fredag den 22. juni 2007

Litterær fejde

Jeg havde et tåbeligt skænderi med min kone i går på vej i seng efter to afsnit af Carnivale, træt som jeg var.

Min kone læser Benn Q. Holms danske succesroman Album, og jeg kommenterede, at: "Den er noget børnebogsagtig skrevet – lutter korte hovedsætninger." Heraf begyndte skænderiet.*) Hun sagde det var nedladende, jeg sagde det var en neutral observation. Den litterære og personlige kritik rasede, og det endte med at hun gik ind og sov på sofaen.

Jeg ved ikke, hvad det handler om. Man skal ikke ridse overfladen meget eller lette meget på låget, før alverdens dæmoner kommer myldrende.


*) Man må aldrig kritisere eller sige noget om noget, hun har noget med at gøre. Om det så er TV-nyhederne, tager hun det personligt.


NB! Lynda Barrys One Hundred Demons er en glimrende tegneserie om at komme ud med sine dæmoner. Forlægget er en 400 år gammel japansk tekst, der foreskriver, at man tegner 100 af sine personlige dæmoner og ser, hvad der sker.

Det er i øvrigt en helt vildt god bog om at være 13 år.

Ingen kommentarer: