onsdag den 16. april 2008

Klassisk dannelse

Jeg styrtede med min datter (11) og aftensmaden boblende i maven op til biblioteket i går aftes kort før lukketid for at låne en bog med latinske sentenser, hun ønskede at lære nogen af, fordi hun har læst for mange Asterix’er. Hun læste i den hele vejen hjem, mens jeg styrede hende uden om lygtepæle og hundelorte.

Hør bare her hvad der stod, og læg mærke til hvor godt det lyder på latin:

Est quaedam flere voluptas
Gråd er også en glæde
(Ovid)


Amantium irae amoris integratio est
De elskendes vrede er en fornyelse af kærligheden
(Terents)


Hallo, mand!

Jeg tvivler på, at hun kigger i den igen. (Resten af aftenen lå hun på sofaen med Skammertegnet. Hun bilder sig ind, at latin er nemt, og jeg siger ikke noget.)

2 kommentarer:

Regitze sagde ...

du er en perlefar. sådan gjorde min far også. det glemmer vi jer aldrig for.
per aspera ad astra.

Mandejammer sagde ...

(Rødme!)