lørdag den 21. november 2009

Jeg kunne ikke se det – eller noget – i øjnene

***
Da mit første barn blev født, kunne jeg ikke få mig selv til at skrive det i min dagbog (det var ikke en rigtig dagbog, men en skitsebog, men jeg brugte den til begge dele). I stedet skrev jeg: "Kære dagbog, der er sket så meget" og lod det blive ved det.

Og lavede tegninger som denne:



Hvad var det, jeg ikke kunne forholde mig til – altså ud over chokket? Sikken et spild. Et spild på flere måder, men især i forhold til mit "kunstneriske udtryk". Jeg regrederede.

Det, jeg tænker nu, er: Hvad gør jeg nu, der er mage til spild?

Hele mit liv har været én lang undvigelse.

*

Mine skitsebøger gik hurtigt ned ad bakke fra dette punkt. Jeg var ellers lige begyndt at strenge mig an – efter at have set Crumb-filmen – for at hæve skitsebøgerne op til et selvstændigt, levedygtigt udtryk eller i hvert fald lave bedre, mere gennemførte tegninger deri og ikke bare løse skitser som bremsespor på lokumsrulle.

***

7 kommentarer:

Flora sagde ...

Hej Jammerskat.
Måske du skulle prøve at se noget i øjnene, bare et eller andet, som et eksperiment. Det kan jo være, at du faktisk vil bryde dig om det du ser!

Mandejammer sagde ...

Du kunne lige så godt bede solen dreje rundt om jorden. Jeg er ikke overmenneskelig.

Flora sagde ...

Måske ikke et overmenneske, men et menneske så! Find noget i øjenhøjde, så du ikke behøver at stå på tæer!

Mandejammer sagde ...

Lad mig se, hvor kom vi fra ...
Noget at se i øjnene? ... Ville det være sofistisk at sige, at jeg vil se min egen manglende evne til at se noget i øjnene i øjnene?

Flora sagde ...

Suk. Om ikke andet er det en start...

Mandejammer sagde ...

Jeg prøver virkelig, men det er en hård kamp, indædt & bister.

Anonym sagde ...

l?se hele blog, pretty good