Viser opslag med etiketten sommerglæder. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten sommerglæder. Vis alle opslag

fredag den 16. december 2011

Fwd.


Jeg drømte at jeg gik på stranden med
Lars Bukdahl i hånden.
Hey Lars, sagde jeg, må jeg ikke låne din
Gamle Nick fra Trumf-serien?
Han lo under den bredskyggede hat.
Bagefter ristede vi pølser,
hans: kalkun, min: tofu.
Vi svømmede og dykkede mens hvalerne
sang.



onsdag den 14. december 2011

Folk snakker, forfatteren lytter – et Preben causeri


Jeg skal ikke kunne sige det, men det virker som om, mange af Storm P.'s vittigheder er noget, han har overhørt, eller noget, han forestiller sig, man kunne sige. Det er ikke tale om deciderede gags, meget af det. Der stod et sted, at folk kom op til ham, når han gik tur i Frederiksberg Have, og fortalte ham morsomheder. Mange af tegningerne/Fluerne og Peter & Ping forestiller bare folk, der står og taler sammen.

På den måde er han ligesom Harvey Pekar, hvis serier også bare er hans indre monolog, eller hvordan folk står og taler sammen på gaden. Det giver sagerne en virkelighedsdimension, som jeg godt kan lide. Hæver humoren over klichéerne eller nyhederne.

Gustav Wied skrev i sin erindringsbog, at han, efter han var flyttet til København og ikke kendte nogen og ikke havde nogen penge, plejede at sætte sig ned i Frederiksberg Have og tale med de gamle og lytte til deres historier. Det tror jeg, man kan få en masse ud af, hvis man er sådan anlagt.

Man skal bare antage reporterens perspektiv. Som Seinfeld sagde, lege at man har sit eget talkshow og stille gæsterne spørgsmål for at få tiden til at gå, når man er til cocktailparty.

Men det skal selvfølgelig helst være sjovt.

Min kone tror mig ikke, men jeg er faktisk meget god til denne teknik (med at lytte til folks historier), ulig hende, der altid bare snakker om sig selv og bebrejder mig, at jeg ikke lytter – kan I se dynamækken? (Sådan er det med smukke kvinder: de er vant til et taknemmeligt publikum.)

Eksempel: Jeg talte med en kirkesanger, der synger ved begravelser. Det sørgeligste er ikke de små kister, sagde han, det sørgeligste er, når ingen kommer, når nogen er død i sin lejlighed, og det ikke bliver opdaget før tre måneder efter, når det begynder at dryppe fra underboens loft. Men han synger alligevel, selvom der ikke er andre end ham og den døde.

Og så måtte jeg lære ham, hvordan man bøffer smøger af folk: – Du er nødt til at lave et lille nummer, give en lille song & dance.

– Det er sandt, sagde han og knipsede bittert. Han havde ikke fået, hvor jeg fik. – Der hører en teknik til det her, sagde jeg og inhalerede dybt af den afbrækkede filterende.

Jeg spildte en halv fad ud over mig selv, men det gjorde ikke noget, for det var en lun aften, og familien var på landet. Min sidste flig af frihed, før alverden ramlede ned.



II
Jeg ved ikke, om folk er blevet dårlige til at høre efter, det kan godt værre, men folk er helt sikkert blevet dårligere til at tale. Konversationens ædle kunst, er den helt død? Jeg bilder mig ind, at folk var mere veltalende i gamle dage, fordi de fik deres sprog fra bøger, ikke tv. (Folk, der snakker om, hvad de har set på tv, skulle skydes, undtagen hvis de er medieanalytikere som mig.) Se f.eks. denne sætning fra "De tre Musketerer", en af verdens mest populære bøger:

Uheldigvis er han bedre til Bens end sin Herre, hvilket har til Følge, at han gør os alle sammen tossede i Hovederne, for da han tænker sig, at vi måske kunde falde paa at nægte ham, hvad han forlanger, tager han alt, hvad han har Brug for, uden at spørge sig for.

Læg mærke til, at den bryder af og går en omvej, før den vender tilbage og slår sløjfe på pointen. Den sætning ville aldrig gå på fjernsyn, fordi folk ville glemme, hvor den kom fra, i mellemtiden. Der er sikkert meget mere at sige om det her, men hvad ved jeg, jeg er ikke lingvist eller retoriker. Jeg er bare en ydmyg lille blogskriver, der elsker at se linien komme ud af sin pen.

Opsummering: Var folk mere veltalende i gamle dage? Det må undersøges. De er i hvert fald ikke specielt veltalende idag. (Jeg har ikke andet at basere min teori på end tre sæsoner af "Deadwood" og Mark Twain. Hvis alle folks tale er baseret på kadencerne fra The King James Bible osv.)

tirsdag den 29. november 2011

Kærligheden er det største af alt, undtagen f.eks. et bjerg


Han valgte at tage i sommerhus med sin
eks og deres venner og lå om
natten og lyttede til hende og
hendes nye kæreste have sex bag
de papirtynde vægge.



mandag den 26. september 2011

Gensyn


Hende ukraineren med matroskasketten
sagde: - Haha, du er ikke hendes far, du er
hendes ven.
- Jeg er faktisk meget striks, sagde jeg.
Hendes egen far døde i Tjernobyl.

På vej op af trappen gik de ind i en urtehave
og røg noget urt. Middelaldermure,
munkebede. På toppen fik min datter en
ridetur. Tre gange rundt for en femmer. Han
havde glemt sin pose og måtte ned igen.

Fadøl, majskolber, tårntur,
kuglespilsturnering hvor konerne stod og
passede på taskerne og busser
fra hele landet.

Resten var nedtur, vi var 100 år om at finde
en restaurant og bagefter ved jeg ikke om
jeg skulle have givet. På vej op ad
rulletrappen så jeg i hans røde øjne. Jeg
kunne dårligt kende hans ansigt.

torsdag den 15. september 2011

Hvad jeg lavede i min sommerferie


Her det sidst udgivne skærmskud af mine sudoku-rekordtider fra sidst i april.



Her er det seneste:



Bemærk, at jeg har skåret over to minutter af min tid på de nemme baner. Jeg er under to minutter i snit, det er næsten umuligt. Tilsvarende er middel- og hård-tiderne reduceret med næsten 50%. Imponerende. Den eneste rekord, jeg ikke har kunnet rokke, er den svære. Behovet for hurtighed på de nemmere niveauer har lammet mine dybdegående analyseevner.

Alt i alt en våd, kort sommer, godt spildt.

onsdag den 7. september 2011

En hogarthsk satan


Jeg fik aldrig udgivet dette vigtige historiske billede, fordi jeg var gået i bloggingsstandsning, men prøv at se, hvordan kameravinklen giver Murdoch horn på:


Murdoch, hvilket perfekt navn til en overskurk.

Ligesom i Hogarths klassiske stik:


William Hogarth: The Four Times of the Day. Evening (1738) (udsnit).

Kommer de høringer ikke snart tilbage? Agurketiden var den bedste. Jeg kan ikke læse avis mere, da det er for nedslående. I øvrigt er det også spild af tid. I stedet vil jeg antage et olympisk perspektiv, det passer mig bedre, og der er altid Twitter.

Mere senere. En vigtig bekendtgørelse er under forberedelse.

tirsdag den 21. december 2010

Ud a(t) f(ylde) hullet


Det eneste jeg har tænkt på hele dagen er, at jeg har nogle smøger liggende herude i foreningen. Det minder mig om sommerferien (vente på at min kone kommer hjem, så jeg kan komme afsted).

Det fylder ikke hullet en skid, den tobak, det gudformede hul i maven, men det giver mig noget at stile mod.



Et tarveligt mål, men hvad har jeg ellers? Jeg gider ingenting. Ingen verdens ting.

Jeg har ikke købt én julegave.

søndag den 8. august 2010

Forbier


Sommeren er omme, og jeg har ikke engang fået renset tagrenden.



Jeg har ikke engang fået støvsuget.

tirsdag den 8. september 2009

søndag den 2. august 2009

Min ferierejse dag 8

***
Allergisk reaktion

Vi havde hed sex, og sagen efter blev min kone syg. Hun har været syg i fire dage.

– Kom børn, I skal ud at more jer.
– Vi gider ingenting!

Jeg tænker på, om det havde været bedre at planlægge noget af ferien på forhånd. Men jeg havde travlt, og jeg planlægger aldrig noget. Det havde været rart at vide, om der ligger nogen turistattraktioner her i nærheden eller hvordan man kommer op i bjergene f.eks. Jeg magter dårligt at løfte en finger, og ingen andre gider noget. Min kone er syg på fjerde dag. Jeg hører kun noget til hende, når hun går på WC eller blander sig i min børneopdragelse inde fra soveværelset.*)

Jeg skal ikke være særlig længe på ferie, før jeg opdager, hvor lidt af det handler om mig og mine behov. Det er som en koncentreret essens af hverdag, bare i pænere omgivelser. Velkommen til familielivet: der er intet, der handler om dig, alt hvad du gør for at glæde dig selv vil blive stemplet som egoistisk, der er ikke et liv uden for reden, du er en automaton, der kun er til for at tilfredsstille dine børns behov: peel me a goddam grape. En familiefar er en latterlig person, det er aldrig mere tydeligt end på stranden. Eller også skal man bare slappe af og nyde forfaldet eller svømme rundt om pynten og ikke se sig tilbage.
– Hvor er far?
– Han har forklædt sig som sherpa og forsøger at blande sig med lokalbefolkningen.
Eller: – Hvorfor ser far sådan ud?
– Han tænker på at svømme rundt om pynten og blive vinbonde i Alsace.

Han tænker på at få fem minutter alene med sig og sine tanker, så han kan tænke over hvor meget han holder af os.


*)
Eller bebrejder
mig: – Du tænker kun på, at det er synd for dig!
***

fredag den 12. september 2008

Jeg prøvede at lave noget kunst, men det lignede alt sammen Popeye

***
Noget i den her stil.





Her forsøger jeg at tegne Popeye aka Skipper Skræk efter hukommelsen, men det ligner ikke en skid.



Jeg kan heller ikke huske, om det er det nærmeste eller fjerneste øje, der popper.

***Glem det her, og se de oprindelige, nyrestaurerede Fleischer Bros. Popeye cartoons på DVD – eller YouTube (helst DVD, for gråtonerne og baggrundene er fantastiske). Det gjorde vi i sommer. ("Hvis man er træt af Popeye, er man træt af livet", som min veninde Mo siger.)***



Jvf. også XNO’s Frankenpop, der moser Popeye og Frankenstein:



* * *

Efter redaktionens slutning vedhæfter jeg følgende barnagtige vers, udelukkende fordi det ikke ellers findes på nettet (man græmmes ved manglen på sund, dansk populærkulturudbredelse):
Her kommer Skipper Skræk,
hans kone hun er så fræk,
hun sidder derhjemme
med ballen i klemme,
her kommer Skipper Skræk.
(Til melodi af Popeye the Sailor Man, sføli. Det er noget mine børn synger. Alternativt: "Her kommer Skipper Skræk / med lommerne fulde af bræk / Han sidder derhjemme..." osv.)
******

søndag den 3. august 2008

Min strandlæsning år 1999 - indeholder verdens bedste beskrivelse af at spise vandmelon!!!


Jeg læste Mark Twains selvbiografi, min yndlingsforfatter. Han led af en slags grafomani, tror jeg. Han kunne simpelthen godt lide at skrive. På et tidspunkt har han og hans kone lejet et hus i Italien. Hun er syg, måske døende, og han giver sig til at beskrive huset og alle værelserne: det værelse måler så og så mange skridt ved siden af en sal, der måler så og så mange skridt. Det er det kedeligste i bogen, der ikke er en rigtig selvbiografi men sat sammen af forskellige skrifter. Jeg tror simpelthen, han skriver for at foretage sig noget, ligesom vi andre kan finde på at knipse 38 billeder af himlen, hvis vi keder os.

Han er bedre, når han skriver om at spise vandmelon:

I know how a prize watermelon looks when it is sunning its fat rotundity among pumpkin-vines and "simblins"; I know how to tell when it is ripe without "plugging" it; I know how inviting it looks when it is cooling itself in a tub of water under the bed, waiting; I know how it looks when it lies on the table in the sheltered great floor-space between house and kitchen, and the children gathered for the sacrifice and their mouths watering; I know the crackling sound it makes when the carving-knife enters its end, and I can see the split fly along in front of the blade as the knife cleaves its way to the other end; I can see its halves fall apart and display the rich red meat and the black seeds, and the heart standing up, a luxury fit for the elect; I know how a boy looks, behind a yard-long slice of that melon, and I know how he feels; for I have been there. I know the taste of the watermelon which has been honestly come by, and I know the taste of the watermelon which has been acquired by art. Both taste good, but the experienced know which tastes best.

(fra kapitel 13, min fremhævning)


Det mest hjerteskærende er, da hans ene datter dør, og han giver sig til at beskrive hende: dengang hun fik alle børnene til at opføre Prinsen og tiggerdrengen for forældrene og naboerne, hendes indtagende, idiosynkratiske stavning (som han foretrækker frem for retstavning, fordi det passer til hende), udtalelser hun er kommet med, som han og hans kone har skrevet ned i en bog med sjove ting, børnene siger.


Mark Twain: Autobiography, Vol. I & II – fås på dit lokale folkebibliotek.



søndag den 6. juli 2008

'Når man sidder i græsset føler man sig fri'

***
Min datter (8) spurgte: – Kan man blive mere fri end at blive til tusind sommerfugle?



Og min hjerne ræser for at prøve at huske, hvad hun siger, mens jeg giver hende hendes insulin.
***

tirsdag den 1. juli 2008

Fars nerver

***
Første dag af sommerferien, og fars nerver står allerede på højkant. Børnene gør ikke, hvad jeg siger, og min kone irettesætter mig. En hel måned uden tid til mig selv, og det er ikke engang begyndt at regne endnu.

mandag den 15. oktober 2007

Solspættede sommerminder

En af de bedste dage i min sommerferie satte jeg mig til at taste noter ind. Børnene var ovre og lege hos naboen, min kone var på arbejde. Så skrev jeg første kapitel af en roman. Ordene flød af mig. Det var skønt. Solen skinnede. Der var intet jeg skulle.

Jeg lagde med det samme en klar taktik: Jeg skriver næste kapitel, næste gang jeg er parat til det. Jeg lader være med at læse det jeg har skrevet først.

Selvfølgelig gled romanen straks ud på et sidespor, en indadvendt spiral af selvoptagethed og mindreværdskomplekser garneret med megalomani, men det gør ikke noget! Jeg gør det til en del af historien. Ganske snedigt. Ganske postmoderne.

onsdag den 7. februar 2007

Det bedste jeg lavede var ingenting

Det bedste jeg lavede i min sommerferie var at være helt alene, da min kone tog til Roskilde-festival og mine børn tog med deres bedsteforældre i sommerhuset. Tre dage helt for mig selv. Jeg lavede ingenting andet end at se VM i fodbold og ligge i liggestolen i min kolonihave, gerne i kombinationer når jeg slæbte fjernsynet ud på terrassen. Jeg gik ikke på druk, jeg gik ingen steder. Det var skønt.
Det kan ikke beskrives.

Det mest dramatiske, der skete, var den eftermiddag, jeg lå og kiggede op i himlen og så en due lande på naboens antenne. Hvor var mit videokamera? Jeg så duens røvhul palpitere og gabe og en lort ploppe ud. Det var et perfekt øjeblik.