lørdag den 5. maj 2007

Ny verdensreligion

Jeg løb ind i en bipolar person, der var manisk og havde været ude at købe "uvurderlige antikviteter" (en lysestage, en lampeskærm) hos en marskandiser for alle sine penge. Han fortalte, at han var ved at lave en ny verdensreligion og havde opstillet 10 bud, der var en syntese af al eksisterende religiøs-filosofisk viden. Han havde præsenteret sine tanker for en præst, en rabbiner og en mullah. Præsten havde været mest lydhør.

Han havde endnu ikke haft tid til at skrive budene ned. - Fyr dem af, sagde jeg, så printer jeg dem ud til dig. Et sted skal en verdensreligion jo starte. Han dikterede, men det viste sig, at han kun kunne komme i tanke om de otte. Her er de, som han fortalte mig dem, så må resten vente:

De 10 budskaber (minus 2)

1. Tro på, der er kun én gud og hans fire profeter.
2. Behandl andre mennesker som du selv vil behandles
3. Ærlighed
4. Kærlighed
5. Venskab
6. Hjælp andre
7. Renhed
8. Man skal yde for at nyde

Derefter kom han op at skændes med vores vært, fordi han kom til at hælde stearin ned i brødristeren, da han ville tage opvasken. – Hold nu op med at blande dig i, hvordan jeg har det, råbte vores vært, J. Per.
Kort tid efter rejste den nye religions forkynder hjem til sine forældre i Kolding.

Ingen kommentarer: