onsdag den 8. oktober 2008

Det arbejdende folk

***
Er der egentlig nogen, der kender nogen arbejdere? Jeg gør ikke.

Min vicevært går hver dag rundt i en blå kedeldragt, men han laver aldrig noget. Hans arbejde består i at trække i arbejdstøjet. Så skubber han lidt rundt med en kost om eftermiddagen, og resten af tiden drikker han bajere eller sidder nede i sit kælderrum og ryger cigaretter. Nogen gange sover han dernede, hvis han er for fuld til at tage hjem.

Hvem er arbejdere? Jeg kender nogle håndværkere – en elektriker og en snedker. Er det arbejdere?
***

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tja, jeg er kunde i Arbejdernes landsbank. Og jeg arbejder da også hver dag. Og min veninde "arbejder med sig selv". Og jeg kender en, der er tillidsmand i sin virksomhed. Det er vel den slags levn der er tilbage af den engang så væsentlige betegnelse... Din vicevært lyder som det mest arbejder-agtige, jeg har hørt længe.

Man kan også finde de gamle arbejdere fra B&W ude på Christianshavns værtshuse. Og de er i hvert fald stadig "arbejdere" i munden... (når de altså ikke har travlt med at nikotin-hoste)

Mandejammer sagde ...

Det er det jeg mener. Hvem kender man, der identificerer sig som arbejder? Det er ikke nok at "arbejde med sig selv", hæhæ.

Du går på arbejde, siger du, men er du "arbejder"?

Anonym sagde ...

Nå. Skide være med det. Lad os sgu da bare forene os alligevel. Hvorfor i alverdens riger og lande skulle vi ikke det?

Mandejammer sagde ...

Ja. Du er jo en slags arbejder, så du må jo vide det. Kammerater!