torsdag den 20. december 2007

Sten is koen

Det er svært at beskrive de konstante ydmygelser, man udsættes for i et langvarigt forhold, på en måde der lader en bevare et skær af respekt omkring sig selv.

Jeg synes, det er pinligt.

Tag mit forhold f.eks. Det er helt på røven, og jeg kan ikke se, hvad jeg skal gøre, for at det kan blive bedre. Min kone siger, at det er mig, det er galt med (efter vi havde eksploderet i hovedet på hinanden), men nu opdager jeg, at hun sagde det, ca. 5 dage før hun fik menses.*) (Hvad hedder "on the rag" på dansk? Jeg konsulterer lige Don Enzo... Han siger, det hedder "kommunister i lysthuset").

Det er ikke nemt at bevare et køligt overblik.
Det er ikke nemt at have et overblik, når man sidder nede i et hul.

Jeg gider ikke arbejde, men det er ikke usædvanligt.
Jeg vedbliver at sjofle mine drømme.

Og så er der julen oveni, den værste tid på året.
Jeg stopper her.


*) Mao. jeg skal i anger management, fordi jeg råber højere end hende, når hun PMS’er.



Note: Okay, her er situationen: Hun spurgte mig, om jeg ikke ville komme ud og lave mad sammen, men så skulle jeg lige slå noget op på nettet på vejen, og tyve minutter senere, da jeg endelig nåede derud, var hun skidesur.
Mit argument: Hun valgte at blive sur.
Hendes argument: Sådan er jeg altid. Man kan aldrig regne med mig. Det er altid hende, der skal lave mad.
Mit argument: Lad være at være en køkkenmartyr. Kald på mig.
Jeg havde vitterligt glemt det, jeg sad bare og slettede e-mails inde på Yahoo.
Ekstra ærgerligt var det, fordi hun havde fisk med hjem fra fiskehandleren, og så var der ikke noget ved at æde dem, efter vi havde skreget af hinanden (og min svigermor på en eller måde havde lyttet med, da hun ringede op), og nu vil hun i hvert fald aldrig gøre dét igen. Negativ reinforcement.
Hun bærer nag ad helvede til.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er svært at se skriften på væggen, når man har ryggen mod muren.

Anonym sagde ...

Abekatten har næseblod er en mulighed for at beskrive "On the rag"

Mandejammer sagde ...

Fyndordene flyver gennem luften!

Anonym sagde ...

Bytter man rundt på overskriften kan der stå tennissko med dobbel e.

Anonym sagde ...

I nyder det jo begge to ;-)

Mandejammer sagde ...

Nyder hvad? Hvilke to?

Jean sagde ...

Må jeg have lov at komme med et råd?
Jeg ved ikke om det virker, men hvis hun bare er lidt ligesom mig, så gør det måske.

Jeg tænder også helt af, når jeg er PMS. Der skal ikke meget til, og jeg kræver nærmest, at mine omgivelser er meget opmærksomme især i den periode (jeg ville feks heller ikke have accepteret 20 minutters ventetid - med det vil jeg heller ikke, når jeg ikke er PMS).

Ofte tænder jeg af over helt uberettiget ting. Jeg ved det godt bagefter, men jeg kan med 100% ærlighed ikke se det i situationen! Der er jeg som en skizofren/besat af monstre/noget andet tragisk.
Jeg styrer det ikke selv.

Hvis og såfremt mine omgivelser så er enormt søde og opmærksomme og (uberettiget) tager skylden på sig og siger undskyld, så går alt meget lettere. Og når jeg er færdig med at være besat, er det MIG, der undskylder. Det er jeg bestemt ikke bleg for, når jeg godt ved bagefter, at jeg gik over grænsen.

Men hvis man starter en diskussion med mig, og det ender i råberi og skænderi, så mener jeg, at man pludselig er lige gode om det, og jeg føler intet behov for at komme med en undskyldning, når besættelsen er overstået.

Lige nu er jeg ikke PMS, og derfor er det enormt nemt at se det udefra.
Jeg ved godt, at jeg reagerer helt elendigt. Jeg arbejder på det, men det er ikke nemt, når man i perioden ikke styrer kroppen selv.

Jeg håber, at du eller andre, måske kan bruge det til lidt.

Jeg er ikke ligefrem stolt af det. Det er din kone sikkert heller ikke.