torsdag den 28. februar 2008

Til bunds i mindre sag



Jeg fandt ud af, hvad det var, jeg godt kunne lide ved det her billede (jvf. her). Det er ikke de skeløjede børn i forgrunden, så meget som pigen der sidder og syr i baggrunden. Hun er mit Barthes-punctum, det der fik mig til at vælge netop det billede i hele det banale album: syersken, et klassisk, kunsthistorisk motiv (velsagtens fordi modellen så har noget at beskæftige sig med så længe).
Så skolet jeg er.


Næste gang vælger jeg et billede, der er ordentligt banalt.


Note: Her er hvad jeg kunne finde på 30 sekunder om syersken i kunsten ("syerskens typologi").

4 kommentarer:

Rose of Aberdeen sagde ...

Den er go' med dig, kloge-Åge, men hvordan med feuilletonen!? Hvor er Big Bird? Hvad skete der med røven?

Mandejammer sagde ...

Rolig nu! Her springer vi ikke direkte til desserten. Først skal læseren tvangsindlægges til fiberrig kost og tage sine kulturelle vitaminer.

Anonym sagde ...

Eller nyt emne . . .

Nu er australske kunstnere ellers igang med deres 'anti-dansk-monarki', se bare dette maleri af
Kronprinsen og Mary

Det er da det rene Aussie Jammer . . .

Mandejammer sagde ...

Haha, se DET er kunst!