Jeg kom hjem i går, og så sagde min ældste datter (14), at hun er meget intelligent, og at jeg er en "hårløs abe".

Hun lyder som mig selv engang.
Siden for den moderne, følsomme mand, der trænger til at komme ud med det

Når man ikke har sex, kan der nemt opstå en del spændinger. Navnlig når man bor sammen med et menneske, det er meningen skal være ens livs kærlighed, som man begærer, men som ikke har samme behov, lad mig sige det på den måde, og som negligerer det (mit behov).
Jeg læste lige Jared Diamonds The Third Chimpanzee. Den er fra 1993 eller så, men den er god endnu. Hen mod slutningen skriver han om traditionen for folkemord og hvordan det rationaliseres baseret på os/dem-tankegangen:"At besidde den 'rigtige' religion eller race eller politiske overbevisning, eller at hævde at repræsentere fremskridtet eller et højere niveau af civilisation, er en anden traditionel retfærdiggørelse for at gøre hvad som helst, deriblandt folkemord, mod dem, der besidder det forkerte princip."Lyder det ikke i mistænkelig grad som den amerikanske begrundelse for at gå i krig med Irak (og indføre demokrati)? (Det er ikke først gået op for mig nu, men jeg kan godt lide citatet, okay?)

De to andre rationaliseringer i vores "drabsetik" er:
Jeg vil godt have lov at hævde, at Ståle Solbakken, FCK’s norske træner, tilhører en anden race end den menneskelige. Da han spillede, bevægede han sig mærkeligt, anderledes end noget andet menneske jeg har set (på nær NBA’eren Reggie Miller, der mindede mig om en art spøgelsesabe*) – sære bevægelser, der ligner rumvæsenerne på vej ned ad rampen i Close Encounters eller electric boogie (se billedet øverst til højre), og det skaldede hoved gør det ikke bedre. Hvor andre folk, som de er flest, bevæger sig i 4/4-takt, bevægede Ståle sig i 37/38 eller deromkring. Han spassede modstanderne ud på den måde.
En anden fodboldspiller, der heller ikke tilhører den menneskelige race, er Stig Tøfting, der er en barberet gorilla.
* Det er ikke racistisk det med aben, okay? Jeg spillede engang med en hvid fyr i Svanemøllehallen, der var næsten ligesådan, bortset fra evnen til at ramme kurven. Det med Stig Tøfting er racistisk overfor gorillaer.