fredag den 23. maj 2008

Nudisme er unaturligt (1. del)


– Ad, sagde min datter (8), da hun så denne fresco over en dør nede på vejen, og den er ved gud da også mystisk. Hvad betyder billedet? Det er ikke godt at vide.



Figurernes nøgenhed er mystisk, ligesom Vilhelm Lundstrøms udsmykning i Frederiksberg Svømmehal (især når det er påkrævet at have badetøj på netop i en svømmehal – og gudskelov og tak da for det. Er det ikke slemt nok allerede at svømme rundt med svømmebriller på? Man ser rigeligt. Og forbløffende klart). Hvad er det, friluftsbevægelsen i mellemkrigsårene, der slår igennem?



Der er en idé om, at nøgenhed er naturligt – eller normalt i hvert fald i kunsten pga. noget klassicistisk, de grækere. Men nøgenskab er overhovedet ikke naturligt, ikke når man er sammen med en masse andre mennesker (jvf. mit banale indlæg om Anders And og Kejserens nye klæder.

Fyren der streaker i denne video er mere "naturlig" end nudisterne, fordi han i det mindste gør opmærksom på det absurde i situationen: at være nøgen socialt.


Tak til Miss Mikkelsen for at gøre opmærksom på videoen, der er det sjoveste, jeg mener smukkeste, jeg har set i mit liv. Jeg grinte og jeg græd.


***Glæd jer til anden del af dette essay!***

KOMMER SNART
HER PÅ SIDEN!!!

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nøgenhed er altså naturligt for børn indtil en vis alder. Så kommer syndefaldet og alt det dér...
Jeg synes det er rart at være nøgen, men ikke nødvendigvis - eller rettere, helst ikke - i offentlighed. Naturligt er det i hvert fald, meget mere naturligt KAN det sgu da ikke blive!

Mandejammer sagde ...

Jeg ved ikke. Jeg er enig og uenig. Glæd dig til essayets 2. del, der vil udrede alle disse spørgsmål, så svaret kommer til at stå lysende klart for dig.

Mandejammer sagde ...

PS Penn Jilette (af Penn & Teller) siger, at han godt kan lide at gå nøgen til fest*), og det er også et godt nummer. Men det kræver pondus.

*) ikke nudistfest, alm. fest, ellers er det ikke sjovt.

Mandejammer sagde ...

PPS Penn Jillette hedder han - med to l'er (og n'er og t'er).

anjoe sagde ...

Frescoen viser tydeligt, hvorfra svømmehallerne har fået den idé, at man skal renvaskes, inden man hopper i bassinet. Det er åbenbart en gammel regel - hvis man skal ud og sejle, kan det jo ske, at man ryger overbords ;-)

Ønsker dig en supergod weekend og glæder mig til 2.del!

Mandejammer sagde ...

2. del kan komme nårsomhelst!

Suzy Q sagde ...

Online i bar røv. Det er lige dig, Jammermand.

wildskud sagde ...

hmmm.... eneste påklædte på billedet er kvinden..... eneste erektion på billedet er skibets mast....
udledning heraf..... :
Kunstneren forsøger at skabe en forståelse for hvorfor vi går med tøj...... havde det været omvendt, en nøgen dame og tre påklædte mænd, havde der været buler i alle bukserne......
konklusion: Kvinderne har opfundet tøjet, fordi de ikke gider se på vore stive et-taller....

Anonym sagde ...

Hm... den der video er en reklame: http://www.believeindestiny.com/have-your-say.asp. Rigtige nudister har vel heller ikke "tan lines"?

Mandejammer sagde ...

Nå ja. Jeg synes det er en me-eget sjov video.

Mandejammer sagde ...

PS Tak til Vildskud i øvrigt for den rammende analyse.