mandag den 17. august 2009

Sig det bare: honningmælk

***
Jeg arbejdede 30 timer på 2 dage, inkl. 4 timer næste morgen, og fik ondt i halsen. Mit job er ikke at stå og råbe. Jeg har fået en slags halsbetændelse. Jeg der ellers aldrig fejler noget, andet end ondt i røven og selvfølgelig forskellige slags sjælelige lidelser.

Der stod jeg nede i Irma og svedte i min vindjakke for at købe citroner.

Jeg så Casablanca og tudede, hver gang Ingrid Bergman*) var på, så udmattet jeg var. Hver gang der kom en klassisk replik, prikkede jeg min datter på skulderen og sagde: – Nu skal du høre efter ... (Filmen hakker lidt hen mod slutningen, men du store, hvor den flyder indtil da. Det er en kendt sag.)




  • Før det så jeg langt om længe Gus Van Sants Paranoid Park, jeg har på overtid fra biblo. Tjek dialogen i denne scene:

  • Hold on a sec.

    I have the answer.

    To what?

    Like when you were saying...

    if something happened,

    to you and you couldn't tell anyone.

    It doesn't matter, just forget it.

    See, what I would do is...

    I'd write a letter.

    To who?

    The person you did it to.

    Like, an apology or whatever.

    Or... maybe to someone else,

    like a separate person.

    But the point is,

    to get it down and off your chest.

    And then, you can stop stressing.

    And, what am I supposed to do

    with the letter... after?

    Doesn't matter, like, save it,

    send it, burn it, you know?

    Th... writing it down

    is the important thing.

    So... yeah. I mean, once you get it out

    there you'll feel way better.

    It's a big relief.

    I don't know, Macy, it sounds like

    a homework assignment or something.

    Trust me, it's

    not a homework assignment.

    You know...

    it just feels good to have it all out.

    Yeah... maybe.

    But, the trick is... write it

    to someone you can really talk to,

    like someone you're comfortable with.

    Not your parents or your teachers

    or whatever.

    Write it to a friend.

    Yeah.

    Write it to me.

    OK, Macy. It's late now.

    I'm gonna stop.




    Jeg kan godt lide film som denne, hvor almindelige mennesker foretager sig almindelige ting, uden at det er kedeligt, som at blive trukket på skateboard af en cykel –



    – og folk siger rimeligt intelligente ting, og der ingen skurke er –



    – og er flot fotograferet og ser unge og godt ud. Jeg kunne se på dem hele dagen gå rundt mærkelige almindelige steder med håret nede i øjnene. Hvis det var gamle folk, ville jeg ikke gide. Gus Van Sant elsker drengene.


    *** HEADS-UP TIL FILMBRANCHEN: Filmatiser Søllerød Blues og gør det sådan her. ***


  • Min datter var utilfreds med kosten, så hun lavede løgsuppe (hun er sådan et godt barn og refererede Asterix på skattejagt).

  • Og det var min dag. Vores hus har aldrig flydt, som det flyder nu, fordi vi laver om, men er gået i stå.


  • Bevis: ægte klemmelus.

  • Jeg fik en parkeringsbøde for ikke at sætte skiven på IKEA's parkeringsplads. Hvem går rundt og giver folk bøder for at holde på en halvtom parkeringsplads kl. halv ni om aftenen? Dumme svin. Og jeg kunne ikke engang bytte det, jeg ville. Jeg gider ikke tale om det.



  • *) Sikken sexkilling hun dog var, den Ingrid Bergman. Jeg sagde det til min kone, så sagde hun:
    – Det har jeg sjovt nok aldrig syntes. Hun lignede en husmor.
    – Det gjorde hun i hvert fald ikke. Det er fordi, man altid kun ser hende i nærbillede. Der er en film, hvor hun kommer springende og falder om halsen på en. Hun var en sexkilling. Hun var hot!
    – Jaja, fortæl mig lidt mere om, hvem du synes er hot. Så ligger du dér med en boner.
    – Ja, jeg får en boner over en, der var hot i 1941!
    (...)
    – Jeg var bange for, du ville sige, jeg ikke har forstand på, hvem der er lækker, fordi jeg er en kvinde.
    – Nej skat, fortæl mig, hvem der er lækker.
    (...)
    – Jeg kunne ikke lide Ingrid Bergman, før jeg mødte dig. Og det har ikke noget at gøre med det, du tænker på.**)
    – Du er så sjov, hahaha, sagde jeg, men endte med at harke.


    **) Noget dybdepsykologisk.
    ***

    13 kommentarer:

    Gobba sagde ...

    Jeg skal da klart se den dér Paranoia Park! Den ser fed ud!

    Jeg så Juno sidste forår og tænkte præcis som dig: Hvor er det fedt med film, hvor almindelige mennesker bare går rundt og er almindelige og laver ingenting. I retrospekt (et ord jeg elsker) må jeg dog indrømme, at personerne i Juno ikke er helt almindelige og at filmens budskab er dybt seriøst, ja nærmest skræmmende, i en amerikansk, politisk kontekst.

    Casablanca har alle dage kedet mig til døde. Jeg fatter ikke, at det er blevet århundredets største klassiker. Gaaab!

    Videofar sagde ...

    Citizen Kane var århndredets film, tak!

    Og jeg vidste forresten ikke, man kunne leje film med spanske tekster på ens lokale kommunebibliotek!? Hmmm...

    Videofar sagde ...

    PP er kvintessensen af Van Sants kunnen, alt går op i en højere enhed - en nyklassiker!

    Mandejammer sagde ...

    Tak for de flinke kommentarer. PP med undertekster er fra YouTube, men jeg gad ikke linke. Hele filmen ligger der, men jeg synes, den skal ses på DVD. Jeg ved ikke, om jeg havde gidet se den i biffen, hvem ved. "Elephant" (også af GvS) kunne jeg forresten også godt lide. Jeg kunne kigge på de endeløse steadicam-skud af unge mennesker, der går ned ad skolekorridorer, i timevis, og det endte jeg også med at gøre, for jeg så filmen tre gange, før jeg nåede til slutningen, fordi jeg blev afbrudt hver gang, men det gjorde ikke noget.

    Juno var vildt stiliseret, især i dialogen, men har man først slugt den.

    Casablance står ikke til diskussion. Ingrid er HOT! HOT! HOT!

    Mandejammer sagde ...

    PS Jeg er ikke klar over, hvad Junos budskab er, andet end: Hvis de havde fået et barn, havde de ikke haft tid til at sidde dér og spille guitar.

    Gobba sagde ...

    Klokken er lort. Jeg ville gerne sige en masse klogt men magter det ikke. Så her kommer et meget kort svar:

    Junos hemmelige budskab hænger nøje sammen med, at abortlæger bliver skudt ned på gaden i USA og at abortkliniker bliver sprængt i luften. Juno er propaganda for den kristne, højreorienterede anti-abortbevægelse men udført så sublimt, at man bare sidder og bliver i godt humør. Det er virkelig bekymrende! Men samtidig dybt fascinerende :-)

    At Juno er stiliseret er helt korrekt. Men jeg var svag og ukritisk, da jeg så den. Så jeg lod mig opsluge. Og det var rart.

    Men nu er jeg til gengæld klar til PP og Elephant!!

    Jeg vil dog lige sige, at jeg hader Good Will Hunting og Finding Forrester :-)

    Mandejammer sagde ...

    Kære Gobba, du må hade, hvad du vil, og det er okay at lade sig opsluge. Abortdebatfilm? Hvem ved, det er jeg ligeglad med.

    Videofar sagde ...

    Junos hemmelige budskab? Antiabort? Fordi hun vælger at føde barnet? Sikke noget slemt ævl! 'Hun' vælger at føde barnet af én eneste årsag, og det er, at uden graviditeten ville der ikke være nogen film. Tak.

    Mandejammer sagde ...

    Videofar, du er den bedste. Det er så tydeligt, som du brænder for sagen.

    Uanerkendt Geni sagde ...

    Jeg sad alene, hulkende, tilbage i biografen efter:Good Will Hunting.

    Det er aldrig sket før eller siden.

    Mit rengørings-job hang mig også ud af halsen, på det tidspunkt...

    Anonumse sagde ...

    HONNINGMÆLK!

    Mandejammer sagde ...

    Til det uanerkendte: Og du var god til at regne? Du gjorde rent på Niels Bohr Instituttet?

    Mandejammer sagde ...

    Tak, Anonumse. Det er noget af det rigtige.