torsdag den 18. september 2008

Flere latterlige diskussioner ved aftentide

***
(Scenen: Jeg står og bager apple pie og laver mad. Min kone er lige kommet ind ad døren. Det er regnvejr.)

Så spørger jeg (og bemærk: jeg havde ringet og SMS’et hende om det samme), om hun gider gå ned hos grønthandleren og købe sursød chilisauce og ingefær.
– Nej, svarer hun.

Lidt efter spørger jeg:
– Gider du lave en salat?
– Nej, svarer hun.

Og så bliver jeg sur og siger:
– Forbered dig på, at jeg svarer tilsvarende, når du spørger mig om noget en dag.

Og så bliver hun sur og siger:
– Blablabla, den sjældne gang du laver mad. Blablabla martyr.

Dybt urimeligt, og det lader jeg hende vide. Usandt.
– Jeg er dødtræt af, at du nedgør alt, hvad jeg laver, nærmest råber jeg ("nærmest råber", "nærmest løber", sådan står der altid i De 5). – Hvem har bedt dig om at bestemme alting? Forsvind fra mit åsyn. Jeg hyggede mig fint, indtil du dukkede op.

– Hvor er du barnlig, siger hun og går ind og lægger sig på sofaen.

Men sandheden er, at jeg faktisk ikke kunne finde på at sige nej, hvis hun spurgte mig om noget lignende.

Men jeg kan heller overhovedet ikke finde ud af at sige nej. Jeg er manden, der ikke kan sige nej.

Det er hun til gengæld god til.

Nå.

Hvorfor skal fornøjelsen vrides ud af alting?
***

4 kommentarer:

Junior sagde ...

Ting er slemme til tider. Især med hensyn til forældre. Og især med hensyn til min mor.

Lad mig citere min sidste telefonsamtale med hende:

Mig: Hallo?
Mor: Hej, det er mor.
Mig: Hej moar - hvordan går det?
Mor: Jaeh... Jeg har haft noget blærebetændelse, og så har jeg fyldt fire sorte sække med affald fra haven...

(Og samtalen fortsatte i samme spor i 10 minutter)...

No kiddin'...
Jeg så i øvrigt fodbold samtidig med, at jeg snakkede med hende. Så er det lissom nemmere at holde ud...

Mandejammer sagde ...

Jeg foldede tøj, mens jeg talte med min i dag. Andre gange vasker jeg op. Jeg tænker med gru tilbage på de dage, hvor folk havde telefonen stående på et lille bord ude i entréen, og hvor anstrengende det ikke må have været at sidde dér i timevis. Nå, vi skal jo være glad for, vi har dem, mens de lever. Er det ikke det man siger?

10 minutter af dit liv kan du vel undvære til at tale med din gamle mor? 10 minutter er ingenting!

Junior sagde ...

Ja, da. Det kan jeg sagtens undvære - jeg lagde jo ikke på... :)

Mandejammer sagde ...

Jeg mener: hvis hun kan holde det til 10 minutter, er det billigt sluppet.