tirsdag den 24. april 2007

Magt er magt – det er ren materialisme

Der var en historie for et par uger siden, der skabte stor furore – det her med skulpturen af Chokolade-Jesus, og hvorfor må man godt fornærme kristendommen, når man ikke må fornærme muslimerne?
Det kan jeg godt sige hvorfor: Fordi der ikke er nogen, der har lyst til at blive slået ihjel.
Hvis man fornærmer Allah og Profeten får man dødstrusler, der vil noget.
Det er ikke religion, det handler om, det er magt.

Der var samtidig en anden historie, der handler om det samme: En svensk tøjkæde, Kapp Ahl, solgte nogen T-shirts med dødningehoveder på. Det tog de lokale Hell’s Angels dem ilde op, fordi de mente kæden havde kopieret deres logo.

"Derfor mødte to medlemmer af klubben op i en butik i Skåne og fortalte om deres utilfredshed. Butikskæden, der har 270 butikker i Sverige, Norge, Finland og Polen, reagerede ved at fjerne t-shirtene fra hylderne i en række af butikkerne i Sverige" (24 timer, 4. april).
Det var hurtigt!

Man bemærker tilsvarende, at politiet godt kan sætte store ressourcer ind på at rydde Ungdomshuset, men ikke en rockerborg.

Det samme er tilfældet med det rockerbyggeri, der pludselig dukkede op ude på Christiania, ”Lille Ishøj”. Hvor var christianitterne henne, da der skulle blokeres for den øjebæ? Hvorfor blev der ikke slået en menneskelig ring rundt om den byggeplads?
Hvis jeg må have lov at fremhæve min tese igen: Fordi det er et magtspørgsmål, og fordi man kan komme til skade.


PRESSELINK
Plus nyeste nyt i sagen, så vidt jeg kan se, og det er ikke engang så nyt.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja der er vel ikke noget at sige til, at de folk der stod i butikken ikke lige var så begejstrede over, at få sådan et par 300-punds rockere ind at døren for at klage over en t-shirt.

Et kig i de svenske medier viser så at de har fået pusten igen hos Kapp Ahl og nu har bragt de famøse tøjstykker tilbage Link

Jeg ville ønske der var et billede af den tshirt et eller andet sted :D

Anonym sagde ...

Ahja - havde jeg så lige googlet i 5 sekunder havde jeg fundet det (link).
Det ligner ikke ders logo en skid - jeg tror bare englene har kedet sig den dag og så har de indgået et væddemål om hvorvidt de kunne skræmme en ekspedient fra sans og samling.

Men jeg tror da i øvrigt du har ret - potentialet for at komme til skade på grov viis er nok lidt højere når der er farlige typer involveret og selv om man kaster sten efter politiet og man måske får lidt tæv under anholdelsen, så er det ikke så tit man hører om, at politiet bagefter forfølger folk for at brække deres ben og stikke strikkepinde i deres lunger.

Mandejammer sagde ...

Tak for linksene. Jeg havde også opdaget, at tøjet var kommet tilbage, men gemte linket til nyheden helt til sidst uden den store fanfare, fordi det mudrede min hovedtese. Mao. de har sat deres advokater på sagen. Det er et stort firma.

Det er ubehageligt at forestille sig Hell's Angels' magt. Deres hjemmeside viser, hvordan de spreder sig over hele verden. Russiske Hell's Angels? Yikes!

Wikipedia har en historie om, hvordan H.A. også sagsøgte Disney sidste år om noget logo-orienteret, så de er ærgerrige nok. (link under "Wild Hogs")

Strikkepinde i lungerne?!?

Anonym sagde ...

Ja strikkepinde i lungerne - eller rettere "lungen." For nogle år tilbage havde jeg en bekendt i tredje led der var så uheldig at komme galt afsted med en rocker gruppe.

Han skulle holde noget hash for dem og endte med at ryge halvdelen fordi han var et tågehorn. Da han ikke kunne betale for det han havde røget (var vist nok til at gøre mindre landsby skæve i et halvt år) så brækkede de hans ene ben og stak en strikkepind i hans ene lunge - bare som advarsel - men de ringede da efter en ambulance bagefter, så han kunne blive rask til at betale dem tilbage.

Flinke folk.

Mandejammer sagde ...

Det var ren forretning. Ikke noget personligt. De er forretningsfolk!