søndag den 2. august 2009

Min ferierejse dag 8

***
Allergisk reaktion

Vi havde hed sex, og sagen efter blev min kone syg. Hun har været syg i fire dage.

– Kom børn, I skal ud at more jer.
– Vi gider ingenting!

Jeg tænker på, om det havde været bedre at planlægge noget af ferien på forhånd. Men jeg havde travlt, og jeg planlægger aldrig noget. Det havde været rart at vide, om der ligger nogen turistattraktioner her i nærheden eller hvordan man kommer op i bjergene f.eks. Jeg magter dårligt at løfte en finger, og ingen andre gider noget. Min kone er syg på fjerde dag. Jeg hører kun noget til hende, når hun går på WC eller blander sig i min børneopdragelse inde fra soveværelset.*)

Jeg skal ikke være særlig længe på ferie, før jeg opdager, hvor lidt af det handler om mig og mine behov. Det er som en koncentreret essens af hverdag, bare i pænere omgivelser. Velkommen til familielivet: der er intet, der handler om dig, alt hvad du gør for at glæde dig selv vil blive stemplet som egoistisk, der er ikke et liv uden for reden, du er en automaton, der kun er til for at tilfredsstille dine børns behov: peel me a goddam grape. En familiefar er en latterlig person, det er aldrig mere tydeligt end på stranden. Eller også skal man bare slappe af og nyde forfaldet eller svømme rundt om pynten og ikke se sig tilbage.
– Hvor er far?
– Han har forklædt sig som sherpa og forsøger at blande sig med lokalbefolkningen.
Eller: – Hvorfor ser far sådan ud?
– Han tænker på at svømme rundt om pynten og blive vinbonde i Alsace.

Han tænker på at få fem minutter alene med sig og sine tanker, så han kan tænke over hvor meget han holder af os.


*)
Eller bebrejder
mig: – Du tænker kun på, at det er synd for dig!
***

Ingen kommentarer: