søndag den 1. februar 2009

Omme – prokreationsmæssigt en relativ succes

***
Tænk at jeg ikke skal have flere børn. Det er ikke fordi, det gør noget, men tænk at det er omme.*)

Jeg kunne godt lide, da min kone var gravid. Hun siger altid, at jeg ikke var der for hende, men det er ikke rigtigt (jeg skal bare ikke have lov til at tro, at jeg nogensinde gør noget godt nok).

Jeg kunne godt lide hende, og jeg kunne godt lide, at hun var gravid.

Så følte jeg rigtigt, at jeg levede.


*) Det er ikke det samme som, at jeg vil have klippet lederne, som min kone foreslår. Man ved aldrig.



UDVANDET MIRAKELBREGREB
Min svigerinde, socialdemokraten, siger, at børn er mirakler, men jeg siger, børn er det mest almindelige. Hvis hvert barn skulle være et mirakel, synes jeg, det er at devaluere begrebet lidt. I øvrigt tror jeg ikke på mirakler. Jeg er imod dem. Vis mig et, så skal jeg tage stilling til det. Mirakler er for vanvittige og forvirrede personer.



Det hele kom sig af, at jeg så Control, om Joy Division-forsangeren Ian Curtis, der begik selvmord. God film. Smuk sort-hvid. (I øvrigt var min svigerinde i sin tid en stor Joy Division-fan.*) Mig sagde de aldrig rigtigt noget. Jeg synes, det var for selvmedlidende, ligesom The Smiths, bare mere mumlende.)

*) I dag lytter hun til Seal og Lisa Ekdahl, sånoget.)



UPDATE 1: Control fik mig til at tænke på John Lennons første kone, Julians mor, som han giftede sig med så tidligt. Hende har man altid bare tænkt på som et bump på hans vej mod tinderne. Men at forlade sin unge kone og sit lille barn er jo ikke nogen lille ting, som denne film så godt viser. Tydeligt at den er bygget over enkens bog.

UPDATE 2: Det fik mig igen til at tænke på Ang Lees Lust, Caution, der også tager det kvindelige perspektiv. Der har været masser af kvindelige agenter før på film, der har sovet med mænd for at få informationer ud af dem, men man har aldrig vist det fra deres side før.




LIGE NU: Min datter græder over sine matematikopgaver, og jeg sidder bare her og skriver.

***

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Faldt i søvn i bioen til "Control". Snorkede og min mand synes jeg var pinlig...men for helvede kendte jo slutningen og resten havde jeg jo lissom også været med til...gab...synes også nu og dengang at The smidts og Joy D. var rærlige og ..nå ja..jammer..men i en lidt anden og mere kedelig aftapning :-)

Mandejammer sagde ...

Haha.
Du var med til resten?

Anonym sagde ...

Fantastisk film om et udødeligt band! Joy Division revolutionerede dansemusikken.

Og hvad er det for noget plotliderligt ævl ang. slutningen? Dvs. at der overhovedet ikke findes nogle gode historiske eller biografiske film?

Eller at Citizen Kane bliver dårligere hvis man ved at Rosebud var hans kælk?

Donnydrengen si'r: "Vås!"

susling sagde ...

Med og med...jeg var der...jeg var sort, jeg var vred..men jeg synes stadig JD og Smittedrengen var en gang selvsmageri...Har så hørt JD siden og kan bedre ha' dem...Bortset fra at det her sorte vrede stadig forfølger mig...arbejder dog på smilerynker..ser bedre ud i min alder

Donny 0...nej det er ok at kende en slutning.Det kan være et yderst raffineret dramaturisk greb..men jeg synes ikke filmen formåede, at bygge effektfuldt op til den dramatiske og helt indlysende slutning...og det var så i løbet af den sceance jeg skvattede i søvn. Og helt ærligt bare at genopleve noget, som man husker og genkender i en dansk aftapning...uden at der bliver tilføjet noget..I think not...Jeg vil stadig gerne overraskes og se ny invation, nye ideer, eller nye fortolkninger af noget gammelt...Just call me ol' fashioned :-)

Mandejammer sagde ...

Her vil jeg forsøge at mægle mellem mine to læserkombatanter og -onkler: Filmen blev langsom til sidst. Det er ingen skam at falde i søvn i biffen. Jeg faldt i søvn til Ringenes Herre, men blev vækket af dem, der sad og snakkede bagved.

Det er interessant, at firsermusik kaldtes "sort", når den var så hvid.

Spørgsmål: Hvad for en "dansk aftapning"?

I øvrigt så jeg altså "Citizen Kane" første gang uden at vide hvad Rosebud var, og det er jeg da glad for.

Nå.

Anonym sagde ...

Plotjunkie!

susling sagde ...

Ok...det var nok også det jeg mente."Control" blev lige lovlig langsom til sidst..Den mistede drivet. Resten var fint..Men hell jeg er faldet i søvn i biffen før..f.eks. til Tarkowskys "Vandringsmanden" eller "Rum rejse år 2000" - beklager ved det er stor kunst.

Med hensyn til at være der: slut 70'erne --> midt '80'erne. Sort tung fattig-København. Ungdomsarbejdsløshed.Trøstesløshed.Strunge, Borum, Sods, Before,No Knox,Alive with worms osv. osv.Floss, Huset i Magstræde, Saltlageret der lukkede. Ungdomshuset (69)der åbnede og midt i det hele et indædt ønske om at slippe fra småborgerlighed, forudsigelig og kedsomhed.Jep, piger kan også være "vrede unge mænd".Men egentlig var jeg også bare en forvirret ung pige, der mere var "hang around" end egentlig deltager. Tror stadig alt det sidder i mig og ved ikke helt, hvad man skal stille op med det nu som midaldrende - bortset fra at falde i søvn i biffen - eller på sofaen for den skyld..:-/

Mandejammer sagde ...

Det var meget lidt filmen for mig bragte tilbage, andet end et par af koncertoptagelserne mindede mig om gamle dage. Jeg er mod nostalgi, men jeg kan få en mærkelig fornemmelse af at kigge på gamle fotos og den slags, bare fotos af mine børn for 4 år siden gør mig helt svimmel.
...Jeg leder efter de her skide billeder, jeg kan ikke finde. Hvor kan de være? De er historiske...

susling sagde ...

Jammermand...stemningen, trøstesløsheden,grimheden,det at prøve at hæve sig op, slippe fri...Det var det jeg kunne genkende i filmen. Selve tidsbilledet - ja så var det koncerterne mest. Men det var vel egentlig også der, man tilbragte det meste af sin tid...
Og du nostalgiker! Det er spild af tid. Det gider jeg ikke at være. Måske var det derfor jeg hadede filmen?

Billeder? Det lyder interessant.

Mandejammer sagde ...

Jeg er IKKE nostalgiker!
Tak.

Det er de her perfekte fotos fra 2004, jeg ikke kan finde. Irriterende. Tænk hvis jeg har smidt dem ud! Jeg smider aldrig noget ud...

susling sagde ...

Ok...jeg glemte lige et komma, mente ikke,at du var nostalgiker, men, at jeg ikke selv gad være det...hænge fast i noget og gentage det, og gentage det og gentage det, fordi man i en periode havde sine haydays...det var bare det...

Mandejammer sagde ...

At ville gentage sin ungdom er det værste, der findes. ***Hold øje med mit kommende indlæg om kedelige fester jeg har været med til i mit voksne liv*** Så hellere forsøge at udleve en ungdom man aldrig har haft.

Mandejammer sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Mandejammer sagde ...

PS Dette skal med:
Hej PlotKaj, det hedder dramaturgi her. De fleste film virker langsommere, når det går ned ad bakke for hovedpersonerne. Det er det samme i Citizen Kane og Wild at Heart eller Barry Lyndon fx, hvad jeg kan komme på lige nu. Det er sjovere, når nogen er på vej op, og sørgeligt når nogen er på vej ned. Derfor går tiden længere på vejen ned – de faktiske minutter føles længere.

Derfor kan man lige så godt lade det gå ned ad bakke for hovedpersonen fra begyndelsen (som i Bad Lieutenant).

(Forts. i separat indlæg pr. dd.)