onsdag den 9. maj 2007

Der lugter på landet

En af mine veninder, der nu er gift med en rig amerikaner, fortalte, at hun i sin barndom på landet på Fyn kunne finde hjem fra skole med lukkede øjne ved at følge lugten fra de forskellige gylletanke. Hver tank havde sin egen lugt. Faktisk lukkede hun ikke øjnene, men næsen, og cyklede forbi, så hurtigt hun kunne.

*

Som barn var min erfaring altid, at landet var et sted, der lugtede. Når der lugtede, vidste man, at man var kommet ud på landet. (Som i: "Her dufter lidt vel landligt" - hvad det så end er for en tegneserie den linie kommer fra. Hele mit referencegrundlag udgøres af en stak tegneserier jeg læste i 70’erne og 80’erne.)


Interessant fakta: Der er en by i Sverige, der hedder Gylle.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Og jeg bor på Gyllingnæs!!

Og herude siger de lokale, at 'her lugter af peeeeeng . . . !'

Mandejammer sagde ...

Altså penge?

Anonym sagde ...

Der er altså også de, der siger her lugter af vitaminer . . . ?
Den har jeg aldrig helt fattet!

Ja, her lugter af penge!
De tjener godt (på) de svin!

Mandejammer sagde ...

Nu forstår jeg! Og så siger man, at penge ikke lugter...

Man kan lære at leve med meget.