Viser opslag med etiketten bukseløshed. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten bukseløshed. Vis alle opslag

søndag den 17. april 2011

Husk at købe skyllemiddel


Min datter (10) beundrede mine røde underbukser. (Note: Jeg tager altid bukserne af, når jeg kommer ind ad døren, ligesom Bukowski).
– Det er også mine yndlings, sagde jeg.
– Det kender jeg godt. Jeg har nogle underbukser, der er helt stive, og så først ved 10-frikvarteret bliver de bløde.
Og så demonstrerede hun, hvordan hun bevægede sig for at blødgøre dem.



fredag den 23. maj 2008

Nudisme er unaturligt (2. del)


Jeg fandt mit gode gamle eksemplar af Nudist Society frem, en bog om den amerikanske nudistbevægelse fra 1970, hvor de bukker sig bagover for at forklare, hvor naturligt det er at være nudist, gerne hele familien sammen. De amerikanere. De må jo trænge til det. Bemærk at bogen er skrevet af en ph.d., det hjælper også.



Det sjove er, at jo mere normale situationer, man ser nudisterne i, desto mere unaturlige virker de.

Her er et godt eksempel:


Så kan hun rigtigt gå og holde øje.

Her er et par stykker til.


Klassikeren, volleyball.


Årets nudistkongefamilie er kåret.


Husk at lade som om I ikke kigger efter, drenge. Hattene styrer.


"Spændt" forventning.


Grækerne igen. Et klassisk forbillede er altid godt.

I mellemtiden handler det jo mest om at få lov til at se billeder af nøgne folk. Før pornoens frigivelse var "nudistblade" udbredt, ligesom bøger af "kunstfotografi" (og fotoamatørklubber, hvor man får lov til at gå hen og granske en nøgen dame gennem sin linse). Nå.

*

Det er for mig at se ironisk (eller i hvert fald såre påfaldende), at grundlæggeren af den amerikanske nudistbevægelse (billedet herunder) har det største lem af alle. Eller også hænger det bare utroligt lavt. (Klik & forstør.)


Henry Huntington, californisk nudistpioner. Se også under "gymnosofi". Bemærk hvor misundeligt han bliver iagttaget af den anden mand på billedet.


Det var slut på 2. del af essayet. Med lidt held kommer der en 3. del en dag. Eller måske et helt nyt essay om det samme! Hold vejret så længe.


Nudisme er unaturligt (1. del)


– Ad, sagde min datter (8), da hun så denne fresco over en dør nede på vejen, og den er ved gud da også mystisk. Hvad betyder billedet? Det er ikke godt at vide.



Figurernes nøgenhed er mystisk, ligesom Vilhelm Lundstrøms udsmykning i Frederiksberg Svømmehal (især når det er påkrævet at have badetøj på netop i en svømmehal – og gudskelov og tak da for det. Er det ikke slemt nok allerede at svømme rundt med svømmebriller på? Man ser rigeligt. Og forbløffende klart). Hvad er det, friluftsbevægelsen i mellemkrigsårene, der slår igennem?



Der er en idé om, at nøgenhed er naturligt – eller normalt i hvert fald i kunsten pga. noget klassicistisk, de grækere. Men nøgenskab er overhovedet ikke naturligt, ikke når man er sammen med en masse andre mennesker (jvf. mit banale indlæg om Anders And og Kejserens nye klæder.

Fyren der streaker i denne video er mere "naturlig" end nudisterne, fordi han i det mindste gør opmærksom på det absurde i situationen: at være nøgen socialt.


Tak til Miss Mikkelsen for at gøre opmærksom på videoen, der er det sjoveste, jeg mener smukkeste, jeg har set i mit liv. Jeg grinte og jeg græd.


***Glæd jer til anden del af dette essay!***

KOMMER SNART
HER PÅ SIDEN!!!

torsdag den 13. marts 2008

Banale betragtninger omkring Anders And

(Dette er ikke obligatorisk læsning og må godt springes over, selvom der er noget meget godt inde i midten. Jeg skulle nok have delt det op i 3-4 indlæg.)

Det mest sigende ved Anders And er også det mest åbenlyse: Han har ingen bukser på*). Det svarer i bemærkelsesværdig høj grad til Kejserens nye klæder: "Men han har jo ikke noget på."

Det er den ting ved Anders And, man ikke skal tænke på, og som børnene hader at høre om.

Bukseløsheden er et element i den store fortrængning, der er nødvendig for overhovedet at kunne tolerere Disneys kønsløse, numsefikserede univers, på samme måde som de voksnes fortrængning i Kejserens, bare omvendt, fordi det er børnene, der fortrænger, og de voksne, der ødelægger illusionen.

Der er ting, man ikke skal tænke for nøje efter.

*) En observation der er så almindelig, at den var med i den første udgave af Bølle-Bob, før de fik et vredt brev velsagtens.




Note 1

Det er lidt ligesom den her nyklassiske konvention med at figurerne i malerierne ikke har tøj på. Sært! Forklar den for børnene!



Jacques-Louis David: Leonidas ved Thermopylæ (1814)


William-Adolphe Bouguereau: Dante og Virgil i helvede (1850), den dårligste undskyldning for et bøssebillede, jeg endnu har set.

Note 2
Det er også ligesom den klassiske drøm med at man pludselig står inde på Rådhuspladsen uden bukser på.




NB! Anders And tager bukser på, når han skal bade!


• • •

SPØRGSMÅL TIL EFTERTANKE:
Hvad hvis andre tegneseriefigurer gik rundt uden bukser på?

Eks. 1: Poeten og Lillemor


Eks. 2: Tintin


PS Selv Morgenthaler er begyndt at give sine figurer tøj på, er han ikke? Striben herunder er fra 2004, hvor alle figurerne af en eller anden grund stadigvæk var nøgne.


Bilag 1

Vittig tegneserie af ukendt.

Bilag 2
Dårlig joke (taget herfra):
Askepot – druk: Du kommer hjem og har tabt den ene sko og tøjet hænger i laser.
Hans og Grete – druk: Du kan nemt finde vej til wc’et ved at følge sporet af nattens opkastninger.
Snehvide – druk: Du vågner med 7 fremmede mænd i din seng.
Den lille havfrue – druk: Dine ben klister sammen og lugter af fisk.
Rødhætte – druk: Du vågner med din mormor i samme seng.
Joakim von and – druk: Du vågner op med en stor bunke penge,
men ingen bukser.
(Min fremhævning –
red.)

• • •

2. del

Anders And er kannibal (en anden almindelig og banal betragtning)

Her er beviset:

Donaldisterne og den øvrige danske verdensbefolkning har selvfølgelig allerede knæppet denne flue i stumper og stykker, men hva’ fanden. Jeg rev striben her ud af MetroXpress d. 10. august sidste år på vej hjem fra hospitalet og fandt den for nylig i min taske. Jeg udgav på et tidspunkt et indlæg med dette billede og medfølgende kommentarer i 25 sekunder, før jeg lynhurtigt tog det af igen, fordi det var så rystende ordinært, men her kommer det altså igen ...Alt hvad der kommer ind i mit synsfelt er jo relevant, hver eneste lille hjernefims.

Og her er nok et bevis (venligst lånt herfra):


SPØRGSMÅL TIL EFTERTANKE:
Findes der nogen anden klassisk tegneseriefigur, der er beviseligt kannibal eller udviser beviseligt kannibalske tilbøjeligheder?