Viser opslag med etiketten familieforøgelse. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten familieforøgelse. Vis alle opslag

tirsdag den 25. januar 2011

Upassende


Det var så pinligt: jeg sad inde i stuen og lyttede til min datters (14) nye projekt eller så hendes kortkunster, og så kom der de her høje kneppelyde fra underboen – hvorfor laver kvinder så meget larm? (visse evolutionsforskere siger, det er for at tiltrække andre mænd i stammen, så de kan komme og skyde deres spunk ind i mixet*)) – men nu siger min kone, at de lige har fået en lille baby dernede.

*) Christopher Ryan & Cacilda Jethá: Sex at Dawn: The Prehistoric Origins of Modern Sexuality (HarperCollins, 2010).



fredag den 7. januar 2011

Gravid igen


Min kone sagde i morges, at hun havde drømt, at vi skulle have et barn til. – Men hvad så min karriere? havde hun pludselig tænkt.
– Din karriere! Psh!
– Det vidste jeg, du ville sige, sagde hun.


Via LOVEGIFS

– Bare rolig, jeg ved godt, jeg ikke skal tale til dig om morgenen.

lørdag den 21. november 2009

Jeg kunne ikke se det – eller noget – i øjnene

***
Da mit første barn blev født, kunne jeg ikke få mig selv til at skrive det i min dagbog (det var ikke en rigtig dagbog, men en skitsebog, men jeg brugte den til begge dele). I stedet skrev jeg: "Kære dagbog, der er sket så meget" og lod det blive ved det.

Og lavede tegninger som denne:



Hvad var det, jeg ikke kunne forholde mig til – altså ud over chokket? Sikken et spild. Et spild på flere måder, men især i forhold til mit "kunstneriske udtryk". Jeg regrederede.

Det, jeg tænker nu, er: Hvad gør jeg nu, der er mage til spild?

Hele mit liv har været én lang undvigelse.

*

Mine skitsebøger gik hurtigt ned ad bakke fra dette punkt. Jeg var ellers lige begyndt at strenge mig an – efter at have set Crumb-filmen – for at hæve skitsebøgerne op til et selvstændigt, levedygtigt udtryk eller i hvert fald lave bedre, mere gennemførte tegninger deri og ikke bare løse skitser som bremsespor på lokumsrulle.

***

torsdag den 14. august 2008

Hvad skal en kvinde gøre?

***
En jeg kender vil godt have børn, men hendes kæreste vil hellere spille rollespil i sin fritid.


***

fredag den 7. december 2007

Fødselsorgasme


Maureens søster sagde: At føde børn er som at få verdens største orgasme.
Hun er republikaner.

Maureen kunne ikke selv få børn.



onsdag den 21. november 2007

Sladder om en af mine venner


Dengang min ven Brrr holdt op med at drikke kaffe, alkohol og ryge på én gang, fortalte han mig, at der var begyndt at løbe olie ud af røvhullet på ham.
– It’s a shame you’re not gay, now that you come prelubed, sagde jeg. Haha. (Det er en skam, du ikke er bøsse, nu du fås forolieret. Haha.)

Jeg ved ikke, om det var toksinerne, der ville ud.

Han drak enormt meget kaffe. Nogen gange gik vi ud til morgenmad og drak otte kopper kaffe, og bagefter snuppede han en stor en til på vejen over til hundeløbegården i parken.

Han var dum, når han var på coke, og drak for meget. Han dansede på taget af sin bil og faldt ned og brækkede begge håndled. Det var sådan han mødte sin kone. Det var hende, der blev og passede ham.*) Sidste vinter faldt han af en hest og brækkede hoften. Nu skal de have et barn.

*) Han så flere forskellige.


(Modelfoto)

fredag den 12. oktober 2007

Bekendelsesmaskinen

Min veninde Iki, tredjegenerations japansk avantgarde-filmskaber, opfandt engang en "maskine" – jeg tør godt skrive om den nu, der er gået så mange år – der gik ud på, at familiemedlemmer via et videokamera skulle fortælle hinanden deres ærlige mening, måske sige alle de ting de ellers ikke ville få sagt. Den var tænkt som et led i familie- eller samlivsterapi.

Jeg ved ikke, hvor godt den virkede, for kort tid efter gik hendes kæreste fra hende, da hun gav ham et valg mellem at få børn eller ikke være sammen (giv aldrig en mand et ultimatum ang. børn, snyd ham hellere, prik hul i kondomerne, tving ikke en mand til at tage en beslutning om at få børn, regn bare med at han bliver glad for dem, når de er der), og da han var min ven, jeg kendte ham bedst, har jeg ikke talt med hende siden.

Hun fortalte, at hun havde haft sin maskine opstillet hjemme hos en redaktør fra The New York Times, og hvor pinligt det var at høre, hvad han havde at sige: – Jeg kan ikke holde ud som I taler til mig, sagde han f.eks. Jeg synes maskinen lød som en god idé og spåede hende en stor fremtid og mange penge, især hvis hun fandt ud af at lægge den ud på nettet.

Jeg tror denne blog på en måde er min maskine. Min kone og familie ser den godt nok ikke – og godt det samme for det – men jeg kommer da af med det.

Men bliver jeg klogere af det?

tirsdag den 9. januar 2007

Sophus Claussen har intet på mig





Hej alle, jeg skrev et vers i går morges. Det går sådan her:

God mandag. Regnen pisker ned og vinden hyler
Her sidder jeg i min' beskidt' underhyler'
Der er så meget at glædes over,
fx. at en søn er blever født til min svigerinde og svoger.
Mit hoved koger over.
Jeg holder ikke en dag længere i det her rotteræs
Jeg ville hellere lave tant og fjas.
Nu skal jeg til det sure slid
Guderne må vide at jeg ikke gid'.
Nok er mit arbejde bedre end døden,
men jeg ville hellere ha min tilværelse lidt forsøden.
Hvad skal det ikke ende med?
Jeg ved det: Gravens søde fred.



(Bemærk de sidste to linier, der er eviggrønne.)