torsdag den 28. juni 2007

Alt mit lort – 2. del

I mellemtiden går jeg selv og leder i de ting, folk smider ud, når nogen dør, og det ender ude på gaden. Man kan læse en hel persons liv af det. Jeg fandt en dagbog engang, der begyndte: "I morges opdagede jeg til min rædsel en knude i mit højre bryst." Det var nedad bakke derfra. Jeg samlede en hel stor sæk med hendes ting og bar dem hjem til hvor jeg boede i Fiolstræde. På vejen stoppede politiet og adspurgte mig (jeg har lignet en stereotypisk tyveknægt! - jeg manglede bare masken og den stribede sweater), hvor jeg havde det fra, hvorefter vi gik tilbage og inspicerede containeren med deres lommelygte. - Se, hvilken rigdom, udbrød jeg.

Da jeg flyttede ind på E. 73rd St. (rundt om hjørnet fra York Ave., lige hvor det privatfly med en N.Y. Yankee ved roret styrtede ind i en bygning sidste år), gik jeg på gaden om aftenen og ledte efter indbo. Hvis politiet havde stoppet mig dér, havde jeg mit svar parat: - I’m furnishing an apartment, officer. Ind i mellem var der nogen suspekte typer, der ikke så ud som om de hørte hjemme, en enkelt gang stank containeren så voldsomt af ost i sommervarmen, at jeg var ved at kaste op. Jeg fandt engang en hel kasse med gafler, da en festklædt ung lush med britisk accent som Dudley Moore i Arthur stillede sig op bag ved mig og sagde: - You must be very excited.
- Look, sagde jeg, og lod gaflerne rasle ned mellem fingrene som gulddubloner i en skatkiste.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Egentlig mærkeligt det var gaflerne de havde smidt ud.

De bruger jo knap nok kniven over there!!

Oh well . . . de sku' nok ha' nye gafler, så!

Mandejammer sagde ...

Det har nok været sådan det hang sammen. Rustfrit stål, ikke desto mindre.

Anonym sagde ...

Min kæreste fandt engang et fotoalbum i en containter ved ikke langt fra et alderdomshjem. Albummet indeholdt nærmest et helt liv, fra ca. 1910´erne til de tidlige tressere. Hvem smider dog sådan noget ud?

Mandejammer sagde ...

Folk dør og har ingen familie til at samle den slags. De fleste folks liv ser forbløffende ens ud.
Nu har vi jo heldigvis det gode gamle internet til at opbevare alle den slags minder.