onsdag den 14. januar 2009

Sæderne skifter

***
Vi havde besøg af en af min datters små venner i går, og under middagen sagde han:
– Når jeg skal slå en prut, siger jeg, at der "kommer post". Når jeg skal tisse, siger jeg, at der kommer "flaskepost", og når jeg skal lave pøller...
– Tak, det er fint, sagde min kone.
– ...siger jeg, at der kommer "pakkepost".
Og så lagde han sig ned på gulvet og demonstrerede, hvordan han havde vendt sig den anden vej, da han skulle slå en prut, mens de spillede kort, og så gjorde han det igen.
– Tak, det er godt, sæt dig ned, sagde jeg.

I dag gav jeg min datter en seddel med i skole:

"Kære lærer
(Hendes navn) er forsinket, fordi hun skulle på wc.
Kh. (mit navn)" *)

Det havde været utænkeligt i gamle dage. Sæderne skifter og mildnes.


*) Hun bad mig selv om det, og det er jo rimeligt nok
***

Ingen kommentarer: