Viser opslag med etiketten afklaring af copyrightspørgsmål. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten afklaring af copyrightspørgsmål. Vis alle opslag

fredag den 10. juni 2011

3. akt, scene 2


I min genindspilning af Repitilicus, som jeg omdøber Reptilicon©®™ for at undgå copyrightproblemer*), skal uhyret stoppe op og drikke af den store Tuborg-flaske.


*) Alternativt Reptilimus©®™. Eller Reptilipus©®™. Eller Reptilikurt©®™.


En monstergod idé.

onsdag den 28. februar 2007

Gratis autolakering

Lad din lastbil eller varevogn stå en 14 dages tid på Sundkrogsgade ved Nordhavn og se, hvad der sker: Snart er bilen dækket af den herligste, kreative og ikke mindst gratis lak.

Bilen på billedet her er fotograferet i Valby. Jeg ved ikke, hvor den er blevet malet henne. En vognmand, der aflastede en tilsvarende overmalet bil ved Føtex, fortalte mig om Sundkrogsgade. Faktisk er jeg ikke sikker på, det var netop Sundkrogsgade, han sagde. Jeg husker ”Sund (blank) gade, Nordhavn”, og det var det nærmeste, jeg kunne finde på kortet. Men hvorsomhelst i Nordhavn er sikkert godt.

Idé for progressiv kunstnerentreprenør med ressourcer og tid til overs: Opspænd lærreder på en lastbil, stil bilen et øde sted på Nordhavn. Kig til den ind i mellem og se, om der sker fremskridt. Når lærredet er kunstnerisk forsvarligt udfyldt, skiftes det ud med et andet, indtil man har en god serie skilderier lige til at omsætte.
Fordækt webcam-overvågning/-dokumentation af udsmykningsstedet er også en mulighed, hvis det skal være rigtig fornemt.

torsdag den 8. februar 2007

Godt at vide om copyright – hvornår det er lovligt at sample fra gamle plader

Jeg lå sidste efterår i telefonisk korrespondance med KODA om ophavsrettigheder til musik på gamle 78'ere, og de er meget hjælpsomme derinde. Man undrer sig faktisk over, at de har så god tid, som de har, f.eks. til at ringe tilbage til mig.

Der er en hovedregel med ophavsret 70 år efter komponistens død og 50 år efter første udgivelse for mekaniske rettigheder osv.
Man kan således groft sagt bøffe alt fra plader før 1957, hvis komponisten vel at mærke har været død i 70 år.
Det vil sige, at det er i orden at sample f.eks. en Mozart-plade, der er udgivet før 1957.

Den juridiske medarbejder foreslog i øvrigt, at man tjekker med KODAs medlemsinfo om konkrete værker og med Gramex og IFPI, for at være sikker på, der ikke er finter.
Der skulle desuden være tale om international harmonisering i tilfælde af udanske værker.

Der står en del generelle oplysninger på KODA’s hjemmeside, men det er ikke specielt overskueligt, og det er nemmere at spilde deres tid ved at spørge dem selv.

Her er hvad det drejer sig om for mig:
Jeg fandt engang halvanden hyldemeter gamle lakplader ude på gaden, inkl. en signeret Poul Bundgaard. Nu er det min plan at indspille nogle af de klassiske skiver og vride electronica-numre ud af dem, når jeg engang får tid.