tirsdag den 2. februar 2010

Jeg vil være mig i stedet for mig


Jeg føler mig så flad og tom, og nu ved jeg hvorfor: jeg har ikke lavet andet end at arbejde hele året, og nu har jeg ikke så travlt. Alligevel nåede jeg ikke længere end til at tænke dét, før der kom nye jobs ind ad slisken til min mørke fangekælder. Det var ikke sådan, jeg havde tænkt mig, mit liv skulle være, men nu sidder jeg i det.

Min datter, der er så ung, spurgte endnu engang: – Hvorfor laver du sådan noget kedeligt arbejde?
Og ved gud, jeg havde intet ordentligt svar. Ordene undslap mig, og jeg måtte ty til tegneserie-lignelser: – Tænk på Vakse Viggo, han er altid ved at falde i søvn over sit arbejde.
Men det er ikke noget godt eksempel at foregå med. Det ærgrer mig på den måde ikke at være noget.

Nu vil jeg gå ned og købe nogen cigarer, så jeg desto tydeligere kan smage mit selvhad og tilværelsens meningsløshed.

Jeg ved heller ikke, om jeg har tænkt mig at gøre det, jeg vil hellere lade være.



Senere bankede hun mig i Tank Trouble under hånende tilråb: – Du er for gammel, lad ungdommen komme til [parafraseret]. [...] Der er ingen, der siger "luk arret" mere. Det hedder bare "luk". Ha, hvis Burkan hørte dig nu!
– Ha! sagde jeg, – du bankede mig ikke med det dobbelte [50-26]. Derfor vandt jeg. Godnat!

9 kommentarer:

Maren sagde ...

Aaaah, en mand i blogland, der er værd at læse. Endelig et sted uden strikkede ugler. Nice. Jeg kommer igen.

Mandejammer sagde ...

Der kan I bare høre.

Karl Kurt sagde ...

Pffff!

Mandejammer sagde ...

Pffff! selv.

capac sagde ...

Åh, Jammerdal!

Izzy sagde ...

Hvis jeg var dig, ville jeg hellere være kalif.

Mandejammer sagde ...

Jeg ved ikke, jeg tror bare, kaliffer får et nyt sæt problemer (og så er der det, at der ikke p.t. findes nogen kalifater, så man må ud og oprette et = problemer og ballade). Nej, det er nok uladesiggørligt.

Izzy sagde ...

Men hvordan skal jeg så nogensinde få opfyldt mit ønske om at blive kalif i stedet for kaliffen?!

Mandejammer sagde ...

Forstår du ikke, at din ambition gør dig til en eksistentialistisk stakkel i Kierkegaardsk forstand?