fredag den 7. marts 2008

Mine mange mangler

Jeg indser, at der er for mange ting, jeg ikke kan tegne, til at jeg nogensinde bliver en ordentlig tegneserietegner, deriblandt sko, tøj, kroppe, biler, huse, landskaber og enhver tænkelig genstand – foruden møbler, perspektiv, mekanik osv.
Det er håbløst.

Men jeg har faktisk formuleret for mig selv, at jeg bør lave andre ting, end jeg plejer, f.eks. tegne en genstand af gangen (ligesom Philip Guston, da han gik over fra abstrakt)...


Philip Guston, Clock, 1969


Philip Guston, Untitled, 1969

...eller male et landskab.


Legendariske, hedengangne Bob Ross, kendt fra TV.

Eller også er det en dum ide, jeg aldrig får gjort noget ved alligevel, ligesom dengang jeg ville udvide min musikalske horisont ved at lytte til dansk rap (L:Ron:Harald er en af de få, der lyder som et voksent menneske) og opera (Carmen, jeg nåede aldrig til Don Giovanni).



Eller også kan jeg komme uden om problemet med ikke at kunne tegne andet end ansigter ved at gøre ligesom Dr. Seuss – at hælde Dr. Seuss-sovs ud over alting – og bare lave min personlige udgave af alt, at syre tingene ud i stedet for at bruge reference.



Jeg laver straks et eksempel:


Eks. 1. For sjusket.

Jeg prøver en gang til:


Eks. 2. Heller ikke helt hvad jeg havde tænkt mig.

Eller også skulle jeg bruge reference. I hvert fald kunne jeg bruge blyant først. Enten se på virkeligheden eller helt ignorere den. (Ikke et valg jeg behøver tage. Men bare at kigge på virkeligheden en gang imellem kunne være godt. Jeg tager det til efterretning.)

4 kommentarer:

Rose of Aberdeen sagde ...

Dine huse (og andre detaljer) i eks. 1 er lidt Robert Crumb-agtige, ikke?

Anonym sagde ...

Tak fordi du bruger tid på at lave så gennem-god en blog.

Anonym sagde ...

Jeg stemmer for Dr. Seuss! Men færre ting i enkelt billede, please.

Mandejammer sagde ...

Tak, tak og det er noteret.