fredag den 15. februar 2008

Krøller eller ej

Stings sang I Hope the Russians Love Their Children Too er ikke bare noget sentimentalt gejl, den giver heller ingen mening. Bare fordi man elsker sine egne børn er ikke det samme som, at man ikke ville ofre alle andre folks børn, hvis det var nødvendigt. Hvis du ikke tror på det, så gå ud og se nogen forældre som tilskuere til deres børns sportskampe.

Jeg var ude til et new age-foredrag engang, da mit ægteskab var i krise for nogle år siden, hvor foredragsholderen sagde, at det var fortrøstningsfuldt og et håb for fremtiden, at "alle folk ønsker det bedste for deres børn". Det gør George Bush også. Og hvad så? Det er ikke det samme som, at man ønsker det bedste for alle andre folks børn, navnlig ikke hvis konkurrence (om territorium, goder eller hvad som helst) kommer ind i billedet. Påstanden er således filosofisk ufunderet (og det har taget mig år at regne ud). Den eneste måde, det kunne virke på, er, hvis man ved, at "går det ud over dine børn, går det også ud over mine børn og omvendt".

Stings bøvede sang giver altså kun mening, hvis det, han synger, er: "Hvis mine børn dør, dør dine børn også i et atomragnarok, så lad være at angribe os først" lig med terrorbalancen.

Det er da klart, at russerne også elsker deres børn. Hvilken tåbelig ting at synge.


PS Eller også ved jeg ikke, hvad jeg taler om. Den mulighed eksisterer. Problemet er vist i virkeligheden noget med forskellen på hvordan tingene virkelig er og hvad man godt kunne tænke sig.

2 kommentarer:

Rose of Aberdeen sagde ...

Jeg har altid tænkt, at "Russians" ville være en bedre, mindre frelst sang, hvis han havde sunget "I KNOW the Russians love their children too..." Han låner endda temaet fra den store Prokofiev! Helt ærligt! Og må jeg så, hvis jeg ikke allerede har, komplimentere dig, Jammermand, for dine fantastiske billedvalg (halvnøgen Sting fra Dune!). Der er ikke noget som fælles referencerammer til at fremme såvel forståelse som humor.

Mandejammer sagde ...

Fucking sang! Jeg skulle bare have den ud af systemet.