onsdag den 14. oktober 2009

Det flyvende hoved

***
Da min datter var lille og så de her skilte, sagde hun: – Hvorfor har de ikke nogen hals?

Og hun har selvfølgelig ret. Hvad hvis der kommer et vindstød, snurrer deres hoveder så rundt? Hvad holder deres hoveder oppe, magnetisme?



Hvad det selvfølgelig er, er en modernistisk konvention. Det samme ses i UPA-stilen – der er ingen forbindelse mellem hjulene og bilen f.eks.:


Eks. 1


Eks. 2

Ligesom her:


Det ligner et forbud mod unaturlig omgang mellem en lastvogn og en bus.

Cirkeline har ingen ben og hendes fødder rører ikke kroppen. Fordi teknikken er billig, men også pga. af et bevidst valg (Cirkeline er oprindeligt fra 1950'erne ligesom UPA-stilen).




Her er flere eksempler på flyvende hoveder:


Magritte: Kunsten at leve




"Det djævelske Hoved" fra Thorfinn.



Zone hvor man må spille fodbold med fars hoved.


Konklusion: Der er ingen, der siger, at piktogram-folk ikke skal have hals.

Se f.eks. dette centraleuropæiske skilt:


Betydeligt mere nuttet og ikke sværere at aflæse, fordi figurerne har hals og er mindre stiliserede. Jeg kan også godt lide, at de bærer hat og sløjfe, men det er måske bare mig. (Hypotese: Halsløse piktogrammer dukkede op på omtrent samme tid, som folk holdt op med at gå med hat.)


Addendum 1
Hvad er det i øvrigt med rullestolen på dette skilt? Hvordan skal hjulet kunne dreje rundt? Det ligner en gyngestol.



***

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

du har glemt nearly headless Nick

Mig selv under et andet navn sagde ...

Ja, og benløse fugle.

Regitze sagde ...

min religionslærer tilbage i sluttredsernes folkeskole tegnede religiøse figurer på tavlen med svævehoveder. jeg undrede mig. men det så meget smart ud på jesus sammen med hans glorie.
rullestolspersonikonet ligner en hønsering.

Mandejammer sagde ...

Det ligner jeg ved ikke hvad.

Anonym sagde ...

Hei!

Les denne her:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/dalane/1107803/Faar_ikke_bruke_mann_med_hatt.html

Det er fra Stavanger Aftenblad idag og handler om man med hat skilter!

Mandejammer sagde ...

Hej, nu har jeg læst artiklen. Det er jo vanvid. Vanvid! Når hat eller ej, flyvende hoved eller ej, bliver politisk ladet.