mandag den 27. december 2010

Yuppificeret slum


Min underbo er den her gamle fyr, der ser tv hele natten helt vildt højt. Lige før hørte han Carmen, nu hører han Hitler-taler.

Skal vi vende et par højttalere mod gulvet og tage på ferie i 14 dage? foreslog jeg min kone. Skal vi lade vandet løbe?

Nej da, vi skal da tale med han, sagde hun.

Det kommer aldrig til at ske.

Jeg har talt med ham én gang. Det var da vi flyttede ind. Han plejer at gå ud ved 11-tiden, og så kommer han hjem ud på eftermiddagen og er i vældig godt humør. Når man kigger ind ad hans vindue fra gaden, kan man se en lysekrone og en tørresnor med hans hvide underbukser.

Det er så meget, som jeg har lyst til at fortælle om min underbo lige nu.

Der har været skidekoldt, fordi han ikke har været hjemme et stykke tid. Min kone mente, han måske var død. Jeg tænkte, at han havde en feriebolig. Eller en kæreste. Måske er han ovre hos sin kæreste, slog det mig. Det ville jeg gøre, hvis jeg var ham.

2 kommentarer:

Nalle Lårgnasker sagde ...

Du er på en rulle, J-mand!

Anonym sagde ...

Bare find noget håndbold i fjernsynet, Jay-M. Måske en kamp fra Viborg. Eller Fyn. I hvert fald en, hvor der bliver spillet børnediskotetsmusik ved hvert mål, og hvor speakeren skriger 'Katriiine Freuuuulund!' ved scoringer. Og så fyr godt op for lyden. Sådan en stodder vil elske det.