mandag den 1. december 2008

Noget i tiden (II)

***
Den ultimative yuppie
Er der ikke nogen, der gider påpege, hvor meget skuespilleren Christian Bale ligner George W. Bush? Det var ham, der skulle have spillet hovedrollen i W.

Bemærk, at Bales opstigen til berømmelsens tinde præcis afspejler George Bushs. Er det fordi, han ligner ham? Kan det tænkes? Bale excellerer i yuppie-roller. Hans gennembrud var i American Psycho, der kom ud i 2000. George Bush er Patrick Bateman, den ultimative yuppie.

Konklusion: Alle Christian Bales roller, selv som Batman, afspejler George Bush II.


Anders And som præsident
Er der nogen, der husker Duck Tales (1987-90)? Jeg tænkte altid på, hvor påfaldende det var, at Anders And – den centrale and, ham over hvem alle de andre ænder er bygget – var fraværende fra den serie.*) I stedet var Onkel Joakim hovedpersonen – men bemærk, at det var i Reagan/Bush-årene – som en afskygning af eller et led i propagandaen for, at lederen kunne være gammel, men stadig dynamisk. Bill Clinton var Anders And. Han endte også med at klumre det hele.

*) Erstattet med den irriterende, ensidige stråand Henry Haleror eller hvad han hed (se foto t.h.).


Fremtiden nu
Mange har bemærket de mange afrikansk-amerikanske præsidentroller, der har været i amerikansk film og TV i senere år, f.eks. i 24 (ikke at jeg har set den, niks om jeg gider) eller The Fifth Element. Hvis præsidenten er sort (eller kvinde, jvf. Lilo & Stitch), ved man, det er science fiction. Sådan plejede det at være. Men nu har vi altså en, mine venner. Jeg troede aldrig, jeg skulle se det. Og det gode er, at man så kan tænke over, hvor lidt det betyder, hvordan man ser ud (race, fregner), samtidig med at det betyder enormt meget, hvordan man ser ud (skønhed, attraktivitet).


PS Okay, her står, at Oliver Stone oprindeligt ville have Christian Bale til at spille W., men han sprang fra. Det gør dog på ingen måde mine pointer overflødige. Jeg kan bare omformulere den første sætning af dette indlæg.
***

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

"Hvis præsidenten er sort (eller kvinde, jvf. Lilo & Stitch), ved man, det er science fiction"

Det var ligesom dengang i 80'erne og 90'erne, hvor alle nye teknologier skulle hedde noget med 2000. Hvis noget var 2000, så var det bare uhæmmet tekno-sejt. Man har simpelthen ikke kunne finde på noget tilsvarende power-agtigt, efter at vi er trådt ind i det nye årtusinde.

Det interessante bliver at se, hvad sci-fi kulturen vil gøre nu, hvor en klassisk arketype, den sorte præsident, med et er blevet lige så uinteressant som en italiensk pizzabager eller en vietnamesisk risbonde.

Hvad bliver det nye 2000? Og hvem bliver den næste sci-fi præsident? Fortsættelse følger!

Mandejammer sagde ...

Indsigtsfulde iagttagelser.

Jeg tror, de holder sig til kvindelige præsidenter lidt endnu og udvider med asiatiske, gerne i kombinationer.

Og så tror jeg det kommer til at hedde 3000 nogen år endnu, ligesom i "Camelot 3000" fx. Hvad er der ellers?

Anonym sagde ...

En asiatisk, lesbisk, kvindelig præsident kunne være cool. Nej endnu bedre: En asiatisk lesbisk, kønsopereret transvestit præsident!!

Mandejammer sagde ...

Ja, hvis man taler om at dele kunstlegater ud. Men jeg tror nu, de lægger ud med en italiener eller en jøde i Det hvide Hus – ud fra en kølig betragtning.