tirsdag den 1. januar 2008

Godnatlæsning

Jeg læste Bertrand Russells Human Society in Ethics and Politics, men nu læser jeg William Gibson i stedet for. Han (Gibson) er holdt op med at skrive om fremtiden og skriver om nutiden. Men det er den nyeste nutid. Så stiligt han skriver. Så stiligt det er, det han skriver om: globalteknik, de seneste art trends – ligesom at læse et fedt blad om, hvad der foregår i verden, med en spændingshistorie oveni.
Selv kapiteltitlerne er interessante.

God forfatter. Jeg er ked af, det ikke er sommer, så jeg kunne læse hele bogen på en gang.


***Sladder: Jeg havde en lærer, der mødte Gibson på Narcotics Anonymous i 80’erne, da de begge tog for meget coke.***



Min datter (7) om bagsidebilledet, da hun hører, han er "fremtids"-forfatter: – Hans mund skulle vende nedad, og der skulle hænge snore ned fra hans mundvige med biller i. Han skulle have horn med døde mariehøner i enden. Og så skulle han være blå.
(Pause)
Hans briller skulle stadigvæk være runde, men med laser hele vejen rundt, så hvis nogen prøver at stjæle dem: Zap!



Interessant nok: Begreber, Gibson har opfundet, hans egen berømmelse, er selv blevet en del af den virkelighed, han skriver om (en meget Gibsonsk observation, om jeg må).


Spook Country fås på dit lokale kommunebibliotek.

Ingen kommentarer: