lørdag den 21. april 2007

NATTENOTER

Jeg kom tidligt hjem fra fest sidste lørdag og gav mig til at skrive i min Universalblok: Stenografi - Notater - Referater.
Nu har jeg tastet hele moledawsen ind i forventningen om, at ingen der ved hvad de har godt af, læser det til ende (måske lige med undtagelse af de af min sladderhungrende læserhorde, der ikke nåede med til festen).
Jeg har fulgt de oprindelige liniebrud, baby, og delt ind i afsnit, så det ligner god gammeldaws knækprosa. Værsgo å spis.


En af mine gamle venner fik
100.000 kr. ved Ib Michael
til at skrive en roman for,
og han skrev en roman, der
var så dårlig, at han ikke
engang selv kunne lide den.
Nu har han gennemgået en
"erkendelsesproces" og vil
aldrig lave noget kunstnerisk
mere.

For mig er det altid
kedeligt, når en
jeg kender, falder
af i vejkanten og
opgiver sin kunst.

Jeg skulle have venner
med større egoer.
Min elskede ven Brrr, der
har gennemgået psykodynamisk
terapi, sagde: Vi med lav
selvværd finder hinanden.

Det er ikke fordi, jeg vil
opfordre nogen til at være
kunstnerisk, hvis de ikke er
drevet af sig selv, men jeg
kunne godt tænke mig at folk
blev ved, jeg synes det reflekterer
dårligt på mig, når folk smider
det berømte håndklæde i den berømte ring.

Jeg havde givet ham 7.500 kr.
til at skrive en novelle. Han
havde end aldrig skrevet en
novelle. 100.000 kr. til en,
der end aldrig har skrevet en
novelle, er en dårlig investering.

Jeg kan godt lide at se blækket
flyde ud af min pen og
ordene fylde linierne.

Jeg ville være blevet sindssyg af
frygt for ikke at bestå og skrevet
en Philip K. Dick på 14 dage for
at være dækket ind.[1]

En fyr jeg kan li’s bror,
der er filosofiprofessor, skrev
en roman. Er den om en
ung mands søgen efter identitet,
spurgte jeg. Ja, sagde han.
Han lover hans næste roman
bliver mere spændende, hvis han
nogensinde får den skrevet.

Jeg er fuld. Jeg savner min
kone. Jeg gider aldrig sove,
når jeg er alene.

Kl. 02.00 stykker

Jeg har været til den sjoveste
fest jeg nogensinde
har været til hos
min bedste ven i hele verden.

Ham forfatteren, der ikke vil
være forfatter mere, sagde at
min kone var en 13’er (det
gamle karaktersystem eller tips-
kuponen). Jeg var nødt til
at tage hjem, fordi sitteren
ventede. Kun en times forsinkelse.

Jeg sagde til ham: Tag med
hende til psykologfest. Der er
kun kvinder. De vil spørge ind
til dig. Du kan sige hvad som
helst.

Det var min oplevelse. Jeg
Har spist 28 kongerejer og im-
poneret alle folk med min pif-
ten, selvom de siger, det lyder
som fløjten. Det er en sproglig
forskel. På engelsk hedder fløjte
og pifte – og vistle i øvrigt –
det samme. Det er et af de
få tilfælde, hvor engelsk er
fattigere. Eller også ved jeg
ikke alt.

Jeg er ny med det her piften.
Jeg har kun kunnet det én dag.
Da jeg vågnede i morges havde jeg
glemt, hvordan man gjorde, ingen
lyd kom ud. Det er hårdt arbejde.
Jeg vidste, at jeg ville rende
ind i folk, der kunne pifte
og har det gjort der fra barnsben af,
og det er fint. Det er værre
med dem, der ikke kan, men
nok kan håne. Lad os se
jer tilegne jer en ny færdighed
i en alder af 41 år.

Det sjove når man går og
øver sig i at pifte er, når
man får kvinder i højhælede
sko ovre på den anden side
af gaden til at vende sig om
med et irriteret blik.
Det er altid dem, der er
majet ud, der reagerer.

Jeg har siddet ved siden
af en politibetjent i aften.
Jeg anede ikke, han var det.
Sidst jeg mødte ham, havde
han en dishdash på. Det var
min egen skyld. Jeg begik
en faux pas og spurgte hvad han
lavede. Jeg troede han undertekstede
for TV5. Hva så, spurgte jeg,
tager folk afstand til dig, når de
hører hvad du laver, spurgte jeg,
ligesom hvis du var tandlæge?

Næh, sagde han, de foreslår,
hvordan samfundet burde laves om.
Faktisk sagde han: Hvad de
synes der er galt. (Mod-
sat Truman Capote har jeg kun
57% korrekt citatgengivelses-
evne.) Han var ikke med til
at dele mursten ud inde ved Ung-
domshuset.

Jeg er færdig.
Jeg har det som om, jeg skal tisse.

*

Ikke så snart havde jeg lagt mig
til at sove, før jeg sprang op for
at se hvordan det gik min Jørgen
Leth-animation.

Jeg røg tre smøger i rap
ude på altanen med filteret
brækket af, og jeg ryger ellers
ikke, og nu har jeg ondt i
halsen. Jeg har lyst til at
drikke et stort glas vand.

Jeg skal op i morgen og
trutte i et båthorn, så skal
jeg arbejde så meget jeg kan
nå, før jeg tager til en til
fødselsdag. Iflg. mit horoskop
elsker jeg folk i april.

Jeg sad i mit værksted
i går aftes, og den mest
behagelige forårsluft kom ind
af vinduet. Jeg troede ikke
det var muligt. Det var luk-
suriøst.

Jeg er ked af, at jeg
aldrig fik lært stenografi
eller tifingerskrift.

Mine tanker rasler som gamle
dåser. Jeg trænger til sex, men
det gør jeg altid.

Hvert år mødes folk ved Dan
Turèlls gravsted på hans fød-
selsdag og ryger chilummer, og
han døde af strubekræft.

Der er det tidspunkt ved
en fest, når halvdelen af min mad
ligger udenfor tallerkenen, og
jeg er ligeglad.
Det gode er, jeg er ligeglad.
Det er ikke min dug.

Jeg lå i sengen i morges og gad
ikke stå op mellem kl. 8 og kl. 9,
fordi mine drømme var tilpas
syrede. Ellers havde jeg ikke
gidet. Tit er de så banale,
og så kan jeg ligeså godt stå op.
Hvad er formålet.

Jeg sagde til forfatteren, der
ikke vil være forfatter mere,
da han sagde: Det utrolige er,
at hun har holdt dig ud alle
de år: Hvad med mig,
jeg har også kvaliteter: En
vis grad af entusiasme og
fantasi. Jeg er også konstant
liderlig. Det må vel på sin vis
være smigrende at være konstant
eftertragtet 18 år i træk.

Det er vilkårene.
Jeg er altid gået til den med
en vis energi, idet jeg nok
vil hævde, jeg har mine priori-
teringer i orden.
Fuck opvasken.

*

Jeg tror ikke min gamle ven[2] har
nogen nye venner. Det var ren
genforening. Jeg ville sætte mig
op og renskrive det her, men jeg
gider ikke klæde mig på, og jeg
gider ikke fryse.

Jeg har fundet ud af, at det
ikke altid er nok at skrive historien ned,
Jeg kan tit godt lide at fortælle
den alligevel. Fordi det
optager mig. Nu kommer min
kone hjem og mine tanker
sprænges i 10.000 stumper ud
af mit hoved, ikke at det
gør nogen forskel.

En mand kridtede et garn-
nøgle og lod sin kat lege med
det. Nu er det kunst.

[1] Eller Bukowskis Post Office.
[2] Ham der holdt festen.

Ingen kommentarer: