torsdag den 8. februar 2007

Godt at vide om copyright – hvornår det er lovligt at sample fra gamle plader

Jeg lå sidste efterår i telefonisk korrespondance med KODA om ophavsrettigheder til musik på gamle 78'ere, og de er meget hjælpsomme derinde. Man undrer sig faktisk over, at de har så god tid, som de har, f.eks. til at ringe tilbage til mig.

Der er en hovedregel med ophavsret 70 år efter komponistens død og 50 år efter første udgivelse for mekaniske rettigheder osv.
Man kan således groft sagt bøffe alt fra plader før 1957, hvis komponisten vel at mærke har været død i 70 år.
Det vil sige, at det er i orden at sample f.eks. en Mozart-plade, der er udgivet før 1957.

Den juridiske medarbejder foreslog i øvrigt, at man tjekker med KODAs medlemsinfo om konkrete værker og med Gramex og IFPI, for at være sikker på, der ikke er finter.
Der skulle desuden være tale om international harmonisering i tilfælde af udanske værker.

Der står en del generelle oplysninger på KODA’s hjemmeside, men det er ikke specielt overskueligt, og det er nemmere at spilde deres tid ved at spørge dem selv.

Her er hvad det drejer sig om for mig:
Jeg fandt engang halvanden hyldemeter gamle lakplader ude på gaden, inkl. en signeret Poul Bundgaard. Nu er det min plan at indspille nogle af de klassiske skiver og vride electronica-numre ud af dem, når jeg engang får tid.

Ingen kommentarer: