Viser opslag med etiketten barberet gorilla. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten barberet gorilla. Vis alle opslag

fredag den 28. januar 2011

Jeg ser dem nok


Jeg kom hjem i går, og så sagde min ældste datter (14), at hun er meget intelligent, og at jeg er en "hårløs abe".



Hun lyder som mig selv engang.

fredag den 14. januar 2011

Hej Kurt


Jeg griner som en abe
har jeg opdaget
når jeg er alene.

torsdag den 24. december 2009

Hvad skal jeg arme mand dog gøre?

***
Når man ikke har sex, kan der nemt opstå en del spændinger. Navnlig når man bor sammen med et menneske, det er meningen skal være ens livs kærlighed, som man begærer, men som ikke har samme behov, lad mig sige det på den måde, og som negligerer det (mit behov).

Jeg siger f.eks.: Lad os have noget sex, på en eller anden suave og beleven måde, nu vi har chancen, men hun vil hellere pakke gaver ind. Og så kommer jeg i dårligt humør resten af dagen. Det var i dag (i går).

Skal man være glad for at blive afvist med det samme, før man har ofret alt muligt "forspil" på det og føler, man har en investering at miste? Men uden en investering hvad er chancerne for gevinst så? Får man så noget? Hvor sørgeligt at skulle "få" noget, så står man dér med hatten i hånden: May I have another bowl of soup ... Hvem har sat hende til at bemande taphanerne?

Jeg hører tale om, at man får noget, hvis man støvsuger og tapetserer gæsteværelset eller rydder op i garagen (det var der en, der sagde et sted ude på landet syd for Køge), men sådan er det ikke her. Det har ikke virket i mange år, og jeg har ikke noget mod at lave handler ("Hov, der er en helligdag, du må nøjes med et handjob " eller "Jeg er glad for, at du vaskede tøjet, men du glemte at folde det, du må stikke den ind bag knæet på mig, mens jeg bøjer benet"). Jeg ville give 1.000 kr. og en iPhone for et godt knæjob.

Det er ydmygende at blive reduceret til en savlende gorilla.

Der skal så lidt til for at gøre mig glad.
***

onsdag den 27. februar 2008

Pas på, jeg skriver noget politisk og dybt om begrundelser for folkemord

Jeg læste lige Jared Diamonds The Third Chimpanzee. Den er fra 1993 eller så, men den er god endnu. Hen mod slutningen skriver han om traditionen for folkemord og hvordan det rationaliseres baseret på os/dem-tankegangen:
"At besidde den 'rigtige' religion eller race eller politiske overbevisning, eller at hævde at repræsentere fremskridtet eller et højere niveau af civilisation, er en anden traditionel retfærdiggørelse for at gøre hvad som helst, deriblandt folkemord, mod dem, der besidder det forkerte princip."
Lyder det ikke i mistænkelig grad som den amerikanske begrundelse for at gå i krig med Irak (og indføre demokrati)? (Det er ikke først gået op for mig nu, men jeg kan godt lide citatet, okay?)

Det er os/dem-mentaliteten, der gør, at der ikke bliver ført bog med, hvor mange irakere, der bliver dræbt i den krig. Der er forskel.



De to andre rationaliseringer i vores "drabsetik" er:

– De fleste mennesker, der tror på et universelt regelsæt, mener stadig, at selvforsvar kan retfærdiggøres (som gyldig grund for folkemord).

– Vore etiske kodekser opfatter dyr og mennesker forskelligt. Derfor sammenligner moderne folkemordere gerne deres ofre med dyr.


Fra: Jared Diamond: The Third Chimpanzee. The Evolution and Future of the Human Animal (HarperPerennial 1993/paperback, p. 299-300). Fås på dit lokale folkebibliotek. Oversættelse ved MJ.


PS Var det ikke Kurt Vonnegut, min helt, der sagde: Mennesker er bare aber med store hjerner? I hvert fald sagde han: "Human beings are chimpanzees who get crazy drunk on power." Det er nemmere, når man tænker på det på den måde.

tirsdag den 17. april 2007

Ståle Solbakken har underlige bevægelser

Jeg vil godt have lov at hævde, at Ståle Solbakken, FCK’s norske træner, tilhører en anden race end den menneskelige. Da han spillede, bevægede han sig mærkeligt, anderledes end noget andet menneske jeg har set (på nær NBA’eren Reggie Miller, der mindede mig om en art spøgelsesabe*) – sære bevægelser, der ligner rumvæsenerne på vej ned ad rampen i Close Encounters eller electric boogie (se billedet øverst til højre), og det skaldede hoved gør det ikke bedre. Hvor andre folk, som de er flest, bevæger sig i 4/4-takt, bevægede Ståle sig i 37/38 eller deromkring. Han spassede modstanderne ud på den måde.
En anden fodboldspiller, der heller ikke tilhører den menneskelige race, er Stig Tøfting, der er en barberet gorilla.

Spørgsmål: Står det noget sted skrevet, at fodboldspillere skal være menneskelige væsener?


* Det er ikke racistisk det med aben, okay? Jeg spillede engang med en hvid fyr i Svanemøllehallen, der var næsten ligesådan, bortset fra evnen til at ramme kurven. Det med Stig Tøfting er racistisk overfor gorillaer.