mandag den 7. maj 2007

Dyrenes dagligdag

Jeg fandt denne bog i en container i lørdags. Der lå hele sættet af Lademanns Dyreleksikon, men jeg styrede mig og nøjedes med 4 bind. Jeg har allerede et komplet sæt Lademanns Leksikon liggende, fordi jeg bildte mig ind det var god billedreference. Det er det også, hvis jeg nogensinde skulle mangle et billede af Erhard Jacobsen eller Dwight Stones. Nu ligger de i en kasse nede i kælderen.

Iflg. Bind 31 her:

"George Schaller har studeret løvernes kønsliv og fastslået, at den enkelte kopulation varer mellem 6 og 68 sekunder. Under parringen griber hannen med sine tænder fat i løvindens nakkeskind, undertiden så hårdt, at blodet flyder. Løvinden knurrer hele tiden, og hanløven mjaver til tider. En hanløve blev holdt under observation i to og et halvt døgn. I løbet af 24 timer havde han kopuleret 86 gange med to løvinder. I de næste 24 timer kopulerede han yderligere 62 gange, og ved afslutningen af 55 timers observation var han oppe på 157 gange. Det enkelte tidsinterval mellem parringerne var 21 minutter, en enkelt gang kun ét minut".


Jeg kan ikke lade være med at tænke på Schaller, der ligger og gemmer sig i buskene og tæller løvekopulationer. Jeg læste for nogen år siden om en videnskabsmand, der sneg sig ind i bjørnenes huler om vinteren og tog deres temperatur med et rektaltermometer. Det kunne han ikke være bekendt. Nogen ting gør det ikke noget, at man ikke ved.


Note 1: Don Enzo spurgte, hvad der var blevet at Lademanns forlag, og jeg har efter kort tids research kunnet konkludere, at Egmont fusionerede dem med Aschehoug i 2003 under navnet Ascehoug.

Note 2: Han spurgte også, hvad der var blevet af "Lagerman - det smager man", men det har jeg ikke gidet undersøge, da det umiddelbart ligger udenfor omfanget af dette blogindlæg
.

3 kommentarer:

Suzy Q sagde ...

Don Enzo: www.slikleksikon.org

Mandejammer sagde ...

Hvor fanatisk!

Mandejammer sagde ...

Okay, nu har jeg undersøgt det. Lagerman findes ikke mere. Firmaet har skiftet hænder en del gange (bl.a. har de været ejet af Phillip Morris, det væmmelige tobakskompagni) og er nu endt hos Leaf i Slagelse. Det er så vidt jeg kan se af timelinen, der findes på denne side: Lagermans historie