torsdag den 27. december 2007

Juleaften i glimt – med forslag til forbedringer

– Hvorfor danser man kun om træer én gang om året? spurgte jeg, da vi skulle til det.
– Nogen gør det første maj, sagde min svigerinde på den anden side af træet.
– Det er s’gutte da mange, svarede jeg og tilføjede: – Jeg synes, man burde danse om træer flere gange om året. For at holde sig i form.

Jeg synes også godt, man kunne finde på nogle bedre trin end den "skuffen" af flade konvolutter (se forneden). Forleden dag var jeg ude at danse en hora, kan man ikke lære noget af det?

Det er værd at overveje.



Højdepunktet af årets juletræsdans for mig kom, da min svoger højlydt og hånligt fnøs, hver gang ordene "frelser", "paradis" osv. blev nævnt. Det kan man tillade sig, når man er sønnen i huset. Jeg har tidligere foreslået at skifte alle tilfælde af "gud" ud med ordet "Kaj", men mig er der ingen, der lytter til. Det er klart, det er latterligt at synge det gejl, når der ikke er et eneste religiøst menneske i stuen.

Som jeg forklarer mine børn: – Det betyder, at alt bliver godt, når du dør. Du skal bare dø, så bliver alting godt.

Det er en rigtig julemorale.


Note 1: Det er at maltraktere det danske sprog at rime "forsvunden er nu al vor nød" med "frelser fød". Den var aldrig gået i dag. (Jeg bliver ved med at sige det, indtil der er nogen, der hører efter.)

Note 2: "Sommerdag" rimer kun på "træet kommer fra", hvis man taler gammeldags eller mærkeligt.




FORSLAG TIL NYE DANSETRIN OM JULETRÆET:

1. Løft armene


2. Læg armene på hinandens skuldre


3. 1-chassé-2-chassé. Sæt den ene fod bagved den anden ind i mellem

7 kommentarer:

2mason sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
2mason sagde ...

... eller en gammeldaws boogie-woogie. Så kunne man også få træet ryddet for både pynt og nåle ved samme lejlighed.

Et lille paradoks der har hjemsøgt mig hele denne højtid: Hvor er det komisk, at vi fejrer fødslen af en lille jødisk dreng med at forspise os i gris.

Det er jo en dybt primitiv hedensk fest vi helligholder i ly af forbrugerisme og grådighed.

Mit forbedringsforslag:
Udskift
Glædelig Sul!
med
Glædelig Pul!

Mandejammer sagde ...

Jeg vil sige, at ALT er at foretrække.

Kristendommen har jo gjort alt, hvad den kunne, for at sløre forbindelsen til det jødiske, forekommer det mig. Det er jo lidt pinligt f.eks., at Jesus er jødisk, og mange kan ikke lide at tænke på det.

Jeg kan godt lide det primitive og hedenske. Det er det bedste ved det.

Anonym sagde ...

Jeg har bytte træet ud med en pole dancer.

Anonym sagde ...

For en ordens skyld - nøden er forvunden, ikke forsvunden. Jeg ved godt de fleste synger forsvunden i kirken eller hvor man ellers synger salmen, men det er altså ikke det der står i teksten.

Anonym sagde ...

Vodden forvunden?
Forsvunden forvunden i grunden?

Mandejammer sagde ...

Forvunden?
Så siger vi det.
Det rokker ikke det mindste ved min tese.