fredag den 27. februar 2009

Jeg var marinesoldat i Afghanistan

***
Den første dag blev jeg bortført og tortureret i en hule. Det lykkedes mig at slippe fri ved at smøre ost fra min feltration ud over rebene, så en lille afghansk mus, der opholdt sig i hulen og var sulten, kunne bide dem over. Jeg slog en af vagterne ned – har jeg glemt at sige, at det var en rabiat, muslimsk splintgruppe, anført af den onde, onde Machmanaman? – og iførte mig hans tøj, før jeg flygtede jeg ud i natten.
– Hvem dér? råbte en vagt, og jeg fingerede et voldsomt hosteanfald.
– Det skal du ikke sige om min søster, råbte han optændt af harme og løb mod mig i mørket med sin MK-45 med påsat bajonet, men da var jeg for længst flygtet på en kamel. Næste morgen ved daggry stødte jeg på en FN-karavane og nogle NGO’er, der tog mig med til den nærmeste havn, hvor jeg fik passage på et skib til Nykøbing. Undervejs blev vi overfaldet af pirater i Biscayerbugten, men jeg drev dem på flugt med en kartoffelskræller, egenhændigt. Glemte jeg at sige, at jeg var læderhals i Jægerkorpset og blandt de bedste på mit hold?

Nu er jeg hjemme i Danmark igen, og det er svært at tilpasse sig dagligdagen. Jeg synes ofte, folk ikke vil høre om mine oplevelser i Afghanistan, og jeg kan ofte føle mig usynlig. Jeg er begyndt at fixe og er ofte langt ude. Jeg mener fiske, og jeg må ofte langt ud på fjorden for at stange ål.

Nu håber jeg, at I lidt bedre kan forstå, hvad jeg og så mange andre danske besættelsestropper har gennemgået, mens I andre bare har siddet derhjemme og set fjernsyn og filtet navleuld og pillet hinanden i kussen, som om det hele bare var et spil, mens det for os alt for ofte har været dødelig virkelighed. Jeg er lykkelig for at være i live, og i dag forsøger jeg at skabe mig et nyt liv med almindelige værdier. Før var det hele lige meget, nu er det hele meget lige, i den forstand at man som verdensborger lærer at værdsætte og påskønne det flade, demokratiske, danske hierarki.
Tak.

Det er ikke altid nemt, lad der ikke herske nogen tvivl om det, men jeg har da mig selv og min samling udstoppede skrumpehoveder, jeg stryger over håret, når det falder mig lidt tungt.

Jeg tager det en dag ad gangen. Livet er en sær størrelse at have med at gøre, men det er det eneste, vi har, når alt kommer til alt. Så det er bare at klemme de sidste dråber glæde ud af det, dræne livets bæger og sige skål. Det var som det blev. Deri ligger der en stor accept.
Tak fordi I ville lytte til mig.
Farvel for nu.
Hej.
***

21 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det minder mig om legen "Da jeg var til the hos kejseren..."

"Da jeg var marinesoldat i Afghanistan, mødte jeg en kamel, to pirater, tre mænd med turban og sabel, fire AK47-bevæbnede krigere osv."

Nu er det din tur...

Mandejammer sagde ...

Det er ikke nogen leg. Og jeg har haft min tur og tjent min land. Hvad med dig? Hvor var du, mens jeg lå med ansigtet nedad i mudderet?

Anonym sagde ...

Jeg var til the hos kejseren...

Mandejammer sagde ...

Det anede mig. Endnu et udtryk for de voldsomme sociale skel, der er opstået i kølvandet på globaliseringen. Mens de få søpper the med grever og baroner, må andre rode i skarnet for at få et par kroner.

Anonym sagde ...

Nu gør du det selv til en ordleg. Det er den evige distance vi tager, til dét der ikke huer os.

Mandejammer sagde ...

Nogle ting er så smertefulde, at man kun kan tage på dem med ordlegstænger. Det ville du vide, hvis du selv havde været "hvor verdens lokum brænder" i stedet for til bal på slottet, hvis jeg må være så fri.

Anonym sagde ...

Mit lokum brænder kun, når jeg har spist for mange kager, og glemt at skylle ned med sødet the

Mandejammer sagde ...

Åh, dit luksusdyr. Du skal være glad for, at du overhovedet har et lokum.

Du drikker the nu på slottet,
du førsteverdens Marie-Antoinette,
nyd du din kage,
men forude venter skafottet,
hvorpå folket dig vil henrette,
og dit hoved får du ikke tilbage.

Anonym sagde ...

Men da er det likevel ikke så stor forskjell på de tedrikkende og de kamelrømmende ???
Nåja, en dåre kan spørre..

Mandejammer sagde ...

Måske ikke. Hvem ved?
Jeg har andre ting at tænke på lige nu. Frokost f.eks.

Mandejammer sagde ...

Jeg tror det i grunden er et holdningsspørgsmål.

Anonym sagde ...

jeg håber sandelig at folket® stiller op til hyldestoptog!

Anonym sagde ...

Hvorfor gå i krig, når man kan spise kage?

Mandejammer sagde ...

Folket? Pff! Sådan en flok får. Der sker sgu aldrig noget. Vi hjemvendte veteraner fik sguda aldrig noget hyldestoptog eller noget, andet end vendte rygge og pinlig tavshed.

Mandejammer sagde ...

Dunk du trygt i teen din kage,
til kun de våde krummer på bunden af koppen er tilbage.

Anonym sagde ...

Uuuuuhm! Soldater og kage! Åh-åh-åh!

Anonym sagde ...

Jammermand, der er ikke hyldestoptog til hjemmeværnet...

Mandejammer sagde ...

Jeg er ikke afghaner, hvis det er det, du mener.
Mit hjem er her, i Danmark.

Anonym sagde ...

Løgnen om Afghanistan
og drømmen om en stor bedrift,
stjæl ej vores Jammermand
og hans Mandejammer-skrift.

Mandejammer sagde ...

Det er nemlig rigtigt. Jeg skal ikke rekrutteres og eksploderes. Dertil er mit civile hverv for vigtigt.

Anonym sagde ...

Lady, I got buddies who died face down in the muck so that you and I could enjoy this family restaurant!