie af ukendt.

Bilag 2
Dårlig joke (taget herfra):
Askepot – druk: Du kommer hjem og har tabt den ene sko og tøjet hænger i laser.
Hans og Grete – druk: Du kan nemt finde vej til wc’et ved at følge sporet af nattens opkastninger.
Snehvide – druk: Du vågner med 7 fremmede mænd i din seng.
Den lille havfrue – druk: Dine ben klister sammen og lugter af fisk.
Rødhætte – druk: Du vågner med din mormor i samme seng.
Joakim von and – druk: Du vågner op med en stor bunke penge,
men ingen bukser.
(Min fremhævning –
red.)

• • •

2. del

Anders And er kannibal (en anden almindelig og banal betragtning)

Her er beviset:

Donaldisterne og den øvrige danske verdensbefolkning har selvfølgelig allerede knæppet denne flue i stumper og stykker, men hva’ fanden. Jeg rev striben her ud af MetroXpress d. 10. august sidste år på vej hjem fra hospitalet og fandt den for nylig i min taske. Jeg udgav på et tidspunkt et indlæg med dette billede og medfølgende kommentarer i 25 sekunder, før jeg lynhurtigt tog det af igen, fordi det var så rystende ordinært, men her kommer det altså igen ...Alt hvad der kommer ind i mit synsfelt er jo relevant, hver eneste lille hjernefims.

Og her er nok et bevis (venligst lånt herfra):


SPØRGSMÅL TIL EFTERTANKE:
Findes der nogen anden klassisk tegneseriefigur, der er beviseligt kannibal eller udviser beviseligt kannibalske tilbøjeligheder?

torsdag den 22. marts 2007

Om nøgne damer

Alt det her med nøgne damer får mig til at tænke på en af mine venners forældre, der "kun vågnede op, når der kom en nøgen dame på fjernsynet", som hans venner udtrykte det.

Da jeg var ung, var forældrene sådan nogen, der sad og så fjernsyn altid.
Nu synes jeg, det er børnene, der altid ser fjernsyn (der var selvfølgelig heller ikke så meget på for dem dengang i DK).

Min kone siger, hun slapper så herligt af ved at spille Playstation. Hun ser ikke sådan ud. Hun glemmer alt om tiden og sidder der i timevis. Jeg har ikke tid i mit liv, undtagen en sjælden gang i julen, og det er alligevel flere år siden nu.

Hvor vil jeg hen med det her? Ingen steder tydeligvis. Jeg havde bare lyst til at sige det med de nøgne (eller letpåklædte damer) apropos gårsdagens indlæg med hotte Lillemor. Jeg håber ikke, jeg er sådan en, der kun vågner lidt op, når der er noget med en lækker dame, men der er dage, hvor det er det eneste, der kan få en op til overfladen.

onsdag den 21. marts 2007

Lillemor giver sved på panden

Nu kan jeg huske, hvorfor jeg godt kunne lide Poeten & Lillemor.
Det var fordi Lillemor var HOT! (Sizzle!)


Der var nogle år, hvor hun altid var i bad (det må have begyndt i 70’erne, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed, da jeg ikke er nået dertil endnu andet end ved sporadiske opslag).


Dog sov hun og Poeten i hver deres seng så sent som i 1974.


I øvrigt synes jeg, serien var bedst, da den stadigvæk rimede.

Bogfabrikken er ved at genudgive alle de gamle striber.

mandag den 12. marts 2007

Den lille øksemorder

Jeg har læst Barske Børnerim som godnathistorie for mine børn de sidste par dage. Ind i mellem er det lidt pinligt, når man skal forklare hvad Kinsey-rapporten eller en eunuk er. Ved rimet Samvittighedsfuld Opdragerinde nødedes jeg at spørge dem:
- Ved I, hvad det vil sige at få en opdragelse?
- Nej, svarede de i kor.
Og det er i hvert fald rigtigt!


Barske Børnerim
(1952, 1974, 14. afkog, 1999) af Poeten illustreret af Jørgen Mogensen kan stærkt anbefales til alle børn og voksne. Alle rimene handler om at myrde eller tæve henholdsvis sine børn eller sine forældre.