torsdag den 8. november 2007

Flere geniale valgtanker – det udviklingsteoretiske perspektiv

Jeg har tænkt over det, og det, det handler om ved et valg, er ikke hvad kandidaten står for, det er ikke holdninger og idealer – alt det er darwinistisk set kun interessant i forhold til personens valgbarhed. Det, det handler om, er kandidatens evne til at blive valgt.

Derfor kan man ikke brokke sig over valgkampsmetoder. Kandidaterne kan gøre, hvad de vil, så længe det ikke påvirker deres evne til at blive valgt*). Balancen er indbygget. Kan stemmerne ikke lide deres metoder, påvirker det resultatet. Ellers er det bare ærgerligt.

Men det er ikke fordi, det er kønt at se på. Og jeg følger ikke engang med eller aner, hvad der foregår, andet end hvad der møder mit øje på min vej. Jeg ville heller ikke ane, hvad Vild med dans er, hvis det ikke var for formiddagsavisernes spisesedler. Suk. (Don Enzo og Dr. TB er allerede helt nedkørte over valget.)

Tak guderne for, at valgkampen kun varer tre uger, ikke tre år som i USA. Praise the Lord!

I øvrigt må I selv om, hvem I stemmer på. Jeg har ikke stemmeret og kan betragte valgfalbeladen fra min ophøjede, olympiske position.


*) hvis det bliver opdaget.

Ingen kommentarer: