mandag den 20. oktober 2008

Min dansetime

***
Jeg fik en gratis dansetime*) på The Fred Astaire Dance Studio, og tog derover sammen med min kone, selvom det egentlig kun var for én person, men det fandt jeg først ud af, da jeg kom derover.

Danselæreren havde hagehul og havde været med i Saturday Night Fever.
– Dig, sagde han til mig.
– Ja?
– Du skal lære at stå stille.

Det havde jeg aldrig tænkt på, at jeg ikke gjorde. Men siden da har jeg, hver gang jeg er kommet ind til et selskab, været den, der var bedst til at stå stille. Ingen flagren her. Helt stille har jeg stået og set de andre vride sig. Det giver et vist overblik.

– Synes I, John Travolta var en god danser? spurgte han.
– Ja, klart, sagde jeg.
– Det var han overhovedet ikke, sagde læreren.

Derved mente han, at Travolta ikke var rigtigt skolet, men jeg hævdede, at han havde en særlig medfødt bevægelsessans, der gjorde ham brillant, også i Pulp Fiction.

– Vis mig, hvordan I danser, sagde han, og så tog jeg min kone i mine arme, tæt, og trippede rundt.
– Det ser meget rart ud, sagde han, – men I gør det ikke rigtigt.

Så tog han min kone og svingede hende rundt.
– Du skal stikke dit lår ind mellem hendes ben, sagde han, – så er det dig, der bestemmer.
Og så gjorde han det på min kone og svingede hende rundt noget mere.
Jeg havde lyst til at pande ham en.
Bagefter sagde han til mig: – Det tog du pænt.

Vi var også med i noget salsa og merengue med de andre prøvetimekursister, og det var meget sjovt, men jeg fik aldrig min soloundervisning. Danselærerinden i pailletter så bare bittert på mig og gik videre.

*

Jeg har groft sagt ikke danset, siden jeg mødte min kone.


*) Bagefter ringede jeg tilbage for at sikre mig, at det var et rigtigt sted og ikke bare nogen, der ville røve vores lejlighed, mens vi var ude.
***

Ingen kommentarer: