fredag den 9. maj 2008

Funky japanske billeder (og en enkelt gammel tysker i flugten)


Jeg synes de her billeder er vildt fede. Jeg ved ikke, hvordan de er lavet eller hvordan de ser ud i virkeligheden, men de er i hvert fald gode i reproduktion.


Yoko Holbachie (se hendes hjemmeside).


Satoshi Sakamoto – mere standard surrealisme, men hvad fanden, hans billeder (se flere på hans MySpace-side) er fede, krystaller eller ej.*)

Billederne har det til fælles, at de er japanske og at jeg er faldet over dem på min vej – den seneste forleden, der samlede temaet, og julekortet har ligget og flydt på mit skrivebord i månedsvis. Popkulører og gode former.

De minder mig om en kunstner, Takashi Murakami, (jeg kunne ikke huske, hvad han hed selvfølgelig, men fandt ham ved at søge: funky, japanese artist, cartoons i Google Images), jeg også bed mærke i for et stykke tid siden, da jeg så en annonce for hans udstilling i et blad (med billedet herunder). Det er som en blanding af Miro og funky tegneserier.



Jeg ved ikke, måske er hans malerier bedst i reproduktion, i hvert fald at dømme efter dette billede (der selvfølgelig også er en reproduktion, men maleriet ser lidt fladt ud i en rumkontekst).


Murakami-udstillingen er lige nu oppe på The Brooklyn Museum, og jeg er ved at dø for at komme over og se den.

Hans billeder minder mig også en lille smule – i de store, runde former – om gode gamle Totoro:



Hayao Miyazaki
, alle elsker ham, alle hans film er gode, men Totoro er bedst – husk at se den med japansk tale, hører I!


Howl’s Moving Castle

*) De er ovre i Ernst Haeckels morfologi og kaleidoskopiske embryologi.**)



**) Prøv lige at se det grafiske design på det her omslag. Sådan skal min bog også se ud!


Haeckel-billeder i 300 dpi findes her.


4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kan sådan ca ikke komme i tanker om meget jeg kan fordrage så lidt som japanske tegneserier/-film - uden dog på nogen måde at fordybet mig i emnet.
Men de dersens billeder er endog rigtig fede! Især de to øverste - som jeg ved første øjekast, før jeg havde læst overskrift og tekst, et øjeblik troede var en imponerende opgraderet netserie part II...Der er i hvert fald visse fællestræk. Synes jeg.

En lille vits til smilebåndstræning:

"A dyslexic man walks into a bra..."

God Pinse, Jammer

Mandejammer sagde ...

Netserien er i tænkeboks, mens jeg tænker over alle de steder den gik galt.
Men tak – og chuckles.

Anonym sagde ...

hidr hidr...netserien er i tænkeboks mens du tænker..?

Er det ikke den, som er i tænkeboks, der tænker? Kan ske netserien tænker over alle de steder Jammeren gik galt... ;)

Marie ordk-løver

Mandejammer sagde ...

Netserien er JEG gået i tænkebox med, mens JEG tænker over alle de steder den og jeg gik galt. (Her ville jeg have tilføjet noget om muligheden for at være lidt large omkring den sproglige og konceptuelle og den sprogligt konceptuelle rigiditet her i kommentarerne, men så kom jeg til at tænke for meget over det og gav op. Jeg gik fra sprogkoncepterne.)