torsdag den 6. december 2007

Tung at danse (om træet) med

Jeg prøver at få min kone med ud at rejse i julen eller mellem jul og nytår, men hun nægter. Hun siger, at hun trænger til at slappe af. Jeg troede, det var derfor man tog på ferie. Så nu kan jeg se frem til at se hende sidde og spille PlayStation ni dage i træk.
Det kan selvfølgelig også være, jeg er heldig og får noget arbejde.



Hun har faktisk ikke en god grund til, at hun ikke vil rejse. Hendes grunde bliver ved med at skifte. Når jeg foreslår, at jeg kunne rejse med børnene (uden hende), flipper hun helt ud. Så er det ikke for hele familien. Også selvom man skulle tro, at så hun virkelig kunne få slappet af (hvis hun kun var sig selv).
Hun hader at føle sig udenfor.

En af grundene til ikke at rejse i (selve) julen er, at det er synd for børnene. Ih ja, hvor synd at komme ud at rejse! (Det er ikke rigtigt jul, hvis der ikke er køligt? Hvem kom på den idé?*))
Man siger, at julen er børnenes fest, men i virkeligheden er det mødrenes fest. Hvis de ikke får det på deres måde, går de amok. Groft sagt.



(Undskyld, hvis jeg gentager mig selv, men...)
Jeg hader julen, for da har jeg mindst at sige, mindst indflydelse på begivenhederne end på noget andet tidspunkt af året.
Julen er jernhandskens fest for at citere et 2mason-gudkorn, der tidligere er bragt her på disse sider.
Min kone har en idealforestilling om julen, der går tilbage til hendes barndom eller et eller andet, og den kan man ikke rokke ved.



Bemærk, at der let kan komme nye juletraditioner til, men at ingen nogensinde falder bort. Det er en uendelig dynge af mekanisk gentagne tvangshandlinger.

På den positive side springer min datter (7) ud af sengen hver morgen, fordi hun har en gavekalender og en med låger.
Det er en leg.


*) Jeg kan huske engang, vi skulle på charter til Gran Canaria før jul, at min Jesper spurgte: – Skal I så svømme rundt om et juletræ, der står nede på bunden af pølen?**)
Som om det var det værste i verden.
***) Jeg tror, han var misundelig?

**) Og svaret er nej, selvom der var Lucia-optog med alle de svenske tourguides i Blue Village, som alle straks fotograferede.

***) Folk fejrer altså også jul, hvor der er varmt, og hvad så?

Her kan man se en hel stribe nazijulebilleder.

Ingen kommentarer: