onsdag den 25. april 2007

Et hof af assistenter

Sidste måned skrev jeg her, at Olafur Eliasson var "verdens (...) førende kunstner". Jeg tager det i mig igen. Det var chauvinisme. Verdens førende kunstner må være Jeff Koons. Han har over 80 ansatte*) (i New York). Olafur har kun op til 40 ansatte**) (i Berlin).

De er i øvrigt komplette modsætninger. Olafur er overseriøs (på den der europæisk-germanske måde) og kritikerne elsker ham (fordi han bruger spejle, de kan stå og se sig selv i), mens Jeff Koons er poppet (på den der lalleglade amerikanske måde) og de akademiske kritikere hader eller registrerer ham knap nok (selvom de godt kan lide kaninen på billedet her, måske fordi den er stærkt spejlende).



Spørgsmål:
Er der nogen anden kunstner, der har flere ansatte? Jeg tror det næppe. (Walt Disney- eller Edison-typer tæller ikke.)



*) Iflg. The New Yorker, 23. april 2007
**) Iflg. The New Yorker, 13. nov. 2006 (link)

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Warhole er vel , the king, guru og grundlægger...

Mandejammer sagde ...

Det er klart. Men han er jo død. Jeg er heller ikke sikker på, hvor mange ansatte han nogen sinde kom op på. Eller Rubens. Hvor stor var hans stab?

(That's WarHOL, actually. Om jeg må have lov at citere fra Hunky Dory.)