Viser opslag med etiketten Guds Talerør. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Guds Talerør. Vis alle opslag

mandag den 19. december 2011

Højhellig søndag morgen


Der er nogen, der altid spiller høj radio ude i gården, her lutheransk folkekirkegudstjeneste.

– Stop det dér Jesus-noget, sagde jeg højt og myndigt ud af vinduet.

Og der blev stille.



torsdag den 22. september 2011

tirsdag den 31. maj 2011

Op mod gud


Da jeg var lille, forbandede jeg gud.
– Fuck dig, gud, råbte jeg op mod regnen, eller hvad man sagde dengang: – Pisselortegud! Rend mig i røven! Pikantilopegud!

Det er derfor mit liv er sådan noget lort i dag. Hvis jeg bare havde sagt ja til livet, til troen på alt godt, kunne jeg have spredt mine smukke vinger (i stedet for lort) og løftet mine arm i bøn til Vorherre, himlens konge, og hans søn. I stedet forbandede jeg alt,
og så må det jo gå galt.
Luk øjnene og bed
til, det ikke bliver sådan ved.

– Gud her, hvad er problemet?
– Er det virkelig dig, min herre og skaber?
– I egen høje person. Spyt ud.
– Øh…
– Hvis der er noget, du vil, så er det nu.
– Jeg hader mit liv.

Og så blev alt tavst og røret lagt på, for gud har for travlt
til at høre på snavs.

Jeg har vist desværre gjort det til en livsstil at klage, og det ej gud behage.

Skyder man bolden ind i guds have, får man den aldrig tilbage.



Jeg har sparket bolden ind i guds have, og nu tør jeg ikke gå ind og hente den.

mandag den 16. maj 2011

Lied (2)


Gud har sendt mig for at smile til dig.
Kom indenfor et øjeblik og glem dine sorger.



tirsdag den 13. november 2007

Æv-bæv bussemand

Der er en blog eller to, jeg har glemt hvad de hedder nu, af mænd, der hele tiden brokker sig over kvindekønnet. Hvad jeg i og for sig godt kan forstå, nu der er kønskamp.*) Men det er negativt på den måde, at det virker som om, de ikke kan lide kvinder. Det minder mig om hvide amerikanske mænd, der brokker sig over fordelene ved at være sort – positiv forskelsbehandling.

Jeg kunne forstå, hvis det drejede sig om specifikke kvinder, men hele kønnet?

Selv har jeg intet at sige på mit køns vegne. Nok er dette mandejammer, men det er én mands jammer.

Denne blog gik lynhurtigt fra det guddommelige perspektiv (Guds Talerør) til den brede menneskelighed (Folkets Røst) koncentrisk indad til én mands vælten sig i det eksistentielle søle.

*) Jeg er ligeglad med, hvem der har magten. Magten tilfalder dem, der vil have den.
Samtidig må man bruge, hvad man har, til at få, hvad man vil have, som sangen siger.
**) Det er der ikke noget galt i. Så hvis det hjælper at være lækker for at få et job, er det som dét er.

**) Pree Sisters: You’ve Got To Use What You’ve Got To Get What You Want (1973), som blev genbrugt i et dancehall-hit fra 90'erne, men nu kan jeg ikke huske hvad sangeren hedder, hvor hårdt jeg end vrider min hjerne og googler omkring.


Tegningerne er venligst nuppet fra All Kinds of Stuff og forestiller tegnerens far, en autoritær personlighed, hvis stemme John K. har brugt i flere af sine tegnefilm, fordi ingen kan som far

lørdag den 5. maj 2007

Ny verdensreligion

Jeg løb ind i en bipolar person, der var manisk og havde været ude at købe "uvurderlige antikviteter" (en lysestage, en lampeskærm) hos en marskandiser for alle sine penge. Han fortalte, at han var ved at lave en ny verdensreligion og havde opstillet 10 bud, der var en syntese af al eksisterende religiøs-filosofisk viden. Han havde præsenteret sine tanker for en præst, en rabbiner og en mullah. Præsten havde været mest lydhør.

Han havde endnu ikke haft tid til at skrive budene ned. - Fyr dem af, sagde jeg, så printer jeg dem ud til dig. Et sted skal en verdensreligion jo starte. Han dikterede, men det viste sig, at han kun kunne komme i tanke om de otte. Her er de, som han fortalte mig dem, så må resten vente:

De 10 budskaber (minus 2)

1. Tro på, der er kun én gud og hans fire profeter.
2. Behandl andre mennesker som du selv vil behandles
3. Ærlighed
4. Kærlighed
5. Venskab
6. Hjælp andre
7. Renhed
8. Man skal yde for at nyde

Derefter kom han op at skændes med vores vært, fordi han kom til at hælde stearin ned i brødristeren, da han ville tage opvasken. – Hold nu op med at blande dig i, hvordan jeg har det, råbte vores vært, J. Per.
Kort tid efter rejste den nye religions forkynder hjem til sine forældre i Kolding.

fredag den 12. januar 2007

Sidste dag som Folkets Røst

På talrige opfordringer fra min trofaste læserskare ændrer jeg hermed navnet på bloggen til Mandejammer (c) (r) (tm). Lad det hermed være bekendtgjort, så sandt som jeg er Folkets Røst og Guds Talerør.

Her er hvad der dukker op under "vox populis" i Google Images:

onsdag den 3. januar 2007

Sidste dag som Guds Talerør



Jeg laver titlen på min blog om. "Guds Talerør" er åndssvagt. Fra nu af hedder den "Folkets Røst". Lad det hermed være bekendtgjort.