tirsdag den 18. september 2007

Selvmordsblog

Er der nogensinde nogen, der har lavet en selvmordsblog i stil med: "Om 21 dage slår jeg mig selv ihjel. I mellemtiden vil jeg sige alt det, jeg har lyst til at sige, her"?
Og så tælle ned derfra – 20 dage til, 19 dage til... i morgen slår jeg mig selv ihjel – og slutte uden et ord.

Hvor fængslende! Hvor medrivende! Et tidselement, som da D.W. Griffith "made the chase the race": En kamp mod tiden.






Stills fra Barney Oldfield’s Race for a Life (ikke en D.W. Griffith-film), der kan ses på YouTube, hvis man er i humør til lidt selvpineri.

*

PS Jeg tilføjer lige et billede efter redaktionens slutning som illustration til kommentarerne.

Fra Dalton City

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Der var en for nogle år siden, som gjorde det på en IRC kanal.

Jeg mener at kunne huske noget om, at han først fortalte om intentionen, dernæst tog han nogle piller, sad ved skærmen imens virkningen tiltog og så, ja. Så døde han.

Mandejammer sagde ...

Personen skrev om virkningen af pillerne, mens den stod på? Ak.

Det minder mig lidt om de beskeder, man fandt efter et flystyrt engang, hvor folk havde griflet på inflight-magasinerne på vej ned. Det blev betegnet som et karakteristisk japansk fænomen.

Jeg tænkte mere på at strække effekten ud og malke den mest muligt for sympati.
Men hvis det er alvorligt ment og ikke bare en publicity stunt, forklædt som et råb om hjælp, når man nok at skifte mening i mellemtiden.

Klaus sagde ...

jeg kan godt huske historien om sidste-øjebliks haiku'erne... det er der en vis stil over...

2mason sagde ...

Dødsdigt, eller jisei er ret udbredt i det litterære japan. Her er et på dans kra Hans-Jørgen Nielsens "Haiku" fra 1963. Det er en oversættelse af den berømt Haiku digter Bashos(1644 ~ 1694) jisei:

Jeg rejser
syg

Stille over
visne marker

Strejfer
mine drømme

Basho Matsuo 19694

Suzy Q sagde ...

jeg synes du sku prøve

Anonym sagde ...

Hvor skræmmende... Kan slet ikke klare den tanke. Det gør du bare ikke!

Anonym sagde ...

Du tør ikke,tænk på dine tegneserier.

Mandejammer sagde ...

Hvis jeg begynder at planlægge nu, kan mine tegneserier nå at finde et godt hjem.

2mason sagde ...

Helle for tegneserierne og 78´erne!

Mandejammer sagde ...

Det er noteret.