tirsdag den 29. juli 2008

VARMT VAND – Mandejammer: Nu med kontroverser!

***
Sidste år flækkede jeg af grin over en annonce (nu nødtørftigt censureret) for en "psykoteraprut" i Frederiksberg Bladet og valgte at dele den med resten af verden.



Nu har jeg fået denne kommentar:

Anonym sagde...

Jeg skriver til dig angående den annonce som var i Frederiksbergbladet d. 5/6 2007 og som siden d. 11/6 desværre har ligget på mandejammer. Det har haft, og har stadig konsekvenser for mig, såvel i mit proffesionelle som i mit private liv. Når folk søger på mit navn dukker mandejammer op som den første med mit navn i teksten.
Jeg kan oplyse dig at jeg er ganske uskyldig i denne himmelråbende fadæse.
Det er avisen der har sjusket og fejlet, hvilket de har beklaget meget, men det hjælper jo ikke mig ud af denne pinlige og ubehagelige situation. Jeg føler mig personlig angrebet og hængt ud af dig.
Jeg har haft kontakt til IT-politiet, og de har foreslået at jeg af denne vej be´r dig om at slette omtalte annonce fra din blog. Jeg håber derfor at du vil udvise hensyn.

Hilsen (Navn tilbageholdt af redaktionen).

26. juli 2008 21:21:00 MEST


Jeg kan godt se, hvad hun mener med at blive hængt ud, og så af mig der under dække af anonymitet mener at kunne sige, hvad det passer mig – det er hele ideen – men på den anden side kan jeg ikke lide at blive truet med "IT-politiet", som jeg aldrig har hørt om. (Det sjove er, at hvis jeg bare havde kopieret annoncen og bragt den på tryk i et "fanzine" f.eks., var den sunket og aldrig blevet fundet igen, men her på nettet har den fået evigt liv.)

Hvad skal jeg gøre? Jeg vil gerne være flink, for sådan er jeg, servil til det sidste, men hvad med ytringsfriheden (det er ikke mig, der har fucket teksten op, jeg viderebringer den bare), og hvad med det, at det faktisk er sjovt (for alle andre end den, det går ud over)?

Nogen holdninger?


*

Og hvordan kan jeg vide, at det er den rigtige (Navn tilbageholdt af redaktionen), der skriver til mig?
(Til gengæld ser det ud som om, at jeg har fået en læser til.)
***

22 kommentarer:

Annika sagde ...

Hvad blev der af "dårlig omtale er bedre end ingen omtale"?

Og det forekommer mig slet ikke ringe at kunne få hjælp med en forbier. Det kunne vi da alle bruge fra tid til anden.

Men Danskerne hylder jo ytringsfriheden, så hvis du fjerner Toves annonce, kan du så ikke også sørge for at de der Muhammedtegninger ikke giver anledning til flere rituelle afbrændinger, nu du er i gang?

Anonym sagde ...

Jeg synes du skal springe op og falde ned på det..... Den ellers så navnkundige instans IT-Politiet har jo selv foreslået hende at "bede" dig om at fjerne "beviserne".....
Det fortæller vist, at der ikke er tilstrækkelig lovhjæmmel for at anbringe dig på hjul og stejle.
forresten.... Er det ikke hende der også har skrevet bogen: "kvinde..... kend dig selv-højtideligt"???

Anonym sagde ...

på den anden side, har du jo her mulighed for at vise det ægte storsind du rummer.... eller slå lidt mønt af hele misæren.... Hvad mon hun er villig til at betale???

Klaus sagde ...

nu har jeg i hvert fald skyndt mig at gemme billedet...

Anonym sagde ...

Kan du ikke slette den søde dames navn fra indlægget, så en google-søgning på navnet ikke giver leads til din blog, men en søgning på "psykoteraprut" gør. På den måde slipper den søde dame for at blive hægtet sammen med annoncen, men folk som kunne være interesseret i den alternative behandlingsform, vil her kunne se en relevant annonce, indenfor emnet.

Du skal i hvert fald ikke slette den. Vi bloggere må værne om vores ret, til at skrive som vi vil. Dem vi hænger mest ud, er jo os selv, omend anonymt.

Blot et forslag. Og hvem er it-politiet? Nogen fra Ekstra Bladets Nationen, perchance?

Anonym sagde ...

Jeg mener, at alle bloggere bør skrive et indlæg om hende, med billedet også. Så er der pludselig mange, som it-politiet skal have fat i.

anjoe sagde ...

Kan til dels godt følge signes forslag om at slette damens navn, men nej.

Vi skal ikke pille ved vores indlæg, og du har jo nu, ved at bringe hendes kommentar, gjort opmærksom på, at det ene og alene er ugeavisens skyld, at der er tyrkfejl en masse i annoncen. Men det undrer mig grumme, at hun ikke bad om at se annoncen, inden den blev bragt. Ikke mindst ugeaviser laver masser af fejl, når de selv skal flikke annoncer sammen, men det har von-platen nok lært; har fået en fobi, hvad annoncer angår, og sikkert ditto mandejammer :-D

Anonym sagde ...

Et eller andet sted kan du vel ikke gøre så meget - om du så slettede indlægget - så kan man vel stadig cache den - når man googler oder??

Men skønt at læse at der er noget, der hedder it-politiet ... fantastisk ... sikke et potentiale der er i xx-politiet.... Hvis hun skriver til dig igen - kan du så ikke lige høre hende om hun har nummeret på strømpe-politiet - da jeg mister lige lovlige mange strømper - når jeg vasker tøj...

Grethe sagde ...

Fru von Platens egen hjemmeside dukker altså op øverst ved en søgning på Google. Men det er jo ikke sikkert, den får lov til at forblive i toppen, når nu hun selv og alle vi kommentatører har skrevet hendes navn igen og igen på Mandejammer ... Så lad hermed dette være lektion nr. ?? i kurset om søgemaskineoptimering ... (åh nej, bare hun nu ikke pudser IT-politiet på os alle sammen ...!)

Anonym sagde ...

det kniber gevaldigt med din ansvarsfølelse må man sige.
Jeg er tilhænger af ytringsfriheden, men det er sgu under ansvar. Når damen på en ordentlig måde ber dig slette annoncen da det er til skade for hende, som hun fortæller, så kan du simpelthen ikke være bekendt andet end at fjerne den. Det manglede bare. Du stiller ovenikøbet spørgsmålstegn ved om det er hende der har skrevet anmodningen. Det er sgu uhørt mandejammer. Tag lige og udvis lidt konduite. Ingen grund til at gøre skade. Så vis din forståelse for damen og brug dit storsind, det ville klæde dig

Anonym sagde ...

Jeg glemte en ikke uvæsentlig ting.
teksten ved siden af annoncen.
Her hænger du hende ud. Havde du så bare nøjes med at bringe annoncen, men dine kommentarer er uhørte. Her er du grov.
Har sat teksten ind igen, for den hører jo til billedet, ikke mandejammer.

Fra sidste uges Frederiksberg Bladet: Her er en kvinde, der ikke er bleg for at indrømme, at hun fyrer lort af – se stillingsbetegnelsen "Psykoteraprut". You can’t make this stuff up. Desuden mener hun "fobier" og ikke "forbier", den gode kone.
Nu gider jeg ikke korrekturlæse hele hendes skamløst dyslektiske smøre, men man bemærker dog, at hun ikke engang kan stave til sit eget navn. Hvad er det, Tove, "von Platen" eller "von Platten" (URL’en i nederste linie)? Jeg stemmer på von Platten.

Suzy Q sagde ...

Jeg synes du skal ringe til tankefeltpolitiet.

Anonym sagde ...

Op i røven!

Anonym sagde ...

Et let gennemskueligt falsum fra jammermand. Hvorfor skulle hun skrive anonymt, hvis det var hende? Men det er helt sikkert en overtrædelse af loven at udgive sig for en anden på nettet. Og den måde at skrive "proffesionelle" på, et komisk/redundant forsøg på vildledning.
Nej, lad os få jammeren tilbage!

Anonym sagde ...

Hvad med at udvise lidt ganske almindelig medmenneskelig medfølelse, og slette indlægget.
Hvorfor ikke glæde et andet menneske, der lider uskyldigt og unødigt, fordi du prøver at gøre dig lystig og 'populær' på hendes bekostning?

Etiske regler indenfor blogging siger at man ALDRIG skal hænge andre ud, med navn og foto.

Anonym sagde ...

Jammermand, jammermand... Fortæl os nu, hvad du vil gøre!

Anonym sagde ...

Since not all bloggers are journalists and the Weblog form is more casual, they argue they shouldn't be expected to follow the same ethics codes journalists are. But responsible bloggers should recognize that they are publishing words publicly, and therefore have certain ethical obligations to their readers, the people they write about, and society in general. Cyberjournalist.net

Anonym sagde ...

jamen jamen mandejammer dog. Hvad har du lige gang i. Har fulgt debatten angående annoncen og må sige at det du skriver i tilknytning til annoncen er uetisk.
Du svarer på hendes anmodning om fjernelse af annoncen med tekst, at du "jo bare" har gengivet annoncen. Men nej mandejammer, det har du "ikke bare". Med din tekst latterliggør og nedgør du damen og sætter hende i en meget ubehagelig situation. Det hedder på godt gammelt dansk.......... at hænge folk ud. Hun ber dig så mindeligt om at fjerne den da det har haft og har konsekvenser for hende. Det kan du da ikke undlade at tage alvorligt. Og selvfølgelig er det damens eget indlæg. Men at du ser sådan på det gør det jo nemmere for dig at holde afstand til de etiske regler som du burde kende og rumme.
Ubehageligt du er anonym blogger. Du kan jo på den måde hænge hvem som helst ud med billede og ubehagelig tekst uden at stå til ansvar for noget som helst.Bryder mig absolut ikke om det.

anjoe sagde ...

- og jeg, anjoe, bryder mig ikke om de hersens anonymuser, som ikke underskriver deres indlæg...

Helt ærligt, kære venner: Jeg spørger aldeles 100% på bedsteste vis om en enkelt, primitiv ting, nemlig følgende: Hvorledes skulle jeg kunne tro på, at hende Tove von Platen skal kunne hjælpe alle os stakler, der fulde af problemuser henvender os hos hende, når hun nu i et lille års tid ikke har kunnet kurere sig selv grundet mandejammerens blogindlæg.

Den tygger vi lidt på

Anonym sagde ...

Hey anonym! Du er fandeme et frelst fjols! Du er selv ANONYM og stiller dig til doms over over en, der i det mindste har et velkendt alias og en fast læserskare.
Tag dog lige at slappe lidt af - og nyd endelig udsigten fra dit glashus. Nar!

Anonym sagde ...

Godt så .. nu forstår jeg nada

Mandejammer sagde ...

Jeg er egentlig stadig på ferie, men kigger lige ind for at se, om debatten raser. Og det gør den.

Her er min holdning: Må man ikke skrive, at nogen har lavet en åndssvag annonce, som de selv har ansvaret for?

Men jeg føler mig som Lenny Bruce her, om jeg må. Jeg gider ikke diskutere det her til tid og evighed. Så jeg vender tilbage til mit sædvanlige ørl om mig selv og sletter sikkert indlæggene om tankefeltteraprutten inden længe.