lørdag den 26. september 2009

Det glemte rum

***
Vort renovationsprojekt er gået fuldstændigt i stå.

Kender I den sugende fornemmelse, når man skal reparere et hul efter et søm i væggen og pludselig har man hevet en halv kvadratmeter tapet af, og pudset begynder at smuldre?

Sådan ser det ud nu hjemme hos mig, og der er udsigt til, at det kommer til at se sådan ud en rum tid endnu.

Kender I det, når man kratter i pudset og pludselig har lavet et hul gennem væggen og opdager, at der er et rum bagved, man ikke vidste var der? Det skulle være en almindelig drøm blandt storbyboere, der bor tæt stuvet sammen. Jeg har den ca. hver tredje uge, hvis det ellers skulle interessere nogen.


PS I et af min fars barndomshjem fandt de et hemmeligt rum bag tapetet på trappen.

PPS
– Det er ikke savsmuldstapet, sagde jeg til min datter, – det er den forrige ejer, der har tørret bussemænd af på væggene.
– Ad.

***

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Et renovationsprojekt er et projekt omkring at kassere noget - et liv, en lejlighed eller et ægteskab. Er det i virkeligheden det du er ude i, eller er det bare et renoveringsprojekt??

Rikke sagde ...

kan godt lide tanken om skjulte rum, der åbenbarer sig. Københavner-syndromet?

Regitze sagde ...

den drøm var jævnligt på menuen her siden min barndom og altid meget huskbar. jeg tænkte mig, at den handlede om inde i mig selv.
men nu jeg tænker efter, har jeg ikke drømt den siden jeg flyttede på landet. og lod knopskyde til højre og venstre.

Mandejammer sagde ...

Renovering/renovation. Jeg troede, det var det samme. Jeg bliver syg, hvis der ikke sker forandring.

Gobba sagde ...

Ja, det tema drømmer jeg jævnligt, dog i forskellige variationer.

Tit er det noget med skjulte passager til forladte bydele. Eller at elevatoren, ved et uheld, stopper på en glemt etage.

For nylig drømte jeg, at jeg købte en 2 værelses lejlighed for absolut ingen penge. Det var et dødsbo og ejendomsmægleren havde åbenbart ikke sat sig særlig grundigt ind i sagen.

Han havde i hvert fald overset, at boligen i virkeligheden var et palæ på flere hundrede kvadratmeter med utallige værelser og gigantiske stuer, fyldt med antikviteter og designermøbler.

I en anden drøm viste det sig, at jeg stadig ejede den lejlighed, som jeg flyttede ind i, dengang jeg forlod mine forældre umiddelbart efter gymnasiet for 20 år siden.

Nu, 20 år senere, stod alt stadig som dengang, bare dækket af et tykt lag støv.

Det var ret fedt, faktisk. Jeg havde det lidt ligesom Kevin Spacey i American Beauty, hvis I forstår? I drømmen følte jeg i hvert fald, at jeg pludselig havde fået en unik mulighed for at starte helt forfra.

Det giver naturligvis ingen mening, da jeg ikke samtidig havde fået min ungdom igen. Men i drømmen var det ganske logisk.

Ja, jeg ved godt, at det er røvsygt at høre om andre folks drømme - Men det er jo til gengæld så umådeligt fascinerende at opleve dem selv :-)

Mandejammer sagde ...

Tak, Gobba,
har du fået din mokka?

Liv sagde ...

Hvad VAR der så i det rum de fandt i din fars barndomshjem - du kan da ikke bare fortælle det i en parentes.

Drømmer også tit om flere rum i lejligheden, men det er mest i vågen tilstand.

Mandejammer sagde ...

Jeg skal spørge, hvad der var i rummet, og vende tilbage. Men jeg tror, det var lidt ligesom Geraldo åbnede Al Capones pengeskab. (forts.)

Og haha den med de vågne rumdrømme.

Liv sagde ...

Venter med tilbageholdt åndedrag... Who needs TV?

Mandejammer sagde ...

Ingen!

Nu håber jeg virkelig, jeg husker at spørge ...

Liv sagde ...

Jeg venter altså stadig... - jeg skal vel ikke til at komme med hele den der"ejhh-man-kan-da-heller-ikke-be´-dig-om-noget-jeg-sagde-det-for-2-uger-siden-hvis-man-vil-ha´-noget-gjort-skal-man-åbenbart-gøre-det-selv" badulje vel?

- jeg kan snart heller ikke holde vejret længere...

Mandejammer sagde ...

Det ærgrer mig, at jeg ikke har fået gjort noget ved det her. Nu har jeg taget en note.

Liv sagde ...

Tak...

Mandejammer sagde ...

Nu har jeg spurgt, og han kan ikke huske det. Han kan ikke engang huske, hvordan rummet så ud. Han er en meget gammel mand.

Liv sagde ...

...tchh - alt den ophobede åndeløse spænding...
Men tak for forsøget ellers
- nu kan jeg da i det mindste sove om natten igen...