mandag den 16. april 2007

For mange år i en lille butik på skyggesiden af en gennemfartsvej

Hvorfor er min cykelsmed blevet så sur? Vi plejede at være på venskabelig fod, nu gider han ikke høre på mig, når jeg står og brokker mig og jamrer over min gamle havelåge med den skøjtende kæde. Jeg tænker på det som spøgefuldheder, han er kort for hovedet. Har han simpelthen været der for længe? Er det noget der sker, når man kan se hvor meget man højst kan tjene og hvor meget arbejde det kræver? Han var så service-minded, da han åbnede. På det sidste har han bare fucket mig over. Han skiftede kranken, men cyklen knirkede og klikkede stadigvæk, og så var det bare pedalen.
Tid til at skifte cykelsmed. Der er jo nok af dem. Selvom han her er den nærmeste.


Hvad han aldrig fortalte sin læge
For nogle år siden blev min cykelsmed ramt af en ansigtslammelse i den ene side, en af den slags ting lægerne ikke kan gøre noget ved, der som regel går over af sig selv efter en seks måneders tid. Han prøvede akupunktur, intet hjalp - indtil han tog hjem til sin landsby i Tyrkiet og den lokale hellige mand gav ham et par sider af koranen og sagde, at han skulle stille dem i et glas med vand og drikke vandet. Næste dag var hans lammelse væk.
Det var hvad han fortalte mig.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Han lyder som om han er deprimeret, din cykelsmed. Måske er han bare udbrændt over alle de cykler.
Jeg syntes, at du skal blive ved med at tale pænt til ham, måske købe en ny saddel eller nogle pæne håndtag til dit styr.

Mandejammer sagde ...

Jeg tror jeg skal købe en helt ny cykel (se billede), men jeg tror ikke det bliver der.
Nu må jeg se.
Her er slagplanen: Jeg prøver en anden cykelsmed og hører, om de også siger, det ikke kan betale sig at reparere cyklen. Jeg kunne også begynde med at rense den, men hvem kan finde tid til det hele i sin fortravlede hverdag?
Jeg skal gerne rapportere om sagens videre forløb, hvis nogen ellers skulle være interesseret.

Anonym sagde ...

Køb en rød racer!

Mandejammer sagde ...

Jeg kan fortælle, at jeg i morges slæbte min cykel hen til en anden cykelsmed, som gav mig et tilbud, der var kr. 1.200 billigere, end hvad ham den lokale sagde.
Her er hvad jeg også tror jeg gør: Jeg køber mig en lækker letvægter (gerne rød) til sommerbrug og gemmer den gamle til vinterens slud og sne.

Anonym sagde ...

God ide!