Viser opslag med etiketten Barack Obama - universets frelser. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Barack Obama - universets frelser. Vis alle opslag

tirsdag den 20. januar 2009

Farvel dit dumme svin

***
Jeg har prøvet at rime på George Bush, men det er vildt svært:
8 år med fuckin' Bush
er værre end 8.000 år hvor der ikke er andet på fjernsyn end Frøken Nitouche.

Nogen bedre forslag?
Tror det næppe.
Bush er vor tids kartofler.



PS Sådan som jeg ser på det, er Bush mere interessant nu, hvor han ikke er præsident længere.

PPS Hans billede er næsten umuligt at se på.



***HUSK OBAMAS TALE KL. 17.35!!!***

***

mandag den 1. december 2008

Noget i tiden (II)

***
Den ultimative yuppie
Er der ikke nogen, der gider påpege, hvor meget skuespilleren Christian Bale ligner George W. Bush? Det var ham, der skulle have spillet hovedrollen i W.

Bemærk, at Bales opstigen til berømmelsens tinde præcis afspejler George Bushs. Er det fordi, han ligner ham? Kan det tænkes? Bale excellerer i yuppie-roller. Hans gennembrud var i American Psycho, der kom ud i 2000. George Bush er Patrick Bateman, den ultimative yuppie.

Konklusion: Alle Christian Bales roller, selv som Batman, afspejler George Bush II.


Anders And som præsident
Er der nogen, der husker Duck Tales (1987-90)? Jeg tænkte altid på, hvor påfaldende det var, at Anders And – den centrale and, ham over hvem alle de andre ænder er bygget – var fraværende fra den serie.*) I stedet var Onkel Joakim hovedpersonen – men bemærk, at det var i Reagan/Bush-årene – som en afskygning af eller et led i propagandaen for, at lederen kunne være gammel, men stadig dynamisk. Bill Clinton var Anders And. Han endte også med at klumre det hele.

*) Erstattet med den irriterende, ensidige stråand Henry Haleror eller hvad han hed (se foto t.h.).


Fremtiden nu
Mange har bemærket de mange afrikansk-amerikanske præsidentroller, der har været i amerikansk film og TV i senere år, f.eks. i 24 (ikke at jeg har set den, niks om jeg gider) eller The Fifth Element. Hvis præsidenten er sort (eller kvinde, jvf. Lilo & Stitch), ved man, det er science fiction. Sådan plejede det at være. Men nu har vi altså en, mine venner. Jeg troede aldrig, jeg skulle se det. Og det gode er, at man så kan tænke over, hvor lidt det betyder, hvordan man ser ud (race, fregner), samtidig med at det betyder enormt meget, hvordan man ser ud (skønhed, attraktivitet).


PS Okay, her står, at Oliver Stone oprindeligt ville have Christian Bale til at spille W., men han sprang fra. Det gør dog på ingen måde mine pointer overflødige. Jeg kan bare omformulere den første sætning af dette indlæg.
***

onsdag den 26. november 2008

Hensigtserklæring – det bliver nok ikke bedre

***
Jeg må se i øjnene, at jeg nok aldrig slipper for at arbejde. Derfor må jeg tilrettelægge mit liv, så jeg også får tid til at udøve min kunst. Med andre ord: jeg kan ikke hele tiden vente på, at jeg bliver færdig med et job, før jeg begynder at male igen.

Det er for meget dag til dag, lidt ligesom Hillarys og McCains kampagner over for Obama, der havde overblikket og det lange perspektiv – uden at fare fra det ene brændpunkt til det andet. Forstår I?

Jeg må finde ud af at lave begge dele på forskellige tidspunkter af dagen. For der bliver hele tiden ved med at komme nye jobs. Jeg kan ikke stoppe strømmen, og det andet giver ikke en skid.



Et godt sted at starte ville være at lade være med at drikke kaffe og læse avis i to timer om morgenen og lave mit kedelige arbejde dér i stedet for.
***

mandag den 24. november 2008

Mit valg

***
På valgaftenen sad jeg blandt fire forfattere – en af historiske romaner, en af noget andet, en af børnebøger, en af kogebøger og en nem-mad-blog – dybt i hjertet af Brooklyn. Så det er rigtigt, hvad William Styron og Paul Auster siger (for det gør de vel), at Brooklyn er et godt sted for forfattere.

De første tal kom ind, og jeg drak tre margaritaer af ængstelse. Der var aspargesdip og atomic wings. Ingen kunne koncentrere sig længe nok til at lave mad. Jeg savnede således noget til reelt at suge spiritussen op med.

En del af sejrstalen blev overdøvet af den historiske forfatters platheder.

Jeg greb mig selv i at være dum at høre på og gentage faste indledningsvendinger. Min stemme rungede i mine øren.

Mine værtsfolk slukkede, og jeg sagde: – Nu vil jeg gå ud i agoraen og høre, hvad folket har at sige.

– Her er sgu’da ingen agora, sagde Day-O.

Jeg gik ud og rundt om et par bloks, før jeg tog hjem til luftmadrassen i legeværelset og nedfældede følgende:

Jeg kan høre trommer fra den
anden side af hospitalet.
Eller også er det hospitalets ventilation.
Folk I åbne biler hujer.
Hvad der kommer til mig, møder
jeg, ellers finder jeg på noget.

Jeg elsker den
nye verden.


Et par dage efter så jeg, at folk havde festet og trampet på et par biler i mit gamle kvarter.


Fotosne er venligst lånt herfra.



Men det gør ikke noget, det kunne jeg godt undvære. Jeg er gammel. Gammel i den ny tid.
Knirke, knage, jeg ta’r det tilbage, så gammel en pik er jeg heller ikk’.
Nå bare man har sit gode humør og i kinderne en sund kulør,
skal det gå meget galt, før man lige lægger sig og dør.
Når bare man husker at elske og drømme, skal livet nok blive ved at strømme, og selvom jeg nok må indrømme, at ens liv til tider er noget man over sig må rømme, skal man ikke give sig til at dømme, men bare se sig at hømme.
Som nu, hvor jeg sku’ se mig at lette og tage op og med min kone fingre flette.*) Jeg har ikke mere at berette, kan du nok gætte. I hvert fald: Det var historien om, hvordan jeg mit kryds fik at sætte.


*) og hendes køn opsprætte,
skille hendes rumpette
og fylde hende som en tartelette,
thi hun min krop og mit sind til evig tid vil besætte.
Det er ikke altid, vi er så lette
at være sammen med, lad gå,
som I nok kan forstå,
og hun kan te sig som Marie Antoinette,
den kokette,
og jeg som en tordnende, trampende jætte,
men for mig er hun den rette,
og alle de forræderiske ord må jeg slette,
når hun en dag opdager dette.



(Nedfældet siddende på et afskrællet knallertsæde i cykelkælderen på vej hjem i kulden.)
***

mandag den 17. november 2008

Status på besværet

***
Kære læsere

I har måske undret jer over, hvor jeg har været. Mange har højt klynket: "Åh, Jammermand, kom tilbage, vort liv er så fattigt uden dig". Ganske rigtigt. Det er det. Som altid bliver man rig på medmenneskelig følelse, når man læser denne blog.

Her er kort skitseret, hvad jeg har lavet:

Jeg har været i New York og holde valgfest for Obama både før, under og efter sejren. Oh glade dag! Jeg har været i virkelig godt humør. Det er historisk. Jeg har været fyldt med en sjælden glæde over, at tingene kan lade sig gøre. Og det er en fornemmelse, jeg vil prøve at holde fast på.

Lidt mere om sejren: Det var en lettelse mere end noget andet. Den var lang tid på vej, og da den endelig kom, var der jubel, men mere lettelse end noget andet. Tårerne flød, mine venner.

Og kald mig bare naiv, kald mig bare blåøjet, kald mig bare åndsforsnottet, men jeg vil godt have lov til at hævde, at der i dagene omkring valget var tale om en mærkbar lettelse "racerne" i mellem. Jeg har oplevet mere øjenkontakt, tror jeg, end nogensinde før. Folk var glade. Jeg var glad. På valgdagen stod jeg og tudede nede i den trinidadiske roti-biks, rørt som jeg var over historiens dybde og min egen følelsesfuldhed. Oh glade dag!

Jeg er ligeglad med, hvor dårlig en præsident Obama bliver, det her var stort.

Men nu er jeg hjemme igen.

Før jeg rejste, sagde min kone til mig: "Jeg glæder mig, til du skal rejse" og "Jeg kan ikke rigtig have, du rører ved mig." Okay, jeg skulle ikke have strukket det til over en uge plus rejsedage, det var overmod, det indser jeg. Men jeg ved, hun ikke bliver ved. Jeg er jo uimodståelig.

Jeg har haft lyst til at afslutte bloggen her, for det var sådan et sørgeligt tidspunkt at gøre det på, men nu ved jeg sgu ikke rigtigt. Kan jeg hive mig op igen? Kan jeg klare præstationsangsten? I dunno. Vent at se.

Jeg har også en del lort, jeg skal have overstået, så det må I finde jer i.


PS Bemærk, at kulturhelten Jesper Deleuran har lagt en ny kommentar om Rejsen til Saturn. Og jeg skal huske at indsætte et link og besvare intelligent.

PPS Det er rart at vide, at man er savnet. Men jeg kunne nu godt tænke mig, at der var flere kommentarer a la "Mandejammer, du er dog det genialeste" og "Jeg kan ikke leve uden dig og befinder mig uden dig og dine indsigtsfulde statusrapporter fra hverdagsdanmark og livet på kanten på noget nær selvmordets rand". Så tænk over det til en anden gang.

***

søndag den 26. oktober 2008

Værre end julen på mange måder

***
Jeg har været så dum at lade mig lokke ud på landet med familien og noget af min kones familie.
Så tager jeg mig en herlig lur.
– Gider du ikke komme at dække bord?
– Jo.
(...)
– Jeg skal ikke sige det en gang til, skal jeg?
– Du er jo ikke engang begyndt at riste endnu.
Tænk at blive talt sådan til.

Falde i søvn til Trivial Pursuit.
– Hvor døde Dronning Dagmar?
Jeg er så uinteresseret i alt, hvad det handler om.

Pladespilleren kan kun køre på 45, og der er ikke nogen singler.
Vivaldi på spilledåse.

Jeg har skidetravlt med arbejde. Jeg savner min navlestreng til nyhedspatten. Er Obama kommet hjem fra Hawaii?

Jeg er bekymret, for jeg har så skideondt i knæet, at jeg knap kan køre bil.

Vi skændes i bilen, og hele familien græder. Der er ingen, der kan tage det.

Feltseng. Fuck dig til godnat.
***

tirsdag den 14. oktober 2008

Altid først med de dårlige nyheder

***
Jeg planlægger fornuftigvis nok en solotur til New York for at holde valgfest for Obama. Det har min kone fortalt børnene, før jeg selv havde en chance for at gøre det - "Nej, der er far ikke hjemme, han har tænkt sig at rejse til New York alene" - "Hvad? Hvorfor må vi ikke komme med?" - så nu kan jeg gå og høre på dem græde og skrige over det, indtil jeg skal af sted, og få at vide hvor uretfærdig jeg er.

*

Jeg vovede lige at gå ind i stuen og foreslå, at jeg godt ville se fodbold og blev mødt med en barrage af protester (3-1 i køn). Jeg ved ikke engang, om der er fodbold på. Ellers har min kone ikke sagt et ord til mig hele dagen. Ikke et ord om mine stegte sild med persille.

Det hele er min skyld, og det er mig, der kommer ind og er sur. (Jeg siger, det er hende, der er sur. Det var derfor, hun sagde, det var mig.)

Hun er ekspert i at samle børnene omkring sig og vende dem mod mig. "Vi" her i familien indeholder ikke mig.

Nu græder børnene over ingenting, fordi der er en lugt af ozon mellem deres forældre, og fordi de er trætte.
***

mandag den 1. september 2008

Jeg har ikke levet forgæves

***
Vigtig update! The New York Times har nu ændret teksten til billedet af Obamas nips på kontoret, så der ikke længere står noget om hans bedstemors "tigertæskestok". Det kan KUN være fordi jeg skrev til webredaktøren og brokkede mig (se her igen). Jeg har indflydelse på verdens begivenheder, i hvert fald deres matte refleksioner. Man lytter til mig!


Sidste uges avis ser nu sådan her ud (fig. t.h.):


***

fredag den 29. august 2008

Barack Obama forklaret via Li’l Abner

***
Folk siger, at det er et problem, at de ikke kender Obama. Jeg siger det omvendte: Jo mindre man ved om en præsidentkandidat, jo bedre er det.

Det vil jeg nu illustrere med nogle striber fra Li’l Abner: Jeg er en knæmand.

Baghistorien er, at Li’l Abner prøver at finde Fearless Fosdick-hæfter med stumper af et billede af den kvinde, han elsker pga. udtrykket i hendes knæ. Den næste på listen er Eilif Elendisen, præsidentkandidat...


Det siger det meste, men jeg tager lige noget mere med, fordi det er en udødelig klassiker, man aldrig kan få nok af:


Osv. osv. (Klik & forstør.)

Striberne her er fra 1950. Man bemærker med et suk, at alle latterlighederne stadig er aktuelle.

Alt jeg ved har jeg lært fra tegneserier.

*

Jeg havde egentlig planlagt en smutter til New York i næste måned (sep.), men overvejer at udskyde det, så jeg kan deltage i festen, når Obama bliver valgt.


***

torsdag den 28. august 2008

'Tigeren brøler sin aftensang...' før den bliver tæsket med en kæp og holder mund

***
I dagens New York Times er der denne billedtekst (se fig. t.h.) om Obamas nips på kontoret. Men hvad skal man bruge en "tigertæskestav" til i Afrika, hvor der ikke findes tigere, ikke så vidt jeg ved i hvert fald? Nu vil jeg skrive til redaktørerne og udbede mig en forklaring.

onsdag den 6. februar 2008

Funklende ren

Jeg har været så opslugt af det her primærvalg, at jeg kom til at tage to bade i morges*): et, da jeg stod op, og et, efter jeg havde fulgt børnene ned til skole.

Jeg har fået Obamania.
(Jeg kan leve med Hillary, men giv mig et friskt ansigt.)

NB! Det gode er, at lige meget hvem, der bliver præsident, er det bedre end Bush.


Scarlett Johansson støtter Obama! Wiiii!

Her er et privat snapshot af et barn, der er "frisk og ren ligesom Obama!"



*) også fordi mit røvhul klør.


PS Jeg er intet værd uden kaffe.

fredag den 11. januar 2008

Min vision – eller: Åh gud i det høje, bevis din eksistens og lad historien gentage sig

Jeg vil gerne have, Hillary vinder, så Bill kan få seksuelle tjenesteydelser bag hendes ryg i Det hvide Hus igen.
Det ville jeg betale for at se ske (altså ikke at se, men at det sker).

Ellers er jeg en Obama-mand. Jeg kender intet til ham, og det er fint. Jeg kunne bare godt tænke mig, at der kom til at stå: Bush, Clinton, Bush, Obama. Det ville være vildt. Post- det hele.



Tænk at Monica Lewinsky er 10 år siden.
Jeg sad og så CNN med min niece, der var 6.
– Kan vi ikke se noget andet, Onkel Gudsrost? bad hun.
En masse reportere linede op, mens de ventede på, at præsidenten kom ud et sted fra.
– Hvorfor gør de det? spurgte hun, og jeg forklarede:
– Det er fordi, der er en pige, der har kysset præsidenten.
– Nej!
Jo.